Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

När söka läkare?

Skrivet av Mamma
Hon är 6 månader och har hög feber för tredje dan i rad nu. Ca 40 C, med alvedon går det ner till 39. Hon sover mycket vilket är bra, och är intresserad och "med" om än väldigt trött, då hon är vaken. Men nu idag vill hon inte ta bröstet. Tidigare feberdagar har hon vägrat flaska och gröt men bröstet har dugit. Nu tar hon knappt det. Antingen kniper hon ihop munnen eller i bästa fall suger hon någon minut. Bättre än inget men långt ifrån nog.
Jag tycker hon är lite slöare idag än igår, men igår åt hon åtminstone.
Hon är inte uttorkad, jag har koll på ögon, fontanell och blöja. Hon har även bajsat väldigt mycket sista dagarna, men hon har inte diarre. Hon bajsar vanligen nån gång i veckan.

När ska jag ringa akuten? Vad gör de där?

Svar på tråden: När söka läkare?

Vätska

Skrivet av  Sofia*
På akuten gör de ingenting om hon inte är uttorkad. 3 dagar med ett sjukt barn känns som en evighet men är acceptabelt.
Det viktigaste just nu är att du får i henne vätska. Blanda sockervatten i en nappflaska (en tsk socker till 2 dl vatten). Ett barn som inte är förkylt eller har annan synlig sjukdom ska inte ha hög feber i mer än 5 dagar. Är du orolig så ring sjukvårdsupplysningen och diskutera med sjuksköterskan där. Att sitta på akuten med en sjuk unge är värre än att sitta med dem hemma tycker jag. Men sjukvårdsupplysningen brukar vara bra.
 

Det är ...

Skrivet av  Mamma Mia
... jobbigt med sjuka barn, de kan ju inte tala om hur de mår. Tycker du at hon verkar "slö" o inte äter så bra från bröstet så skulle jag nog ringa akuten o höra med dem vad de tycker ni ska göra alt har tips om hur ni ska få i henne vätska. Lycka till! =)
 

Brukar man inte säga?

Skrivet av  Enna
Håller febern i sig mer än 3 dagar och inte går ner till 38 grader med alvedon så ska man iaf ringa.

4:e dagen brukar jag ringa läkare om febern inte gett med sig men febertoppen bruakr vara just 3:e dagen.
 

Gränsfall

Skrivet av  Ingela
jag har en regel, barn under 6 månader skall inte ha feber. Enkelt! Men din dotter är ju precis 6 mån... Jag skulle ringa rådgivningen och fråga. Fungerar febernedsättande?

Vad de gör på akuten? Tja de kollar säkert hur vätskan i kroppen är. Alltså om hon är på väg att bli uttorkad eller ej. Förhoppningsvis tar de även sänka och TJATA DIT TILL ett urinprov.

Hoppas allt går bra.

kram
 

? Vad är det för konstig regel?

Skrivet av  Miko
Min yngsta hade influensa (den riktiga som gick julen-03) och då sa de att "att barn under ett år har 40 grader är inget konstigt då deras normaltemp kan vara upp till 38 grader utan sjukdom". De reglerar inte temp som oss utan kan ha 38 grader av att t.ex. ha varit för varmt klädda eller eerstoppade i vagnen m.m.

Däremot är vätska vätska vätska superviktigt på barn under 2 år som har feber.
 

ps. han var knappt 3 månader. (imt)

Skrivet av  Miko
 

inga regler utan undantag

Skrivet av  Ingela
min yngsta hade öroninflammation vid typ 2 månader. Så det finns ju regler med undantag. Ha ha.

Men det är ju så att barnen har med sig lite immunförsvar sedan födseln. Så ett barn under 6 månader BÖR inte bli sjuk. Så kanske jag skulle sagt. Hur som helst, det går ju så otäckt fort när de är små. Därför tycker jag att man skall vara extra vaksam när barnen är så små. Denna info har jag fått av mitt barns läkare. Han var mycket sjuk som liten.

kram
 

Det handlar nog egentligen om

Skrivet av  Madde B
att barn under 6 månader ska inte ha feber utan att man vet anledning. Barn under 6 mnader kan alltså ha feber likväl som barn över men vet man inte vad det beror på ska man kolla upp det ganska med detsamma.
 

jag tycker man ska ringa

Skrivet av  X-tjejen
när man är orolig eller när febern inte går ned nämvärt med alvedon eller om barnet verkar slött
om man har frågor eller funderingar
om barnet varit sjukt ett tag och det inte blir bättre
om tillståndet försämras
kort och gott om man tycker det behövs
att ringa och fråga gör ingenting
och det skulle jag absolut göra om mitt barn hade haft så hög feber i 3 dagar :)
 

Hur har det gått???

Skrivet av  Ingela
Hoppas att allt gått bra i alla fall.

kram
 

Artiklar från Familjeliv