Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

hjälpa till

Skrivet av Undrar
hej. vill gärna ha lite åsikter om hur ni andra tycker att barn ska hjälpa till hemma. Vad är rimligt att tex en kille på 12 år hjälper till med? En tjej på 10, en kille på 9? Att städa och hålla ordning i sitt rum är ju självklart men sen....duka, ta undan disk, ja, va som helst?
Svar på tråden: hjälpa till

Vår 2-åriga tjej hjälper till...

Skrivet av  Dr Feelgood
... mer än vår 9-åriga dotter. Tragiskt, men sant. men det är förstås för att hon tycker om att plocka med saker, det är ju inget vi tvingar henne till *s*...

9-åringen gör så lite som möjligt och det irriterar mig; hon slabbar gärna ned på såväl bord som golv, särskilt DIREKT efter att jag storstädat. Tro fan att man blir förbannad...

Jag tycker att man kan begära att en 8 - 9-åring plockar undan efter frukost och andra måltider, åtminstone den egna tallriken och besticken. Inga konstigheter.

Vår 13-åriga dotter hjälper ofta till med lite av varje, hon fyller diskmaskinen, dammsuger (inget krav), byter blöjor på minstingen (inte heller ngt krav) och går t o m ut med hunden - och då talat vi inte om någon liten pudel *s*

 

Tror att det är bra för familjen

Skrivet av  Lasse
om barnen blir vana att hjälpa till med hushållssysslorna. Vi var 5 ungar och det fanns inget annat sätt än att göra en hel del. Resultatet är att vi bröder vet hur en damsugare ser ut och drar oss inte för att fixa till hemmet. Vi hade olika arbetsuppgifter som vi hade ansvar över. Var det inte städat på fredagen så blev det ingen veckopeng. Kan tilläggas att Farsan hade ensam vårdnad över alla barnen så för att kunna bo kvar i huset så blev det till att vi drog vårt strå till stacken, medans han jobbade så mycket han orkade.
 

Kön oväsentligt

Skrivet av  Niklas
Det spelar väl ingen roll vilket kön det är på dom!
 

Artiklar från Familjeliv