Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

Snälla hjälp!!!!!

Skrivet av Trött 2 barns mamma
Vi har en dotter som snart ska fylla 4 år
Nu har hon varit ledig från dagis sedan dagen före julafton. Nu är hon helt vansinnig när hon ska lägga sig. Från fredag tills idag har vi kämpat minst 1,5 timme per kväll för att få henne att sova.
Hon skriker sparkas och slåss och ska inte alls sova.
Idag ringde de från dagis och sa att hon verkade hängig min man hämtade henne ....men hon var ju bara trött. Hon är väl medveten att hon gör fel..och hon visar aldrig sitt humör för någon annan än oss i famijen. Nu har jag precis satt mej för första gången sedan jag kom hem ifrån jobbet, jag är helt slut.
Finns det någon här som kan hjälpa oss och ge oss råd hur man ska få henne att förstå att hon måste lägga sig. Ska man bestraffa henne t ex att "gör du så här så får du inte gå på gympa i morgon"...eller är hon för liten för att förstå?
Svar på tråden: Snälla hjälp!!!!!

Jag tror på envishet...

Skrivet av  Gafsan m. Axel & Kalle
...det har funkat bra på mina barn, som båda haft perioder när de kämpat emot i timtal vid nattningen. Båda mina höll på så ett tag i tvåårsåldern och det var trist som 17 för alla inblandade men det gick över på ett par veckor när vi väl bestämt oss för att vara stenhårda. (fast under de veckorna var vi totalt utmattade hela familjen - men det var värt det).

Hur gör ni när ni är lediga? Släpper ni på rutinerna då? I så fall är det ju inte så konstigt att det blir konflikter när vardagen kommer tillbaka. Jag har två barn, 2 och 4 år, och vi har insett att här funkar det inte att strunta i rutinerna bara för att det är helg eller semester. Vi äter på samma tider och ungarna lägger sig på samma tider oavsett om det är helg eller vardag. Det kanske låter tråkigt men fördelen är att vi slipper tjafs om rutinerna eftersom barnen inte kommer på tanken att ifrågasätta dem. Någon enstaka gång kan man förstås göra undantag men oftast blir det krångel efteråt.

Jag tror inte på straff men däremot på envishet, som sagt... ska hon sova så ska hon. Ni kan inte tvinga henne att sova, men att ligga i sängen. När hon har insett att hon inte kan vinna den kampen så kommer hon att ge upp och sluta tjafsa. Men då krävs det förstås att ni inte låter henne vara uppe hur länge som helst nästa gång ni blir lediga, heller, för då är det risk för att ni får hålla på och bråka om detta i det oändliga.

Ett alternativ om hon är tillräckligt gammal för att lära sig klockan lite grann, är att lära henne vilken tid som är läggdags på vardagar resp. helger. Då är det ju lättare att ha olika nattningstider olika dagar. Då kan hon ju själv se när det börjar närma sig och kanske t.o.m. tycker att det är lite roligt att ha koll själv.

Att begära att hon ska förstå själv att hon borde sova är för mycket begärt av ett så litet barn tycker jag. Det är inte heller nödvändigt för att hon ska acceptera att hon ska gå och lägga sig. Om hon märker att ni inte tänker backa utan att hon SKA gå och lägga sig vid en viss tid så räcker det ju gott och väl.
 

Ta hjälp av dagis

Skrivet av  Sterna
Gå upp tidigt oavsett hur trött hon är, låt henen vara på dagis och förvarna personalen om att hon komemr att vara dötrött pga era ändrade tider i mellandagarna men att hon ska vara kvar på dagis tills ni hämtar och hon får inte sova mitt på dagen.
Kör sen full lekstuga när ni kommer hem, ät en ordentlig middag, bada och låt henne krypa ner i sängen så är hon så trött att hon somnar pladask.

Det funkar varje gång för oss, men sonen _måste_ vara trött, annars funkar det inte.
 

Varför inte alltid ha samma rutiner

Skrivet av  Gullet
och nattningstider? Då slipper man mycket av de här problemen. Hur ska hon veta att hon måste gå och lägga sig i tid när hon inte är trött för att hon ska orka dagen efter?

Träla på och se till att få in rutin och ordning igen så kommer det att gå bättre men det blir några jobbiga dagar och kvällar. Hon kommer att vara trött och det gör att det blir svårt att sova eftersom hon är övertrött.

 

Artiklar från Familjeliv