Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

Han vägrar somna på kvällarna

Skrivet av angel
Min son är knappt två år, och han vill absolut inte sova när jag lägger honom på kvällen. Eftersom vi går upp ganska tidigt för att gå till dagis och så, lägger jag honom vid 19-tiden, det har alltid funkat bra. nu sen ett par veckor skriker han tills jag tar upp honom. Då slutar han genast, och vill ner på golvet och leka. Tar jag INTE upp honom, skriker han mer och mer hysteriskt i timmar. Han somnar inte förrän vid 22-23 på kvällarna nu, samtidigt som jag går och läger mig ungefär. Det är fruktansvärt påfrestande, eftersom jag är ensamstående och inte får någon som helst tid för mig själv, att plugga osv.
Problemet är att han är såå envis, han gapar och skriker tills jag tar upp honom helt enkelt.
Och han är jättepigg hela kvällarna.
Jag är förtvivlad, vad ska jag göra?
Svar på tråden: Han vägrar somna på kvällarna

Det låter som...

Skrivet av  Linda m Adam -99
... om jag kunde skrivit det du skrivit, men skillnaden är att min son är 5 år och inte 2. Han har i flera veckors tid varit svår att få att sova om kvällarna. Till viss del tror jag det beror på lite dåliga rutiner nu runt jul och så när vi varit lediga, men det är nog inte bara det. Han har miljoner orsaker till att slippa sova och är rädd för det ena och det andra. Det har flera kvällar slutat med att vi somnat samtidigt runt 22-23-tiden.

Sover din son middag? Kanske behöver middagssömnen kortas ner om han gör det?
 

hur länge vilar han på dagen?

Skrivet av  Flisans mamma
Hejsan Angel! Jag känner så igen det beskriver. Det är ju så viktigt att man får lite tid för sig själv om kvällen och det är även viktigt att barnet får sova i tid. Min dotter började bete sig på exakt samma sättsom din son vid ungefär samma ålder. Det enda som hjälpte var om jag höll henne vaken hela dagen och helt enkelt hoppade över vilan.

Problemet var att hon egentligen var alldeles för liten för detta och i stället gärna ville sova vid ungefär 16.30. Jag lärde mig under denna tid att det för många finns en period i ett barns liv då det är för litet för att inte vila och för stort för att vila. Vi började kapa vilotiden på dagis. När vi slutligen var nere i 20 minuter så fick hon helt enkelt hoppa över hela vilan. Tyvärr så höll vi på med dessa sömnproblem i flera månader. Det var först när hon närmade sig tre års ålder som hon faktiskt klarade av att vara vaken hela dagen utan större problem och nattningen sedan gick utan problem. Kanske inte så uppmuntrande att höra men du skall veta att det inte är något ovanligt problem. Om du inte har testat redan så rekomenderar jag att du kortar vilotiden om dagen. Hoppas det fungerar!
 

Hur mkt sover

Skrivet av  Skrållan
han på dagarna? När min dotter började behöva mindra vila på dagen så visade sig det på kvällen. Det behövde inte kapas så mkt för att ge stor effekt.
I slutet sov hon var annan dag, en timme-sista tiden 2 ggr/v a 1 timme.
 

Här med...

Skrivet av  kaki
Vi har två flickor med litet sömnbehov. Min 6 åring somnar nu 23:30 när vi går och lägger oss. Vi sätter väckar klockan på 7:30 varje ledig dag och hon sprätter upp ur sängen glatt och piggt. När hon var två slutade hon att sova middag och då somnade hon faktiskt vid 20-tiden. Vi la henne vid 19-tiden hon var nöjd i sängen hon läste bok eller lekte med sina dockor. Sonen är 4-nu och somnar som en sill vid 20-tiden. Lillan snart 2-år är som sin stora syster fast hon är inte nöjd i sin säng. Vi övar på att hon ska somna i sin säng och trivas där. Hon sover max 1 tim på dagen och inte efter 14. Jobbigt när du är ensam, svårt att aldrig få vara "ensam".
 

Han

Skrivet av  angel
sover ca 1-1½ timma mitt på dagen. Då somnar han direkt.
Inga problem då.
 

Tre förslag har jag!

Skrivet av  Gafsan m. Axel & Kalle
1) Envishet - ska man sova så ska man! Båda mina pojkar har haft en period i den här åldern då de skrikit, gapat och gjort tappra rymningsförsök. Nattningarna har tagit timtal. Men är man konsekvent med att det ÄR läggdags så går det över på ett par (jobbiga) veckor. Ger man upp och tar upp barnet efter att det skrikit ett tag, så kan ni få hålla på så här i flera år :-(

2) Fullstor säng till barnet! Då kan ni ligga tillsammans i sängen tills han somnar. Du slipper känna dig elak - du är ju där tillsammans med honom. Skriker han ändå så vet du ju att det inte handlar om att han känner sig ledsen och övergiven utan att han helt enkelt är förbannad för att han inte får gå upp och leka - och då är det ju avsevärt lättare att stå emot. Båda våra barn har haft fullstor säng från 12 resp.18 månaders ålder och det har funkat jättebra.

3) Testar du ovanstående och det ändå inte funkar så är det troligt att ditt barn sover för mycket på dagarna. Alla barn har inte så jättestort sömnbehov och många tvååringar kan INTE sova så länge som din son gör utan att nattsömnen blir lidande.


Kram och lycka till!
 

Artiklar från Familjeliv