Tips |
|
Skrivet av | 08Putte |
Det är fortfarande lång tid kvar ,har knappt gått tre månader, men jag undrar om det är det någon som har några bra tips på vad man bör tänka på nu under min tjejs graviditet och inför fördseln. Typ vilka problem som kan uppstå och om man redan nu skall börja köpa lite könsneutrala saker. |
|
Svar på tråden: Tips | |
|
|
Bio, semester, spel, sömn och sex! |
|
Skrivet av PPP - med två pojkar | |
Allt sånt där som handlar om hur du ska hantera donnan under graviditeten, förberedelser inför förlossningen, barnkläder etc lär du få höra tre miljardet gånger ändå. Så jag ger lite andra tips, med lite pojkvinkling på det hela... Se till att gå mycket på bio och ät ute varje kväll. Åk på bilsemester. Sov länge om morgongen. Spela dataspel. Njut av att stereon får vara ifred. :-) Tänk på att du inte kommer att ha många stunder helt för dig själv i ditt eget hem de närmsta åren. Älska mycket. Gärna högljutt mitt på golvet. Ta tid på er... De stunder du och din kvinna har för dig själv efter barnets födelse kommer ni att ha ont om tid, vara beredda på att barnet kommer tultande när som helst, vara trötta, tystpöka och antagligen klara av det snabbt eftersom ni har fem andra grejer var ni vill hinna med innan barnet vaknar eller ni själva ska i säng. Oroa dig inte för blöjor, spyor, barnmat, om du duger som pappa, om du kommer att klara av att vara ensam med barnet etc. Allt sånt löser sig i allmänhet mycket snabbt utan problem. Köp INTE INTE INTE en ny barnvagn, köp begagnat. Om ni inte har väldigt stor erfarenhet av småbarn ni nyligen tagit hand om så vet ni inte vad ni vill ha, hur säkra ni än är på det innan. Så köp begagnat först och byt till en fin, ny vagn som passar er sedan - inte tvärtom. Investera i en digitalkamera och eventuellt en videokamera om ni inte redan har dessa. Även om ni aldrig fotar något nu lär ni vilja fota mycket sen. Ett kul minne att ha kan vara en gipsavgjutning av mammans mage, som man gör i sådär vecka 37 (om man klarar sig så länge). Kul för barnet att ha om 20 år och att kladda gipsbindor på din donnas vid det laget jättelika tuttar är ju inte helt fel... ;-P Bli nu inte ångestfylld pga mina tips om att ta hand om tiden som är kvar som barnlös. Det är fantastiskt roligt att vara pappa, livet får helt andra dimensioner. Det innebär dock att vissa andra saker får stryka på foten, så njut av dessa saker nu när du kan - så slipper du ångra det sen. |
|
Det var tamigf... |
|
Skrivet av Totte | |
de bästa råd jag har sett/hört!!!! Åh så rätt!!!! Det är ju sanning varenda ord. Livet skiljer KRAFTIGT mellan nummer 0 (noll) och nummer 1 men det betyder inte att det blir sämre, bara att det blir annolunda. Och, som PPP skriver, oroa dig INTE för om du blir en bra pappa, gå på vad du känner i hjärtat, då kommer det att klaras galant och skulle du göra fel någon gång (välkommen i klubben) kan jag berätta att det finns MÅNGA MÅNGA fler sätt att göra fel än att göra rätt men följ ditt hjärta!!! Och du.... *viskar* lycka till. |
|
|
|
Tack! |
|
Skrivet av 08Putte | |
Ville bara tacka för tipsen och säga att jag skall ta tillvara på de goda råden.. | |