Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

kan någon ge mig ett tips

Skrivet av alxz
Jag har ett problem.....
Min kära dotter (2år) är så mammafixerad så att hon skjuter mig ifrån sig, slår efter mig och vägrar att låta mig hjälpa henne med olika saker. Det är inte hela tiden men det har ökat kraftigt den senaste tiden. Vi kan leka bra, läsa böcker och sånt.... men bara så länge det passar henne. Plötsligt är det bara mamma som gäller och jag är inget värd. Känns jävligt tufft för ögonblicket. Vad beror det här på? Vad kan jag/vi göra? Kan någon ge mig ett tips eller råd eller NÅGOT?????
Svar på tråden: kan någon ge mig ett tips

Ha tålamod

Skrivet av  Christopher
Jag minns ett tips jag själv fick för länge sedan om att ha barn: "Hur det än är just nu så kommer det snart att vara annorlunda!"

Försök inte pressa henne. Just nu är det mamma som gäller av någon anledning. Om ett år kan det vara tvärtom. (Hehe, du får henne säkert lagom till trotsåldern... ;-))

Instämmer med christofer

Skrivet av  Smålandspappa
Ha tålamod. Alla våra tre barn har haft sådana perioder. Ett tu tre jaa då är det BARA pappa som gäller. *L*

Fortsätt att leka, läsa böcker och gör sådant som är okey med henne...det vänder förr eller senare.

Ha en bra fredag.

Jag har...

Skrivet av  Totte
samma erfarenhet som det förra talarna.

Din tid kommer, var så säker!!! Det kan vara om en vecka, en månad eller 2 och det kommer att växla fram o tillbaka en del.

Be mamman hjälpa till !

Skrivet av  P. på besök med dotter 3 år
Vi hade samma problem men då tog min fru tag i situationen och sade åt dottern att komma till mig, jag skulle ta henne till toan etc. - frun vägrade. Det vart mycket "mamma ska diska - du får gå till pappa" och dottern köpte det efter ett tag. Mest för att jag var villig att hjälpa och mamma nekade henne hjälp.

Läggningen kan jag till och med göra nu efter tre månader. Första tiden tog frun kvällspromenad så att hon faktiskt inte var hemma. Dotterna gick upp 2-3 ggr och kollade om mamma var hemma men eftersom hon inte var där dög jag. Det är otrolig skönt nu när tjejn väljer själv, "idag ska pappa lägga mig!"

Ta hjälp av mamman, det är ett gott råd.

Ännu en i kören ...

Skrivet av  Sunbeam
Behoven växlar. Jag hade det precis som du. Herr P.s inlägg är mycket bra!