Hur vanligt är det att skaffa syskon tätt? |
|
Skrivet av | Jag m bebis * 031215 |
Jag var 21 (nästan 22) när första kom. Funderar nu på om det är vettigt att skaffa tätt när man nu ändå "hamnat här" *S*. Eller ska man kanske låta första barnet växa upp lite, komma igång med jobb, resa och allt det där man "borde" gjort innan och sedan börja om med bebis?? Vilka funderingar har ni som väntar med syskon resp. skaffat fler ganska tätt (1-2 år emellan)? |
|
Svar på tråden: Hur vanligt är det att skaffa syskon tätt? | |
|
|
Kikar jag.. |
|
Skrivet av S-J | |
... på födelseannonser i tidningen så verkar det vara antingen eller. Antingen är det ca 1½ och max 2 år emellan barnen eller så är det 4-5 år eller mer. Ja inte alla förståss, men det är de två tydliga tendenerna jag ser. Jag bor i en mindre stad, vet inte om det kanske är skillnad mellan storstad och småstad t ex på samma sätt som det är vad gäller åldern på förstagångsföderskor. Det finns nog fördelar och nackdelar med samtliga åldersskillnader. |
|
jo precis |
|
Skrivet av Jag m bebis * 031215 | |
och hur de än har gjort så säger de alltid att det var perfekt. *S* Inte mycket till objektivitet där inte = ) (tycker på tal om nåt helt annat att du ska undvika alla inlägg som antyder elakheter mot dig. Jag känner oerhört starkt med dig med tanke på änglarna och de räknas i allra högsta grad, precis som barnet du väntar hem. du kommer bli världens bästa mamma. Övertygad! ) kram! |
|
|
|
Just nu... |
|
Skrivet av S-J | |
.. lutar det åt att vi "bara" blir ettbarnsföräldrar, men jag har varit mycket kluven innan. Det har kännts jobbigt med två småbarn, två blöjbarn, två icke-självätande barn, två barn man måste ha uppsyn över mer eller mindre ständigt osv samtidigt om man får dem tätt.... samtidigt som det har känts skönt att den perioden istället blir kortare sammanlagt.... Å andra sidan tror jag att den andra halvan av mig vill ha små barn länge ;0) Så hade vi kunnat styra över det hade vi nog antingen haft två täta eller 6-7 år emellan. Tror jag.. Tusen tack för din parentes ;) |
|
Så här valde vi. |
|
Skrivet av Lottis m Alicia -03 +minipyret bf 30/12 | |
Jag ville ha tätt mellan mina barn eftersom jag tror att barnen kommer få väldig nytta av varandra. Sen var det lite av egen vilja som styrde, Jag var sugen på en till och allt kändes rätt så varför inte köra på en till. Jag kan inte svara på hur du ska göra, det är upp till var o än. Alla är vi olika och en del föredrar att ha fem år emellan eller ännu flera, medans andra nöjer sig med tre år. Du får ta o känna efter hur ni vill ha det och om dte passar era behov. Lycka till i bebisplaner! |
|
har inga bebisplaner- än. *S* |
|
men man måste ju fundera för det är ju inte omöjligt att bebis suget infinner sig nu när gullungen jag har kryper runt och säger "blablamammabapa" *S* |
|
|
|
Jag hade |
|
Skrivet av Camilla m Nathalie 2 år + v.17 | |
gärna viljat skaffa täta barn just för att barnen ska kunna leka bättre med varanda. (men det är ju ingen garati att dom gör för att dom är födda tätt) Och då kan man ju skaffa alla sina barn nu och så har man det gjort. Sen kan du resa och allt när du är 40 då barnen kan vara hemma själva. :) Sen hinner du ju även med sladdisar om du vill...! ;) Nu blir det 2 år och 8 mån mellan mina barn vilket jag tycker är lite långt men jag har alltid sagt att jag ska ha max tre år mellan barnen. Och så blev det också...om allt går bra nu. :) Egentligen vill jag skaffa fler barn nu tätt efter men sambon vill inte. Så det får bli sladdisar om 5 år istället. :) |
|
så där har jag också tänkt! |
|
Att om man skaffar alla nu (eller nästan alla) *S* så har jag ändå inte fyllt 30 när de är tillräckligt gamla för att vara hos mormor en vecka. *S* Och det där med sladdis är ju perfekt! Har ju för 17 typ 20 år kvar att skaffa barn på! *S* Självklart kommer det gå bra för er! Håller alla tummar och tår Lycka till! Kram (erkänner, lite avis *S*) |
|
Jag har 17 |
|
Skrivet av Kikki | |
månader mellan ettan och tvåan :) Var 20 när första kom och 21 när andra kom och tyckte det skulle bli perfekt i åldersskillnad mellan sönerna just med tanke på vilket utbyte de skulle få av varann. Nu blev det inte så men det är en annan historia. | |
|
|
Får man ställa en |
|
Skrivet av amkhis | |
nyfiken fråga? Varför blev det inte så? | |
Klart du får :) |
|
Skrivet av Kikki | |
Min andra son är gravt handikappad och autistisk med påföljden att han inte kan leka med andra barn.Sen har jag ett hopp på fyra år mellan ettan och trean och de leker inte heller med varandra..trean vill men äldsta tycker han är liten och jobbig och vägrar *s* | |
Det blir nästan... |
|
Skrivet av Saga Helena med Love och Liten | |
...2 år mellan Love och Liten, vilket vi tycker är perfekt åldersskillnad. Jag har själv syskon tätt och tycker att det var enbart positivt. Barnen får någon som är relativt jämnårig som de kan identifiera sig med, uppleva liknande saker med och förhoppningsvis ha stor glädje av, och vi som föräldrar har ingenting emot att ha två småbarn hemma eller få en "extra lång" småbarnstid. Nu är vi ändå "inne i" allt vad det innebär med blöjbyten och vaknätter. En annan bidragande faktor var att jag var hemskt bebissugeninnan jag blev gravid med Liten, så jag hade nog inte stått ut med att vänta längre i alla fall. ;) |
|
|
|
tänker såhär! |
|
Skrivet av Sanna med Jolina + v. 35 | |
Vi valde att försöka få barn relativt tätt eftersom de förhoppningsvis kommer få glädje av varandra! Sen har jag tänkt plugga, och då hade det inte passat att vänta längre. Nu blir det knappt 2 år mellan dem, och det känns bra än så länge! :) Sen när jag har pluggat, fått jobb jag vill ha och så, då kan vi ta ett par till ;) | |
tillägg |
|
Skrivet av Sanna med Jolina + v. 35 | |
jag var 20 när Jolina föddes och är nu 22! | |