Vad gör ni på er pappaledighet? |
|
Skrivet av | dano |
Hallå ! Jag har sedan några veckor tillbaka påbörjat min pappaledighet ! Känns skönt & kul men... jag blir ibland rätt så rastlös... Mitt jobb är normalt ganska hektiskt och rörligt varför pappaledigheten är en ganska stor omställning... Dessutom har min lille kille en vilja av stål varför mina "planer" inte alltid går som jag vill... Frågan är vad man skall göra??? Är det någon som har förslag på kul saker som inte är alltför pretentiösa? Även kul lekar inne mottages gärna... |
|
Svar på tråden: Vad gör ni på er pappaledighet? | |
|
|
Heltid eller deltid? |
|
Skrivet av Frida&Leo´s farsa | |
Aktiviteter beror ju lite på hur mycket tid man har. . . Jag har ofta frågat mig var alla pappalediga pappor finns på stan. Mammalediga mammor dräller ju lite varstans :). Annonsera (här tex) efter pappor som är lediga i ditt område. Det kan vara lite kul att omgås med ngn bara för att ni ÄR pappalediga och kanske inte har så mycket gemensamt i övrigt. Öppna förskolor och föräldrarträffar brukar anordnas av kommunen och BVC, (mest mammor där). Jag har varit hemma halvtid sedan i sommras med våra tvillingar. De är ganska "lättroade" eftersom de gärna leker med varandra. Därför kan ett hett tips vara att leta upp jämnåriga i grannskapet, som också är hemma, och kanske vill leka. . . | |
Se till att komma ut varje dag |
|
Skrivet av PPP | |
Försök komma ut varje dag, det hjälper långt när pappaledigheten känns instängd. Även om det bara är en promenad så gör det gott att få luft, komma hemifrån och bränna lite energi. Öppna Förskolan är den suveränt bästa aktiviteten för föräldralediga, så om du inte varit där än bör du kolla upp det. Fikagrupper med andra föräldralediga (det måste ju inte vara andra pappor, det går faktiskt att umgås med kvinnor också :-) är också bra. Fast det kan vara besvärligt att få till om man inte har kontakter sedan innan (från föräldragrupper eller så). Vad som är kul att leka inne varierar ju väldigt mycket med åldern, hur gammal är din lillkille? Kom ihåg att låta honom leka lite ensam varje dag, ett par timmar på förmiddagen eller så. Det kanske kan vara svårt för er båda i början, men efter ett tag mår ni båda väldigt bra av ett par timmar då ni är i närheten av varandra men utan närkontakt. Han måste kunna vara trygg även när han är ensam och dessutom är det bra att lära sig att sysselsätta sig själv. (Efter den lekstunden får man ofelbart byta blöja.) |
|
|
|
Instämmer helt o fullt |
|
Skrivet av PBSthlm | |
speciellt Öppna förskolan har räddat både mig och grabben från att klättra på väggarna. | |
Bra tips... |
|
Skrivet av dano | |
Bra tips från flera håll... Öppna förskolan har jag redan upptäkt och instämmer helt i de åsikter om att detta är super :-) Bra synpunkt med att låta dom leka själv... Har kört det lite ett tag och det är trevligt. Min kille verkar trivas och han kommer med jämna mellanrum för sk "checkpoints"... som svar på din fråga - Han e 14 mån! Tackar... |
|
14 månader |
|
Skrivet av PPP | |
Det var väl ungefär i 14 månadersåldern som vår äldsta började intressera sig för böcker (mest då traktorböcker). Det har han sen gillat mycket fram till nu (han är 2 år och 2 månader), nu har han nästan slutat kolla i böcker igen. Andra leksaker som var kul ungefär då var leksaksköket, stapelbara klossar och Legos första variant (Explore Baby heter den väl numera). Gunga i lekparken var också kul. |
|
|
|
Jag gjorde / man kan |
|
Skrivet av Fidde m Robin | |
ju gå på Öppna förskolan. En alldeles utomordentlig verksamhet för både barn och föräldrar, inte minst för pappor eftersom vi ständigt måste visa att vi kan gentemot mammorna ( lite som de har haft det i ett par hundra år mot oss). Annars är nog det viktigaste att man kommer ut varje dag och får luft. Om man sedan åker till ett shppingcenter och fikar med kompsar eller andra pappor, leker i lekparken i 2 timmar eller bara tar en prommis är nog strunt samma. Huvudsaken är att man har någon aktivitet för sig. |
|
Buss |
|
Skrivet av miccci | |
Hej Jag och min 2½ årige son åker buss exempelsvis(han älskar bussar). Därefter tar vi kanske en glass på femmanhuset eller frölunda torg. Sedan kanske vi går in på en leksaksaffar och tittar och kanske köper någån liten grej. Ibland går vi till tågstationen och tittar på tågen. Ibland tar vi med oss trehjulingen. Efter öppettider kan man åka trehjuling på folktomma köpcentra..... |
|
Jag har gjort detta: |
|
Skrivet av Flisans pappa | |
Jag har för det mesta bara varit hemma eller hälsat på hos folk som är hemma, men annars så har vi i Södertälje ett slags utställning som heter tom tits experiment där vi har varit flera gånger. Flisan är egentligen för liten för att förstå experimenten, men gillar att springa omkring och bara titta. Att det är tillåtet att pilla om man vill är också en fördel eftersom man inte behöver vara som en hök över henne hela tiden. Fika är ok och ibland har vi varit på öppna förskolan som i ju för sig är pappaglest... man får tiden och gå |
|
|
|
Gå på Öppna förskolan/BabyCafe´ |
|
Skrivet av Fredde.K med Liam | |
Hej Prova gärna öppna förskolan/babycafe´, det är jätte trevligt. Det är som ett dagis bara det att föräldrar/na är med. Man fikar, pratar, pysslar och leker. Dom två största fördelarna med detta tycker jag är att man inte behöver oroa sig att hela "cd-samlingen ska rivas ner" där hemma, samt det bästa av allt...Du känner dig aldrig ensam och rastlös. Där vi bor har dom även pappalördagar på öppna förskolan/babycafe´. |
|