Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

6-åring rädd för blod

Skrivet av Mamma
Idag ramlade min sexåring av cykeln, skrapade sig på kinden och på fingrarna. Han var ensam på gården och cyklade förstås runt som en dåre i hög fart. Sen hörde jag ett skrikande uppifrån mitt fönster och rusade ner. Där låg han framstupa med ansiktet i backen. Han var rätt hysterisk för att det blödde och sved. Det var faktiskt inte så farligt. Men hans "hysteriska" skrikande gjorde det svårt att se vad det var. Tyvärr har jag inte så mycket tålamod, jag hör min mammas röst i huvudet "Var inte så sjåpig". Kunde hon säga om jag slog mig litegrann. Men i alla fall så fick han sätta på sig massor av plåster (för det tror han hjälper). Helst skulle han vilja åka ambulans till sjukhuset. Han lugnade ner sig så småningom och vi gosade lite i soffan. Han distraherades lite med Bollibompa. Är era barn så, rädda för att det ska göra ont, rädda för blod?
Svar på tråden: 6-åring rädd för blod

Jajamensan!

Skrivet av  Sol
Båda mina barn är så (6&7), kan t o m vara så att själva "ramlet" inte var så farligt men ser de sen att det kommer blod blir det ett herrans liv och det gör helt plötsligt såååå ont *L*. Och sen är det bara att plåstra om ordentligt, för det gör ju mindre ont med plåster *fniss*. Det brukar räcka med en yttepytte-droppe... men efter lite tröstegos, blås och plåster brukar det gå över relativt snabbt och leken är igång igen! Tror det är ganska vanligt att barn har lite "blodskräck"!? :)
 

Min 6-åring svimmar.

Skrivet av  NillaPilla
Han klarar tuffa tag och ramlingar mm. Men kommer det blod så svimmar han. På riktigt.

Inte om det bara kommer en liten droppe men skrapa upp knät och så. Han klarar inte av det bara. Så kirurg är nog inte hans kommande yrke :-))
 

Artiklar från Familjeliv