Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

Välj inte för barnen. *långt*

Skrivet av Henrik
Skriver detta med anledning av att jag är så förbannat less på alla docker som min dotter tycks få från alla håll. I helgen var vi nere i stan med vår lilla och som sig bör gjorde vi ett besök i leksaksaffären. Kan tillägga att vi aldrig någonsin försökt påverka henne att välja leksaker eller gå till vissa hyllor men hon väljer ändå ofta att självmant gå till det vi skulle kalla killleksakerna. Lego, actionfigurer, teknikprylar osv. Hyllorna med dockor är för henne totalt ointressant likaså alla glitterprylar och pärlträsk. Jag funderar just på detta varför det är så och slås av det faktum att vad ser barn ute mest? En traktor eller en barbiekvinna i glitterstass. En bil eller en söt katt som klöser frenetisk med framtassarna när man klappar den. Ser givetvis ologiken i det hela för actiongubbar och legofort är inte heller det vanligt förekommande men jag orkar fan snart inte med de val som vi hela tiden gör för våra barn. Anledningen är just uppsjön av dockar och dockset som alla välvilliga (oftast kvinnor) ger mitt barn. Jag tror vi fick 3-4 olika dockor från jul, och framåt tills nu. Vet inte vad jag vill ha sagt men jag upplever vårt övergrepp på små tjejer som lite kränkande för vi säger rent krasst till de att -"Nöj dig med detta. Lär sig byta blöja på dockan osv." Är det någon som uppriktigt kan säga att deras mor eller farföräldrar köpte en traktor till deras barns dotter senast. Släpp in era barn i leksaksaffär och se vart de tar vägen. Köp det som de själva tycker är intressant. Ibland är det säkert dockan MEN INTE ALLTID. Känner någon igen sig eller har en annan uppfattning så är jag idel öra.
Svar på tråden: Välj inte för barnen. *långt*

- Hej, jag skulle vilja titta på

Skrivet av  Pappa AJ och Lilla aj
en leksak till en 11-åring som gillar hästar.
- Ja, då har vi romerska stridande riddare (?)...
- Hon gillar helst mörka hästar...
- HON, ja, då ska det vara något glittrigt i rosa då, ja, Barbie har nu kommit med den här...

Nja

Skrivet av  Peter
Där håller inte jag med iallafall. Har 2 tjejer, och under november och julen fick dom 0 dockor och 6 bilar av olika slag. Både av oss föräldrar och släkt för att dom bara älskar bilar just nu. Dom har dockor hemma men leker mest med djur och bilar :-)

Huvudet på spiken Henrik!

Skrivet av  Jonas, pappa till Vilda 031216
Fin reflektion Henrik!

Jag utvecklar åt ett annat håll, KLÄDER:
Det är mycket viktigt för mig vilka leksaker och kläder hon har/kommer att ha. Det är så otroligt jobbit med denna rosa-hysteri som man ser (i synnerhet inne på H&M och Lindex) bland bäbiskläderna till exempel. Är det en snygg blå tröja ja då står det ju såklart "Cool Sport Boy" eller nåt liknande på den. För tusan bövlar, har vi gått baklänges!? Jag minns hur mina kläder såg ut på 70-talet och då var det brallor och tröjor som gällde, och Lego. Inte rosa prinsessklänningar kontra blå eller svarta monster- och sporttröjor för att markera vem som är tjej resp. kille. Vad har folk för uppdämt behov av att överdriva och barbie-fiera sina döttrar och tuffi-fiera sina söner??? Detta hänger enligt mig ihop med de problemen med leksaker/presenter barn får.
(Detta skrev jag i en ankät under -03/04 Vinterbarn om någon undrar och känner igen det)

hej

Skrivet av  Mervi80
tack för inlägget. jag känner igen det där! var på en flickas fyraårskalas häromdagen: smink, lite mer smink, prinsesskläder, smycken... *suck* utseendefixeringen börjar från dag 1 för små tjejer. har ni sett att det finns prinsess-kit för små flickor med HÖGKLACKADE PUMPS?! Hur i helsike får man sälja sånt? Och framför allt: vem köper skor med rejäl lutning i sulorna till ETT BARN? Hoppas trenden vänder.. jag orkar inte med denna värld av "tjejfärger" och "killfärger".