Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

Nån som vet

Skrivet av hanna
när barn blir mammiga för första ggn? Har en 5 mån. tjej, vet inte om hon är mammig eller bara blyg!
Svar på tråden: Nån som vet

hej hanna,

Skrivet av  Frågande mamma
det är väldigt individuellt en del blir det vid 4 månader andra först långt senare. Sen beror det naturligtvis på situationen, vissa barn blir blyga bara någon säger hej andra hejar glatt.
 

hej frågande mamma

Skrivet av  hanna
Det är flera som har frågat om hon börjar bli mammig (burrarin ansiktet i mitt hår, kollar vart jag är ect)och som förstagångare har man ju ingen aning men undrar ju vad det är som händer. Om hon är mammig bör jag ta hänsyn till det eller kör man på? Jag tänker mest på hur man gör med pappan, som är väldigt närvarande. Andra människor vill jag "rädda" henne ifrån. Rätt eller fel?
 

Hanna

Skrivet av  Frågande mamma
var glad att pappan är närvarande, börjar tro att det börjar bli en bristvara :)), Vad menar du med att rädda henne från andra människor???? Pappan ska klart vara delaktig i ert umgänge och för guds skull stäng honom inte ute, även om barnet är mammigt så kan du hjälpa barnet att även ty sig till pappan.
Antar att dyu fortfarande ammar barnet och då kommer man väldigt nära. Be pappan finnas nära då oxå med att sitta vid er (beror oxå på när på dygnet så klart) kanske bara smeka barnet över huvud och rygg så hon känner er båda väldigt nära. Kan vara en bra början att få pappan mer delaktig i er dotter och att hon släpper in honom. Kan oxå säga att det finns perioder i barns liv då dom är mer mammiga sen kan det bli mer pappiga ett tag för att sedan vända. Då ni börjar nedtrappning med ammning om ni inte redan gjort det är det bra om pappan kan ge välling i flaska några ggr per dygn och på så sätt kommer barnet att vänja sig med hans famn oxå. Allt kommer att lösa sig, men stäng inte ute pappan.
 

hej igen

Skrivet av  hanna
Det är inte pappan jag tänker på i första hand, även om det finns gånger då bara jag/brösten duger, utan snarare avlägsna släktingar och arb.kamrater som tycker de känner henne trots att de sällan träffar henne. När de dyker ner i vagnen eller ber att få hålla henne och hon blir ledsen och kollar vart jag är. Ska jag uppmuntra henne att stanna hos (som nu) sin farmor eller ska jag ta henne tillbaka och trösta henne? Jag vill ju göra henne till en trygg individ som kan vara hos andra än mig men det kanske bara är en peroid i 5-mån.åldern?
 

Artiklar från Familjeliv