Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

Testar 1åringar????

Skrivet av Lotta
Vår son är 14 mån och har börjat visa sin egen vilja lite mer nu verkar det som. Han är ganska pillig av sig och är jättenyfiken på hela världen vilket jag tycker är positivt. Men ibland anser jag att man måste visa vad gränsen går, precis allting får man inte pilla på. I morse råkade han hitta en liten lös flik på en list som vi har på ett tv-bord. Givetvis började han dra i den och jag sa bestämt "nej, så får du inte göra!" men han tittade bara på mig och fortsatte. Jag sa till en gång till men han verkade inte ta in vad jag sa. Tillslut gick jag fram och tog bort hans hand ifrån bordet för att visa att det inte är ok att dra bort listen. Då blev han rasande och ville fortsätta ändå. VAd gör man i en sån situation????

En annan grej han börjat med är att efter maten sätta fingrarna i halsen så han nästan kräks. Han är mycket för att spexa för att få uppmärksamhet och få oss att skratta när han är mätt och belåten. Men när han gjorde så sa vi att man inte gör så, maten ska stanna i magen. Han bara fortsatte, det var på gränsen att maten kom upp igen som han precis ätit. Egentligen hade han säkert slutat göra så om vi inte låtsades se det, men jag kände verkligen inte för att torka spya. Han behöver ju maten i magen. Så¨jag undrar även där vad man gör i en sån situation???

Är han i en trotsålder nu??? Han testar oss hela tiden, vill se våra reaktioner när han pillar på saker och ting, säger vi "nej" så fortsätter han bara.

Någon som känner igen det här???

Vi är noga med att hålla på regler och rutiner när det gäller det mesta. Och vi låter han få undersöka omgivningen utan att lägga oss i för mycket men det finns ju som sagt gränser och då tänker jag på saker som kan vara farliga och som kan skada. Vi har det så barnsäkert det går men vissa saker går tyvärr inte att flytta på.

Svar på tråden: Testar 1åringar????

ja visst testar de

Skrivet av  X-tjejen
de är i upptäckar åldern har just hittat sin vilja och självklart testar det den :)

att göra som du gör säga nej nej och ta bort nej nej ta bort och samtidigt avleda ex titta här kan du leka med dessa klossarna
upprepa igen nej nej flytta bort osv.
min 14 månaders tjej gallskriker ibland bara jag säger nej snällt numer hon vet att hon inte får och blir så besviken
men det lugnar sig efter en stund
även små barn måste ha gränser nej och flytta bort barnet från saker de inte får röra eller rent av är farliga att röra måste man göra och lära dem
straffa är en annan sak och det tycker jag inte hör hemma med så små barn däremot
så fortsätt med nej och att lyfta bort
 

Ok

Skrivet av  Lotta
då gör jag rätt isåfall då låter det som, en del tycker ju att man inte ska säga nej och ajabaja mm. Men jag anser att man ändå måste ha lite gränser. Tack för ditt svar.
 

jo visst ska man säga nej

Skrivet av  X-tjejen
men att gapa fram det leder inget direkt till
men att säga nej när något är fel är naturligt och det tycker jag man ska göra
barnet lär sig förstå men det kommer att ta tid innan barnet visar det
de är lite för impulsiva när de är små :)
 

Vår dotter var 14 månader...

Skrivet av  Mamma J
...när hon klart och tydligt visade två-årstrots första gången och jag vågade inte lita riktigt på att det jag såg var sant.
Hon la sig ner på magen och skrek och sparkade med benen i en sjukhuskorridor när hon inte fick gå som hon ville...Trodde först att det var något annat, för inte kunde hon väl redan???
Men det fortsatte...och hon var ett MYCKET viljestarkt barn som verkligen testade vårt tålamod...kunde bråka i en halvtimme om vilken färg hon skulle ha på byxorna den dagen...så bestäm er redan nu för en taktik som ni ska köra så att hon inte manövrerar ut er om ett par år...Det är liksom bättre att som mamma och pappa prata igenom innan...hur ska vi göra när hon börjar att...kasta saker? Skrika dumdjävel...bitas?
För när ens söta lilla dotter börjar trotsa det värsta de kan blir man annars ofta handfallen...
 

Artiklar från Familjeliv