Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

Vår son gav napparna till tomten, men...

Skrivet av Malin
..nu har vi problemet att han har svårt att komma till ro på kvällarna. Springer upp hela tiden, kan inte sova och det slutar oftast med att vi blir ovänner.

Vi har nattlampan tänd + ytterligare en efter önskan om detta, dörren på glänt, läser godnattsagan och allt som alltid hört till men nu börjar det bli för mkt.
Hoppas Tomten läser detta och kan komma tebaks med napparna:))....
Svar på tråden: Vår son gav napparna till tomten, men...

Stå ut!!

Skrivet av  Tweedy
"Napptjuven" tog sonens nappar när han var 3 år och 7 månader.. han tog även napparna hos pappa och även hos moster och mormor! Dumma napptjuv fick jag höra flera dagar efteråt...

De första nätterna var tuffast. Sonen var inte ledsen men det märktes vilket sugbehov han hade! Han gick även och små-åt mer än vad han brukade. Som tur var så gillar han frukt så det fick han rätt mkt under en period.

Idag, helt apropå så frågade han var Napptjuven bor och om jag träffat honom. Han menade på att man får inte tjuva saker och varför tog napptjuvens hans nappar!? Lite vita lögner fick jag ta i så han fattade att andras barns nappar är oxå tjuvade...

Att det belv napptjuven var sonens egna kommentar. palnen var först till Tomten men då var han sjuk och inte redo att lämna dom så kom ett ypperligt tillfälle 2 månader senare!

Vad du än gör, ge inte tillbaka napparna utan försök att stå ut! Skulle du ge tillbaka en napp så kan det bli svårare att ta den nästa gång.

Det kan ju vara så att hans oro inte bero på att nappen inte finns där utan han kanske behöver ngn nära sig. Ibland kan barns trygghet rubbas av anledningar som man inte ser och då gäller det bara att finnas där.

Lycka till!
 

jisses!

Skrivet av  T
Att du har mage att ljuga så för ditt barn. Jag tycker faktiskt att det är helt makalöst! Ska ditt barn känna att han måste hålla hårt i allt som han tycker om och ger honom trygghet? Jag tycker att det är fegt av dig att inte stå för ditt beslut angående nappen utan istället hittar på en historia om en napptjuv *ryser*
Vad tycker du allmännt om lögner, är det ok att ljuga?
 

Du

Skrivet av  Luvan
känner inte Malin så uttala dig inte så om hennes omdöme!!! Jag tror inte att hon tycker att det är ok att ljuga i allmänhet.
 

men mot

Skrivet av  T
sina barn är det ok? Härlig inställning... not
 

Till T

Skrivet av  X-tjejen
att lämna napparna till tomten är ju att ljuga det med.
Usch får du tycka om det med
vi gjorde väl rätt i dina ögon då eftersom vi bara helt enkelt slutade med nappen kastade den i papperskorgen varken tomten tjuven eller någon annan person var inblandad
vilket tur att jag inte tog till med en _hemsk_ lögn som sätter spår för livet.. (ironi)
 

ja

Skrivet av  T
jag ska ärligen säga att jag inte gillar att man ljuger alls, inte om tomten heller, men det grövsta var liksom att det var nån som _tog_ den dessutom tillskillnad från om barnet _ger_ dem till tomten. För mig blir det liksom så oerhört negativt att man ljuger och då dessutom om nåot som barnet upplever som negativt. Tomten säger ju de flest finns för att det ska vara kul för barnet.
 

Men T då!

Skrivet av  T
Jag är inte in ofta på det här snacket - men det händer att jag tom skriver. Du har snott mitt nick!..
 

kan tänka mig att

Skrivet av   x-tjejen
många av de som bara slänger till med en bokstav i nicket inte orkat direkt bry sig om något riktigt nick

de som har en bokstav har säkerligen inte för avsikt att ta någon annans nick
en enda bokstav är nästan synd att kalla för nick med för den delen *ler*
 

Eh...

Skrivet av  T som stal nicket ;)
Ja du kanske ska komma på något lite mer fantasifullt..? Bara som tips. Precis som x-tjejen skriver så är en bokstav knappast att räkna som ett nick men för all del. Ett annat knep är ju att fylla i sin info så slipper man sammanblandningar.
 

Jag ljög inte

Skrivet av  Tweedy
Det var sonen själv som drog den slutsatsen
 

*ASG*

Skrivet av  PiP
Du är för rolig!!
 

Och hoppas

Skrivet av  PiP
att du inte ljuger om jultomten för dina barn..
 

det gör

Skrivet av  T som inte ljuger
jag faktiskt inte.
 

Jättebra att

Skrivet av  PiP
du i alla fall är konsekvent.
:-))
 

vad du

Skrivet av  Busluren
än gör börja inte med nappar igen, det blir tio ggr värre om han ska sluta två gånger. det får vara jobbit i någon vecka eller två ist!

jag tror att man inte ska göra ngn stor affär av det hela så försök att inte ändra för mycket bara för att han slutat med napparna.

styrkekramar
 

Läge för en muta?

Skrivet av  Superwoman
Jag är inte så benägen att ta till mutor men i vissa fall är det inte så dumt... varför inte säga till sonen att du vet att det är svårt att somna utan nappen och att du tycker att han är jätteduktig, och sen utlova en belöning när han sovit utan napp en viss tid. T.ex. en leksak, någon aktivitet eller något annat som du vet att han skulle bli glad för.

Då kanske det blir lite lättare för honom att klara kvällarna, när han vet att han har något att se fram emot?
 

jag skulle kalla det...

Skrivet av  m
BELÖNING, inte muta...
 

Hitta nya rutiner

Skrivet av  Sofia*
Min dotter la av napparna en dag. Och hon frågade aldrig efter dem igen. Men det tog ganska lång tid för henne att lära sig att somna utan att suga sig till söms. Det var en tid av lite kaos och hennes behov av att vi höll hårt på rutiner var stort. Prova att ligga hos honom tills han somnat några dagar. Du kan väl ligga brevid honom och läsa för dig själv. Så småningom lär han sig att somna ensam igen.
 

OJ OJ OJ...vad olika vi tänker:))

Skrivet av  Malin
För det första har jag aldrig ljugit för sonen (blev lite osäker om det var menat åt mig el. Tweedy med tjuven), vi förberedde honom ett par dgr att sova utan napp och det gick jättebra..lite knyssel var det väl men det fungerade. Inga nappar under dagarna heller.

Just för att få en mjuk övergång. Sonen ville själv ge sina nappar till Tomten och det gjorde han med stolthet. Nu har det gått så länge sen julafton så napparna är hos tomten och kommer inte tillbaks.

Jag tycker att det är en kul tradition med tomten som "nästan" alla barn & även vi själva har barndomsminnen av (förhoppningsvis trevliga sådana) så varför inte även föra vidare till minstingen. Dottern på 11 och den äldre sonen har ju listat ut vem tomten är för länge sedan och de har inte fått några men av detta.
Barnen märker av detta själv ju äldre dom blir när det är dags att avskaffa tomten.

Så försök att inte hacka och se negativa saker om vissa inlägg när ngn ber om råd el. tips..eller bara vill skriva av sig...))
 

Mitt inlägg

Skrivet av  T som stal nicket ;)
var skrivet till Tweedy, det framgår rätt tydligt då det ligger under hennes inlägg. Jag förstår däremot inte vad detta inlägg är svar på, mitt? Nå om det är det vill jag bara säga att jag inte kritiserat dig ö h t. Det jag reagerade på var Tweedys sätt att ljuga ihop att någon stulit sonens nappar, jag tycker det är oschysst helt enkelt.
 

Återigen..

Skrivet av  Tweedy
Det var inte jag som ljög för sonen. Han drog sin egna slutsats om att det var "Napptjuven" och inget annat.






 

Samma här.

Skrivet av  Morsan med 2 troll
Vår dotter gav sina till Tomten också, men det visade sig redan samma kväll, att hon var inte alls redo för det. Det var hennes eget beslut att ge bort dom, men hon var nog inte helt på det klara att dom skulle försvinna för gott. För hon var jätte ledsen på kvällen och helt förstörd. Sa inte rent ut att det var tuttarna, men Tomten kom ju tillbaks med två...ja ja, det var ju jag. Och hon somndae på två röda. Men nu har hon bara två också...får se hur det artar sig.