Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

En tjej med stark vilja...

Skrivet av SannaSol
Har tjejer mer vilja än pojkar? Jag har en ettåring som vill vara hos mig hela tiden. Hon blir gnällig o skrikig så fort jag sätter ner henne, jag är dessutom gravid i v12..Blir så trött o vill få in rutin innan nästa Bebbe kommer. Har ni något tips att ge mig. Jag ammar på nätterna, hon blir vansinnig o vill inte sova utan bröstet, vägrar välling o napp. Vi vill att hon ska sova i sin säng o sitter hos henne tills hon somnar ofta utmattad efter gråt o protest..puh, vad gör vi för fel, ger henne dubbla budskap? Jag ger ju upp ofta o tar upp henne....Hjälp, helt slut men ändå lycklig mamma
Svar på tråden: En tjej med stark vilja...

Nä, det är nog individuellt tror jag...

Skrivet av  Gafsan m. Axel & Kalle
...det finns minsann viljestarka pojkar och lättsamma små flickor också :-)

När det gäller amningen så är det nog bara till att vara bestämd. Vill du inte amma så sluta. Du kan inte räkna med att dottern ska gilla det beslutet. Att hon inte vill ha välling eller napp är väl snarast en fördel - sånt brukar bara generera mer natt-trassel.

Att inte vilja sova själv är helt normalt för små barn (själv gillar jag fortfarande inte att sova ensam fast jag är över 30 :-). Här löste vi det så att ungarnas pappa flyttade in i sonens rum när han var ett år och jag väntade lillebror. Då hade vår ettåring en fullstor säng så att pappa kunde ligga hos honom en stund när han vaknade på natten (pojken, inte pappan *s*). På så vis tog vi en unge var under nätterna vilket funkade bra eftersom båda barnen sov dåligt (annars hade vi nog inte orkat). När lillebror sen blev större fick han flytta in i storebrors rum, och pappan flyttade tillbaka in i vårt sovrum - det har funkat jättebra!

Det är nog viktigt att se realistiskt på storasyskonet när man väntar ett nytt barn och inte ställa för höga krav. En ettåring är fortfarande nästan en bebis även om hon ska bli storasyster och hon kan mycket väl ha behov av närhet och trygghet nattetid ett tag till. Jag vet att det finns de som förespråkar "sova-själv-metoder" men jag tillhör inte dem, och vad jag förstår så verkar du ju ändå inte tillämpa detta särskilt konsekvent. Då är det lika bra att strunta i det helt tror jag. Ge dottern en fullstor säng och ligg hos henne tills hon somnar i stället. Mycket skönare för alla!

Kram och lycka till!
 

Hej

Skrivet av  Mo
Det sista du får göra är att ge efter. Det är jätte jobbigt jag vet. Hon lär sig nämligen om hon bråkar tillräckligt länge så får hon som hon vill.
Vi hade spjälsängen bredvid stora sängen. Barnet låg i sin säng och jag i min med armarna genom spjälorna. När jag inte orkade sjunga så satte jag igång lugn musik. Ibland (ofta) somnade jag först men det gjorde inte så mycke. Mitt i natten kom de ändå över i stora sängen. Det gör de fortfarande men de somnar i sina egna sängar.
För att sluta amma så kan du resa bort en natt. Svårt men det går sedan får du sova med gympa-BH. Det blir protester i början. Jag tog ofta och lade barnens rygg mot brösten så de kände närhet men kom inte åt brösten
 

Artiklar från Familjeliv