Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

Behöver lekhjälp!

Skrivet av JessicaF
Hej! Har en dotter som nu i början av januari fyller 4 år, så vi är precis i tagen och planerar för hennes kalas. Dottern har valt ut ett gäng med kompisar som hon vill bjuda. Vi ska hålla till i vår kvarterslokal är det tänkt - bra med utrymme och så där. Men, nu är de ju så stora så de vill väl leka något. Men vad? Har ni några förslag på passande lekar. Alla som ska bjudas är 4 eller snart 5 år (utom en som nyss fyllt 3, men han får hänga med bäst han kan). Ge mig alla tips ni har! Tack på förhand!
Svar på tråden: Behöver lekhjälp!

Min son blev bjuden på en

Skrivet av  Cattis @ m @ 2 bustrolls nissarna
maskerad födelsedag... där barnen klär ut sig. Men det var hemma i pojkens hus. Kalaset varade bara i ca 3 tim. dom lekte då med det som fanns i hans rum.... där kan jag inte ge ideer åt dig tyvärr..

Fråga på dagiset/dagmamma om hon nu går dit vad dom brukar leka där... beror ju på vilka barn som kommer.. dvs bara flickor eller blandat.

lycka till med erat kalas.
 

Hmm..

Skrivet av  Lena m.3
..de är fortfarande såpass små att de brukar leka själva.

Men nåt som vi gjort är "snurra flaskan", där alla barnen sitter i en ring, och den som får flaskan på sig ska göra nåt de andra bestämmer, tex hoppa tre ggr på ett ben.

Vi har oxå lekt klassikern "dansstopp", där man har poppig musik på hög volym, sen ska barnen stå blickstilla som statyer då musiken tystnar.

Hunden och benet är också poppis. Alla barn sitter i en ring, man har ett ben. Ett barn går utanför rummet, medans de övriga gömmer benet i någons händer bakom ryggen. Sen säger man "Alla händer bakom ryggen, nu kan hunden komma!", hunden hoppar in i ringen och alla sitter med händerna bakom ryggen, och hunden tar reda på vart benet är genom att skälla på ett barn i taget som då får visa sina händer.

Gömma nyckeln, klassiker, men skoj!