Är det fler än jag |
|
Skrivet av | Pappa Puh |
som går på barnets föräldramöten? Jag och mamman går tillsammans, men ikväll kändes det som att det var sista gången som jag går på dagis föräldramöten. Det är _bara_ jag som är av vuxet, manligt kön. Allt påminner om ett kafferep, eller en syförening. Det är så otroligt mycket ovidkommande snack och skulle man yttra något själv, då ses man som ett ufo (nja, lite överdrivet, men när man inte är en "anka" som snattrar, då verkar man automatiskt bli en "björn" som ryter). Det gick trekvart åt något som definitivt kunde avhandlats på en kvart. Egentligen hade det räckt med att de skickade ut en lapp om det. Jag skulle känt mig mer motiverad att gå om inte exet hade gått också, nu vet jag att jag hade fått informationen ändå om hon gått, men inte jag, eller tvärtom, om bara jag hade gått, då hade det funnits någon mening med att gå på mötet. Två timmar tog det, allt som allt! Att köra och hämta exet, sitta på mötet, gå runt i den nyöppnade källaren och sedan köra hem exet och mig själv. Det kostade dessutom säkert mig själv tio-femton kronor!!! *ironi* Men ni pappor som är separerade/skiljda, hur gör ni? Går ni på föräldramöten osv, eller står ni över? Att gifta/sammanboende pappor inte går verkar ju (efter min erfarenhet) vara ganska klarlagt, vid det här laget. Det finns ett fåtal undantag, men många är de inte. Alltså, går ni, eller låter exet/frun/sambon informera er? |
|
Svar på tråden: Är det fler än jag | |
|
|
jag |
|
Skrivet av Pappa S | |
går på alla föräldramöten och har alltid gjort det även innan jag blev ensam med barnen. På våra föräldramöten tycker jag att det är en bra blandning av könen. | |
Jag går när jag kan |
|
Skrivet av Christopher | |
Jag har ju mina killar varannan vecka så om jag är barnledig går jag alltid. Däremot håller jag med om att dessa möten oftast kunde ha sammanfattats under 5 eller max 10 minuter! |
|
|
|
Tjaa nu är jag ju.. |
|
Skrivet av Smålandspappa | |
gift *L* men jag går på de flesta föräldramötena. Ibland går både hustrun och jag och ibland går vi var för sig...det beror lite på jobb, tid osv osv. Jag har barn som går i klass 3, 5 och 8 och jag vill jag nog påstå att andelen pappor ökar i takt med åldern på barnen. Minst män var det i 3:an och "nästan" 50/50 i 8:an....något mer kvinnor var det nog. Det som jag uppfattar jobbigast är i 3:an och 5:an där kvinnostyret är totalt kompakt och där man som man enbart bara ska sitta med om man överhuvudtaget ska gå med. Dessutom har de en riktigt manshatare till rektor, säger man något vänder hon nästan ryggen och hellre talar med en annan kvinna istället. Det gör tyvärr att många män säkerligen väljer att avstå. |
|
Jag går såklart... |
|
Skrivet av Totte | |
om det är möjligt. De föräldrar som kommer på de möten jag är med på är ca: 50/50 i könsfördelning, möten är ganska styrda så information överförs, frågor besvaras och sen kan man "friprata" eller sticka. | |
Vi går båda |
|
Skrivet av Flu | |
två på föräldramötena även om vi är gifta. Ingen av oss litar på att den andre kommer ihåg allt som sägs. :-) | |
|
|
Jag... |
|
Skrivet av Hipshooter | |
...är en singelpappa som har slutat att gå på föräldrarmöten av den anledningen som du nämner. Skitsnack som kunde förmedlas på ett veckobrev eller dyligt. De är endast slöseri med tid. Utvecklingssamtalen är viktigare för då gäller det något viktigt, dvs mina barn. X:et gnäller om att jag inte går men jag försöker förmedla mitt synsätt. |
|
Jag går |
|
Skrivet av Pappa F. | |
om jag kan. Senast var jag på bonusdotterns föräldramöte (går i trean). Det är ju inte så mycket nytt längre, så man kan ju bli lite frustrerad över att det ska ta två timmar när det mycket väl kunde ha avhandlats på en halvtimme. Men det tyckte nog hustrun med, så jag vet inte om det är typiskt manligt. | |
Tack för svaren |
|
Skrivet av Pappa Puh | |
Vi verkar alla vara överens om att det tar för lång tid och att det som avhandlas inte alltid är precis det som _behöver_ avhandlas. Okej, jag kommer att fortsätta gå på mötena, skulle jag låta bli nu och istället vänta på att det skulle vara bättre om sex-åtta år, då skulle det förmodligen inte bli så att jag började gå då heller. Vanans makt skall inte underskattas. |
|
|
|
jag går alltid |
|
Skrivet av Nicke | |
Min son går fortfarande på daghem men jag går alltid dit på föräldramöte och finner ingen anledning att inte göra det i framtiden. Vore ju bra om du tar upp frågan på nästa föräldramöte, varför kvinnorna lämnar männen hemma (eller på jobbet) när det är något som faktiskt berör båda föräldrarna. | |
Av någon anledning.... |
|
Skrivet av Ziggy | |
.....så orkar aldrig exet pallra sig iväg på föräldramötena på dagis. Jag går däremot....och om dom är på de veckor jag har sonen fixar jag barnvakt. Har väl delvis samma upplevelse som du.....på vår förskola är det bara jag och en massa mammor på varje föräldramöte. En del ser på en som ett UFO medans andra tycker man är sååååå duktig som går på föräldramöten eftersom dom aldrig lyckas få sina egna barns pappor att släpa sig dit. Lätt irriterande ibland man vill liksom säga..."Att jag är här är väl inte ett dugg annorlunda eller bättre än att ni är här?".....men,men. Föräldramötena avlöper i innefektivitetens och svamlets anda men jag samlar "poänger" genom att vara en av få som klarar av att ställa en konkret och direkt fråga.....framförallt när den är riktad till förskolechefen i hennes egenskap av "företrädare" för den enhet på kommunen som inte alltid fungerar direkt klockrent. Det har gjort att både fröknar och mammor brukar komma till mig innan och diskutera "frågor" och "synpunkter" som dom vill ha framförda. Lite humor blir det när så många bara sitter och spelar från läktaren och inte vågar öppna munnen för at säga något mer än "Hej och vackert väder". Sannolikt därför som dylika möten tenderar att bli ganska ineffektiva. Men det är väl nåt man får ta. Hellre sitta onödigt länge på ett ineffektivt möte än att inte vara där alls....så ser jag det i alla fall! |
|
Jag har bara missat ett |
|
Skrivet av Tobbe | |
Min son är nu 6 år gammal. Och jag har bara missat ett föräldrarmöte. Förövrigt har det vart rätt så blandat män och kvinnor på våra möten både på dagis och på förskolan. Men det är säkert väldigt olika. | |