Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

svartsjuka hos syskon?

Skrivet av jossan bf 8/8
hur länge ska sådan mega svartsjuka man kan råka ut för när bebisen är nyfödd vara?

min sambo har 3 barn 5 år 3 år och 1 år ja lite äldre tom de är födda jan feb mars

hur som helst så när 5 åringen var 2 år 1 månad kom 3 åringen och när 3 åringen var 2 år och 1 månad kom minstingen

jag är gravid och beräknar att barnen ska få ett halvsyskon om 2 månader ungefär...

jag har inga andra barn sen tidigare men har förstått att svartsjuka när ett syskon kommer kan bla göra att syskonet/syskonen kan vilja vara bebisar de med.. men när går det över?

för det går väl över?
både 5 åringen och 3 åringen är nått så fruktansvärt svartsjuka på sin lillebror de ska ha hans saker ligga i hans säng sitta i hans vagn sitta i hans stol vid bordet....

är det verkligen helt ok och normalt när yngste barnet är nästan 1.5 år?
mamman låter 5 åringen åka i 1 åringens sittvagn utan att blinka etc...
jag anser att mamman inte har tid till de äldsta barnen som hon borde...
varje gång hon kom hit tills för 1 månad sen och hämtade och lämnade barnen så höll hon alltid den yngste samtidigt som hon hälsade på dem andra samma sak har hon börjat nu med trots att minstingen kan gå lyfter hon upp honom först innan hon hälsar på dem andra...
tills för 1 månad sen sov inte minstingen hos oss utan han var 3 timmar vid hämtning och lämning 6 timmar/v men sen han börjat sova här har hans syskon blivit värre mer rastlösa etc.....

vi har bett mamman många gånger att hon kunde lämna minstingen här och ta med de 2 äldre barnen och det har hon avböjt utom 1 gång då var hon med dem 2 timmar var och de verkade må bra av det

några förslag och är det verkligen normalt att de beter sig som 1 år efter så här lång tid?

och hur blir det då om 2 mån när nästa bebis kommer?

kram J
Svar på tråden: svartsjuka hos syskon?

jag tycker att...

Skrivet av  BeaBom
mamman till din sambos barn verkar fullständigt normal. Och att storasyskon vill sitta i lillasyskonets vagn/stol/säng är inte det minsta underligt och har inte nödvändigtvis med svartsjuka att göra. Barn vill upptäcka, prova på, se om de är stora/små nog för att passa in!

Och att mamman lyfter upp minstingen innan hon hälsar på de andra är heller inte konstigt. Förmodligen kommer minstingen rusande först när mamma kommer in genom dörren och då har h*n helt enkelt första tjing. Lite äldre barn har ju oftast lite längre startsträcka innan de kommer och säger "hej".

Fast vad gäller svartsjuka så får du nog räkna med att ta det. Min äldste son var 2 när lillasyster föddes. Han var världens ljuvligaste ängel de första veckorna, sen förvandlades han till ett monster som skulle slå, nypa, dra, putta, kväva osv lillasyster. Sedan dess har det gått upp och ner. För det mesta leker de jättebra ihop, men ibland är det ganska tuffa tag dem emellan.
 

Svartsjuka

Skrivet av  Moni
Vissa människor är mera svartsjuka än andra.

Det är kanske så att den älsta har blivit stor i förtid och vill vara liten i bland. Mellansyskonet kanske följer det äldre barnet. Jag antar att de konkurerar om uppmärksamhet.

Läs en bok för syskonen som visar hur barnet växer i din mage. Låt de få känna på den. Låt dem få bli delaktiga i syskonet inte att det är en porslinsdocka som kommer och knuffar undan dem.
Förklara varför det är viktigt att tvätta händerna och om baciller. På min vårdcentral så finns bacillboken.

Låt dem få hämta blöjor hjälpa till att byta. Vara med och skaffa saker till bebisen som de väljer ut. Ok det blir kanske inte så supersnyggt.

Säg aldrig att det går int pga bebisen. Det får vara du som inte orkar eller att du som får ont i brösten om inte bebisen tömmer dem på mjölk.

Lycka till du kommer att ha en tuff tid framför dig.


 

Artiklar från Familjeliv