Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

Andra gången...?

Skrivet av Sirén
Tjena!

Första gången här, men antagligen inte den sista...

Hur som helst så funderade jag på ifall den andra förlossningen är enklare än den första? Tänkte främst på att min "tant" har blivit betydligt mycket mer krävande under denna graviditet än den förra. Notera att vi ska föda innom 2,5 veckor så allt som kan förbereda mig på vad som komma skall är jag enormt tacksam för.

Simma lugnt!
Svar på tråden: Andra gången...?

Hopplöst att förbereda sig...

Skrivet av  DaddyBear
....för ingen vet hur en förlossning blir! Men du KAN förbereda dig mentalt, ladda batterierna och bestämma dig för hur du skulle v-i-l-j-a att du reagerade på olika situationer. Dessutom är det bra att du pratar med "tanten" och får ur henne hennes tankar och idéer och förväntningar så ni vet var ni har varandra. Den andra förlossningen kan bli enklare eller svårare - men sannolikt INTE exakt likadan som den första!

Inför mina båda förlossningar bestämde jag mig för att vara beredd på allt - snabba förlossningar, utdragna, kritiska, smärtsamma... När förlossningen väl satte igång hade jag fokus på att vara 100 procentigt "närvarande", att vara ett tryggt skyddande "skal" runt min tjej så att hon kunde fokusera på att få ut barnet. All kontakt med BB-personal, klockan, vem som kom och gick in i rummet osv, allt sånt försökte jag ha koll på så att hon skulle slippa.

Försök att vara en stark, trygg, lyhörd och kärleksfull "klippa" för henne - även om det inte alltid känns så inombords just då...

Stort lycka till och berätta gärna hur det gick sen för oss!