Tänker INTE... |
|
Skrivet av | -Johanna- |
klappa mig själv på ryggen och skriva hur jävla bra jag är för jag slutade röka och jag tänker inte heller skriva hur farligt de är, eftersom de vid det här laget REDAN FRAMKOMMIT!!!!!!!! Tänkte höra hur era dagis är, ni som har dagis barn... Fick hem ett brev där dom berättar att barn nu för tiden blir fetare o fetare och dom på dagis vill kunna vara en del som förhindrar detta med bra mat. Dom har tagit bort "fredags myset" som var nån form av gottis typ glass o bullar. Vi föräldrar behöver inte stå för glass o sånt vid födelsedagar utan dom firar alla barn födda samma månad tillsammans, så de blir altså 1ggn per månad med nåt lite extra. Så har har nu valt att ge vatten till maten (är det vegetariskt eller soppa får dom mjölk) eftersom ett barn bara behöver 5dl mjölk om dagen för att täcka behovet. De hämmar ju oxå upptaget av viktiga vitaminer och mineraler. (Det får såklart mjölk till frulle o mellis.) Blev faktiskt riktigt glad när jag läste det, känns förbaskat bra! |
|
Svar på tråden: Tänker INTE... | |
|
|
Jo, så är det här också. |
|
Skrivet av Maja m. Axel -99 & Hjalmar -02 | |
De har bytt ut mjölken mot vatten på lunchen och förbättrat mellanmålet, dvs. tagit bort nyponsoppa och sötade filer osv. Det enda jag tycker är dumt är att de inte låter barnen ta grönsaker själva, utan de delar ut "så det ska räcka till alla". Kan inte tänka mig att mina grönsaksälskande barn får så mycket som 2/5 av hela lunchen i grönsaker fast man ska det enligt tallriksmodellen. =( Men nu över sommaren jobbade jag i skolköket på en skola som är med i något projekt på Huddingen sjukhus. Det var faktiskt himla intressant! Alla barnen vägs 2 ggr per termin och får turas om att ha en mätare runt handleden som mäter hur mycket de aktiverar sig under ett dygn/en vecka eller hur länge de nu bär den. Sen har de gått igenom hela deras matsedel och tagit bort allt sött, men ersatt det med andra goda saker, tex så får de naturell yoghurt med bär istället för jordgubbsfil. De har även engagerat barnens föräldrar och försökt påverka så att de ska tänka extra hemma också. Samtidigt ingår det att eleverna rör sig, de får tex. inte vara inne på rasterna utan har ordnat en massa roliga aktiviteter på skolgården. På denna skola står eleverna still i vikt, på kontrollskolorna de jämförs med har eleverna ökat i vikt. Tror det börjar bli vanligt att förskolor och skolor engagerar sig i detta. Alla tjänar ju på att ha friska pigga barn. =) |
|
nja... |
|
Skrivet av ~johanna~ | |
Alicias dagis (som hon börjar på i oktober) har samma upplägg. För oss som får kämpa med att hålla vikten på Alicia känns det inte alls bra. Här hemma får vi ha i extra fett i maten åt henne och ge henne mat så fort som hon vill ha. Jag tror inte på att maten och mjölken gör barnen feta, det är snarare bristen på motion och allt godis och chips. En normal kost måste ju en två åring få äta för att orka med, särskilt Alicia som är 89 cm lång och väger strax under 10kg. |
|
|
|
Självklart... |
|
Skrivet av -Johanna- | |
ska dom äta! Men just all glass,bullar och andra sockerbomber har de slutat med och de tycker jag är super. De har oxå satt lek och "motion" i fokus. Fett ska ju barn ha, massor! Det är kolhydrater och socker som är den stora boven tror jag.. (Nån läkare sa väl: "att tro att man blir fet av fett är detsamma som att tro att man blir grön av att äta grönsaker") |
|
hängde med på det ;) |
|
Skrivet av ~johanna~ | |
Fast lillan matas med bullar och bomber var o varannan dag. Vad jag syftade på är att barn är olika och att förskolan ska ta mer hänsyn till det. Det lilla som Alicia får i sig när hon inte är hemma måste vara energirikt för att räkan inte ska tyna bort. kramkram! |
|
Låter jättebra |
|
Skrivet av Rosi v.36 med Max -01 | |
tycker jag! På Max förskola har de haft ungefär samma upplägg som hos er hela tiden. Bra mat innebär ju inte att barnen kommer att minska i vikt, utan få en bättre kosthållning och bli friskare! | |