Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

jobbigt...

Skrivet av anonym
Nu är det så här att jag träffade en jättefin tjej för ca: 1,5 år sedan. hon hade en 1,5år son då. Han var jättesnäll och vi blev direkt bästisar. Hans pappa har väl inte behandlat dem som en man ska om man säger det så. Själv föraktar jag allt för vad han står för så det är u lite jobbigt att behöva möta honom jämt och ständigt när han ska vara med sin son.

Vi skrev ett umgängesavtal på sociala så att saker och ting skulle få ett kontinuerligt flöde. Pappan brukar lämna tillbaka sonen när det behagar honom och hämtar inte honom när han ska på dagis etc. vet inte hur många middagar vi har avbrutit för att han ska lämna tillbaka samuel.

Men nu är det så att enligt vårt avtal som faktiskt har laga kraft dom enligt tingsrätten som godkände det så hoppades vi på att detta inte kunde fortskrida, man vågar u inte åka från staden får man vet u inte om samuel kommer tillbaka. men för ett tag sedan så tog han samuel från dagis utan vår tillåtelse. vi gick till våran advokat men hon sa bara att det var hans lagliga rätt som pappa. HALLOOOOO... vi skrev u ett avtal för böveln! då sa vi; - Men om vi bryter det då och säger att nä, nu ska vi ha samuel då får vi böta men inte han.

så himla konstigt... ska jag och min biologiska dotter behöva leva med att samuel kan bli återlämnad / hämtad när som helst och ingenting i lagen kan stödja oss?
hade jag vetat om detta så vette fösen om jag hade gett mig in i den situation som jag är i just nu för det är rätt ut: j-vligt jobbigt :(
jag frågade advokaten om jag kunde för följa med som stöd åt min sambo för hon är rädd för honom efter det som har hänt men det fick jag inte enligt henne... så jag har då inte rätt att få närvara vid beslut som kommer att påverka mitt liv lika mycket som min sambos? kan förstå att det gäller u faktiskt samuel och så men beslutet påverkar u ändå mig lika mycket?

Sedan tycker jag det är konstigt att när det är tillfällen som man faktiskt kan "tjäna" på att ha barn tillsammans så gäller inte det att samuel är min son men när jag ska vara pappa ledig så "måste" han vara hemma med mig och jasmine (min bio dotter). inte för att jag har något emot att samuel ska vara hemma med oss men bara själva prinicipen att jag iinte får bestämma det själv? ibland räknas man som hans "far" och ibland inte... make up ur mind please... rättsväsendet i detta land när det gäller sådana hära grejor behöver verkligen dammas av rejält ! (+ mycket annat oxå!)

Vi ska till rätten nu iaf och försöka få bort de vardagliga eftermiddagarna eftersom de bara skapar problem och det tär på samuel. men just nu känns det som om det inte går igenom i rätten, då vette fösen om jag orkar med det... vill inte att min bio dotter ska behöva anpassa sig efter samuels far hela tiden. vill u kunna åka till farmor/farfar när man känner för det eller kanske mormor, morbror eller svärmor men som det är just nu vågar man u inte ge sig iväg någonstans för han kan bara lämna tillbaka honom när som helst utan att vi kan göra något åt det.

vet att det kanske inte är rätt forum för detta men behöver typ lite stöd från killar just nu för jag har ingen att prata med det hära om :-/
Svar på tråden: jobbigt...

är i liknande sits

Skrivet av  R
på ett ungefär iaf...
Med skillnad att vi har ett avtal med min sambos ex vilket han inte orkade följa (han tyckte det var för ofta! han bor några tiotal mil härifrån) och därför ville han ha det en gång i månaden istället.
De gånger han SKULLE kommit kan vi ju inte göra ett skit, men F*N ta oss om VI skulle avboka ett umgänge, då hade det blivit brev från advokater och allt möjligt.. och tillråga på allt så tycker han att det är vi som sitter med alla kort på handen. :P

Jag har en underbar son med min sambo nu och älskar honom så oerhört att jag inte kan tro det är sant.
Därför förstår jag itne hur man kan bete sig som min sambos ex har gjort och gör, och att man inte kan se till barnens bästa, att vissa inte orkar anstränga sig och be om förlåtelse...

MEN jag vet hur du känner. Och jag hoppas ni får ett avtal som är något mer strukturerat och se till att han följer det sedan. och säg för guds skull till dagispersonalen vilka som får/inte får hämta grabben på dagis. Då är de iaf skyldiga att ringa er om han dyker upp där..
 

Vad händer

Skrivet av  Jag
rent lagligt sett om ni gifter er?
Bara en tanke...
 

ingenting tror jag

Skrivet av  anonym
iaf vad jag vet men det är samuels pappas rätt i lagen som gör att vårat kontrakt inte verka gälla även när han hämtar / lämnar honom oavsett överrenkommelse. det är väl rätt men har man skrivit en överenkommelse som faktsikt har en juridiskt tyngd så säger väl lagen emot sig själv ? :/
Han har u själv gått med på det och skrivit under den.
 

Artiklar från Familjeliv