Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

Blommor o bin

Skrivet av Andy
halloj
blommor o bin snack med äldsta sonen. Hur göra. Såklart inte ett ordagrant blommorobin snack. Raka puckar har jag alltid strävat efter men...

Ålder? Han är 11 år nu så det är väl dags?

Vad? Vad ska man snacka om?

Hur gjorde ni?
Jag har alltid sett detta som en enkel och naturlig del i föräldraskapet men nu när jag tycker att det börjar bli dags så känner jag mig urfånig.
Förslag någon?
Svar på tråden: Blommor o bin

Vi har då..

Skrivet av  Smålandspappa
aldrig tänkt som så att "nu är det dags" att i någon viss ålder förklara för våra barn om blommor och bin (tycker det är ett litet dumt uttryck egentligen..har ju inget med det att göra *L*).

Våra barn har fått en god upplysning i skolan så där blev liksom grunden förklarad. Sen så är det en hel del som de "bara" råkar veta...hur de nu råkar ha fått reda på det *blink* ....troligtvis genom kompisar och så.*L*

Å Visst dyker det också upp sådana tankar och frågor härhemma men då har vi tagit det efterhand som det har dykt upp. Då har det blivit mer naturligt eftersom barnet hade en undran och då självt var intresserat av hur det funkar. Men oftast är det funderingar kring det som de redan vet som de bara vill få bekräftade.

Så har vi gjort iallfall.

Soliga vårhälsningar
 

Samma här

Skrivet av  Pappa AJ (han med Lilla aj)
Det är alltid aktuellt, och man kommer ibland in på ämnet och kan då ta det som en naturlighet.
Det finns roliga böcker om det, för små och större barn.

http://groups.msn.com/EJJENORsArvidJaurshemsidamedlillaAlva/pappafrnochmamma.msnw
 

problemet

Skrivet av  Andy
är lite att jag hade så hemma när jag var yngre. Kommer naturligt och kompisar men jag fick liksom inte ett uttalat stöd från föräldrarna. Sonen sitter inte på "lunar" eller på nätet annars så han får inte några konstiga/bra uppfattningar från "nätet" heller. Skolan törs jag inte lita på, de brukar ju ha info i 7:an (tror jag) och då tycker jag att det är försent...
 

INTERNET

Skrivet av  tragik
det är väl inga ungar som inte vet vad sex är... internet består ju till 85% eller vad dety nu är, av porr..
och är din 11åring på lunarstorm som alla andra 11 åringar idag, så vet han GARANTERAT det ;)
 

Ja du

Skrivet av  Jämställd pappa
Det snacket började när de var små och lär hålla på hela tiden. Sonen är nu 9 och har väl koll på det mesta som han vill veta. När något nytt dyker upp bland kompisarna så frågar han mig vad det betyder, innebär etc. Hur föra samtalet tja varför inte fråga honom hur vill du bli informerad av mig som pappa? Vill du veta något särskilt etc.
 

Artiklar från Familjeliv