Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

Hjälp mot dålig sömn? långt......

Skrivet av Lisa, en trött mamma
Hej alla mammor och pappor!

Jag är en tvåbarnsmamma som nu behöver akut hjälp!
Min yngste son som är två år har sedan han var nio månader vaknat var och varannan natt och är då vaken 1,5 till 2,5 timmar. Vi har aldrig varit upp med honom dvs roat eller lekt med honom på natten, utan vi lägger oss i våran säng har mörkt i rummet och säger att vi ska sova för det är natt. Men han kan aldrig slappna av och somna om, det är ett litet antal gånger som han har somnat redan efter ca en halvtimme och det är lyx.

Nu har min man börjat jobba natt och det innebär att det är jag som vaknar varje natt här hemma, min fyraåring vaknar också till ibland på nätterna och är ganska mörkrädd så honom måste jag också se till. I natt har jag sovit ca 2,15 timmar då min äldste son vaknat tidigare under natten och min yngre son vaknade ca halv fyra och somnade om kvart över sex!!!

Klockan halv sju ringer klockan och jag skall upp, nu har vi farmor som är morgonpigg och hon kom till oss i morse för att vara med pojkarna men hur blir det sen när de skall gå på dagis hela dagarna? Min man har varit arbetslös så därför har de varit på dagis 10 - 15 tre dagar i veckan tidigare.

Hoppas att ni har orkat läsa ända hit och har något bra svar, jag sitter just nu på jobbet och håller på att somna..
Svar på tråden: Hjälp mot dålig sömn? långt......

Småbarnsåren

Skrivet av  Sofia*
är en tid utan marginaler. Jag satt aldrig i din sits för jag var hemma när barnen var små och därför fick jag marginaler eftersom vi aldrig skulle upp på morgonen. Men min erfarenhet är att när barnen varit på dagis en hel dag är de så trötta att de sover bättre på natten. Kanske de behöver lite mer aktivitet på dagarna? Sover de middag? Försök att dra ner på sömnen på dagarna i så fall. Skrota barnvagnen, om du kör dem i vagn så blir de utvilade och du mer trött. Bättre att det tar lite längre tid att gå och de har fått röra på sig och bli trötta. Ta en hel timmes lunchpaus och lägg dig ocjh sov i 30 minuter mitt på dagen, på alla arbetsplatser ska det finnas tillgång till ett vilrum, utnyttja det! Stora styrkekramar till dig! (och en liten varning för en nit som jag gick på, när kroppen inte får tillräckligt med energi från sömnenn försöker kroppen ersöätta detta och visar hunger, jag gick upp några kilo innan jag insåg vad det var)
 

Jaa du, inte är det lätt...

Skrivet av  Gafsan m. Axel & Kalle
...detta med sömnen. Här har vi två pojkar på 2.5 och 4 år som rätt tydligt har visat att de ogillar att sova själva.

Det har vi löst genom att de får dela rum och där har de två fullstora sängar som står bredvid varandra (som en dubbelsäng). Fördelen är att de dels har sällskap av varandra och inte blir mörkrädda (även om de förstås kan vakna och ropa ändå) och att det finns gott om plats för mig att krypa ner mellan dem om/när de vaknar på natten. Det har väl inte hänt mer än en handfull gånger på fyra år att jag sovit en hel natt men det är ändå ganska uthärdligt. När minstingen vaknar (storebror sover oftast bättre) så går jag helt enkelt in i deras rum, lägger mig mellan dem och sover vidare.

Nu vet jag ju inte om den lösningen skulle funka lika bra för er, men för oss funkar det suveränt så det är i alla fall ett tips på en lösning.

Det låter jättejobbigt att ha barn som vaknar och är vakna så länge i sträck, det har mina bara gjort undantagsvis (då oftast när de drömt mardrömmar), utan de vaknar snarare en massa gånger per natt men somnar om rätt snabbt. Kram och lycka till!
 

Ett litet tillägg förresten...

Skrivet av  Gafsan m.Axel & Kalle
...jag kommer att tänka på att våra barn förresten visst vaknat på nätterna ibland och haft svårt att somna om, periodvis. (sånt förtränger man lätt när det är över :-)

De perioderna har det helt enkelt varit så att de har sovit för mycket på dagarna, och/eller varit lite understimulerade. Det är svårt att bryta den cirkeln eftersom ett barn som har varit vaket halva natten verkligen är trött på dagen - men om barnet då får sova eller ta det lugnt alltför mycket på dagen, så blir det lätt samma visa nästa natt igen!

Många barn i tvåårsåldern behöver faktiskt inte sova middag öht (åtminstone inte varje dag) om inte nattsömnen ska bli lidande, och det är viktigt att de verkligen får ta ut sig ordentligt med lekar och bus under dagarna. Här märks det tydligt att barnen mår jättebra de dagar de har varit hos dagmamman och busat med andra barn. Då är de verkligen helt däckade när de ska i säng och kan sova jättelänge. När vi är hemma och tar det lugnt längre perioder blir det sämre med sömnen.

 

Att du orkar !!

Skrivet av  Ann
Du måste sova för att fungera som människa ! Bra att ni tar hjälp av farmor. Du kanske kan få sovmorgon på helgerna så att du hinner sova ikapp ?
Våran 2-årige son sov dåligt men när han började på dagis så ändrades de till de bättre. Han är helt slut och sover nätterna igenom. Hoppas att det ordnar sig för er oxå när de börjar på dagis !!
 

Tack för era svar! (ganska långt igen)

Skrivet av  Lisa, en trött mamma
I natt så sov faktiskt lillkillen hela natten, och storebror oxå!. Det var första gången de sov hela natten båda två på hur länge som hellst.

Lillebror sover oftast ej middag när vi är hemma, men på dagis så sover han ca en timme. Stimulans får han både på dagis, storebror och hans kompisar, plus att vi är ute ganska ofta när vi är hemma.

Att de skulle dela rum har vi aldrig testat då lillebror inte kan låta bli att väcka storebror så fort att kan får chansen.

På helgerna har jag och min man en varsin sovmorgon, så på söndagarna får jag alltid vila iallafall. Min man vill att jag skall slippa läggningen några dagar i veckan och göra något själv, men det är svårt att komma iväg någonstans då alla mina kompisar har barn och lägger barnen själva ganska ofta.

Men jag tror iallafall att jag skall börja att träna den här terminen och på så vis både få komma bort från läggning och få motion samtidigt.
 

Artiklar från Familjeliv