Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

Lite frågor till er pappor

Skrivet av Susanne / redax
Tycker ni det är bra att ha egna grupper för er pappor som t ex Ankomst pappa - för blivande pappor? (blev lite lugnt där)

Funderar även på att lägga upp en ny grupp som skulle heta Pappaledigheten. Är det bra eller tycker ni att ni blir särbehandlade då?

Vi vill gärna att ni ska ha utrymme att prata om olika ämnen utan att /dränkas/ i, det till antalet betdyligt fler, mammornas prat. Å andra sidan så kanske man inte ska skilja så mycket på mammor och pappor.

Klarar ni er rent av med den här gruppen för att avhandla alla livets områden? Kom gärna med input till [email protected] eller här under, så vi vet vad ni tycker.
Svar på tråden: Lite frågor till er pappor

Tycker så här

Skrivet av  Henrik
Vi verkar ju ha uppenbara problem att fylla bara denna gruppen med inlägg så varför sprida skurarna ännu mer. Tror att ju färre grupper för pappor ju bättre just nu som läget är. Tragiskt nog.

håller med..

Skrivet av  Fenrisulven
det finns så få av oss,så att sprida ut de vore dumt,en liten ändring av namnet på det här snacket kanske skulle lösa dom problemen PappSnack - ENDAST för pappor och blivande pappor

Vi är inte så sexistiska av oss...

Skrivet av  Christopher
Normalt sett bryr jag mig inte om könet på den jag diskuterar med, det är ämnet och diskussionen i sig som är intressant.

Jag tror att det är ett skäl till att aktiviteten i Pappsnack är så pass låg.

Är kluven

Skrivet av  Smålandspappa
Tror att det just nu iallafall är som andra redan har sagt - att det är rätt meningslöst med nya grupper för oss killar/pappor. Vi är nog i dagsläget alldeles för få för att fylla dessa grupper.

Samtidigt tycker jag annars att det kan vara bra att markera med ett t ex Ankomst pappa - för blivande pappor men å andra sidan är det ju inte någon större aktivitet varken där eller här inne och en inblandning av blivande pappor här skulle kanske inte vara helt fel heller. Som sagt knixigt.

Men fler snack för män/pappor tror jag definitvt inte riktigt på i dagsläget.

Tycker som...

Skrivet av  Nalliwer
...se föregående talarna att det räcker med den här gruppen. Bra förslag från fenrisulven med namnbytet så behöver blivande pappor inte tveka på tillhörigheten.

Dom flesta

Skrivet av  Peter
männen verkar ju hålla till på kvinna/man. Så det verkar vara det dom är intreserade av att prata om. så nya grupper lär inte behövas. :-)

En grupp räcker mer än väl!

Skrivet av  Migoo
Jag tyckte det va onödigt med den där Ankomst pappa... för som de andra har sagt här så är vi rätt få och fyller ju inte ens den här gruppen. Bättre att som Fenrisulven föreslog att ändra namnet på den här gruppen lite. Ta sen bort den där Ankomst...

Nu blev jag lite klokare

Skrivet av  Susanne / redax
Tack för alla svaren! Ni verkar vara ganska eniga.

Att lägga till /blivande/ i rubriken gör att den blir för lång. Därför tar jag bort /ENDAST för pappor/, så provar vi om det fungerar. Vad jag förstår så säger ni till själva om någon mamma förirrar sig hit in och redax kollar här regelbundet också.

Men jag har lagt till /blivande pappor/ i snackinfot.

Jag tar bort Ankomst pappa.

Alternativ

Skrivet av  Christopher
Byt ut "Endast för pappor" till "Endast för män" i stället för att ta bort det.

Det var ett bra förslag! (imt)

Skrivet av  Migoo

Endast för män??

Skrivet av  Fenrisulven
jaha..jo..men vi kommer å sakna dig Christopher ;-)

Du är för go´, Fenris!

Skrivet av  Christopher
Jag som trodde att jag hade blivit för gammal för att kallas pojke! *rodnar över komplimangen*
;-)

Bra förslag (imt)

Skrivet av  Smålandspappa
.

Medhåll. *imt*

Skrivet av  PPP
.

Bra förslag

Skrivet av  Susanne / redax
Det får även blivande pappor att känna sig välkomna här.

Jag...

Skrivet av  Micke
...tittar in här då och då, men det är ju inte speciellt hög aktivitet här. Större delen av tiden på fN spenderar jag i de "vanliga" snacken. Visst är det få pappor där, men jag upplever inte det som nåt stort problem. Det är ju bara att skriva på, jag har aldrig känt mig särbehandlad eller diskriminerad.

Faktum är att jag tror att segregerade snack motverkar en jämnare könsfördelning i de andra snacken och det är ju synd. Det här snacket tycker jag fyller sin funktion (trots den låga aktiviteten), samma sak med Ankomst pappa, för i de vanliga ankomstgrupperna har inte pappor en chans att göra sig hörda bland alla inlägg om krämpor och dylikt. Men vill jag diskutera med andra föräldrar med barn i samma ålder som jag så vill jag diskutera just med andra _föräldrar_, inte nödvändigtvis andra pappor.

Lite sent, men... (kanske lite långt)

Skrivet av  Gl@d
Hej, jag har precis blivit medlem och vi väntar vårt första barn. Jag hade nog inte blivit det om inte detta forum hade funnits och det hade stått att det var för endast män. Jag har kollat runt lite på andra sajter och där skriver mest kvinnor även i pappadelen. Visst detta kan verka sexistiskt osv, men jag vill kunna diskutera med andra män om mina känslor och tankar inför denna största av omvandlingar. Vi bor inte i Sverige och var på en informationskväll där nästan all information riktades mot mamman, jag kan inte es bli medlem, endast min fru kan... Så jag tycker det är riktigt skönt att detta fora finns.

TACK