Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

Funderingar kring syskon

Skrivet av sugen på 1 till(?)
Ni som är under 25 och har två barn- hur upplever ni det jämfört med att ha 1 barn??

Jag fick min första några dagar innan jag blev 22 och skulle vilja ha ett syskon till h*n. Skulle i så fall vara runt 24 när nästa kommer. Era tankar tack! = )
Svar på tråden: Funderingar kring syskon

Kaos *s*

Skrivet av  Annika m. Robin 2,5år & Michelle 4,5 år
Jag fick dottern när jag var 20 år, hon var som liten nöjd för det mesta, och var inte pillig och busig.

När sonen föddes två år senare blev det kaos lugnt sagt. Iallafall de första veckorna när man försökte få allt att funka med två barn.
Men nu så är det inga problem alls.
Nu får man istället medla mellan barnen som gillar att retas och bråka med varandra.
Men de kan även leka jättebra ihop.

När man bara hade ett barn så var det lättare att bara ta med henne och åka bort till kompisar osv.
Det krävs lite mer planering och tar lite längre tid med 2.
Men det som många pratar om innan, åh vad jobbigt med två blöjbarn!
Vaddå? det gisk hur smidigt som helst att byta först på en och sen nästa samtidgt.

Jag trodde inte innan att det skulle bli så stor skillnad på 1-2 barn som det blev, men nu längtar jag redan efter en trea.
Den omställningen tror jag inte blir lika stor, för då har man redan två och är van att se till att alla får sina behov tillfredställda på bästa vis.

Jag ångrar alltså inte att vi skaffad två barn, men det kan vara bra om man är förberedd på att det KAN bli jobbigt i början.

Särskillt om lillebror är allt annat än lugn, och busig till tusen.
 

Jag är...

Skrivet av  Mia med 4 killar
25 år och har 4 barn. Jag upplevde skillnaden mellan 1 och 2 barn som den största, sen har det liksom rullat på :) Med ett barn så kan man ha fokus på det barnet hela tiden och det tar ett tag att lära sig att man inte kan vara på två ställen samtidigt. Ett av dom vanligaste problemen som man hör om är hur man ska hinna amma men jag har löst det som så att vi har haft sångstund eller högläsning samtidigt. På det viset vet man även vart dom äldre barnen är :)
Hoppas allt går som du vill :)
 

Jättekul

Skrivet av  Madeleine m Benjamin & Cassandra
Jag har en pojke på 2 år en en lite tjej på 6 månader.
Jag har båda barnen hemma på dagarna och tycker det är jättekul!
Benjamin var bara 18 månader när Cassandra föddes men det har funkat jättebra.
Jag skulle ljuga om jag sa att det alltid är kul men för det mesta är det det. Det är klart det finns dagar som är helt upp och ner,men det positiva överväger ändå det negativa.
Jag är 22 år.
 

har man en ..

Skrivet av  Hanna m. mira & Wiliam
..så kan man lika gärna ha 2=) För mej var det en självklarhet med syskon. jag skulle fylla 22 när mira kom och hade fyllt 24 nu när William kom. Jag tycker inte det är nämnvärt mkt jobbigare med 2 än med 1. jag har en rätt så vild 2,5 åring så jag var väl rejält uppe i varv och hade väntat mej att det skulle bli jobbigare. Men nu så har Mira lugnat ner sej lite. Hon har börjat leka mkt på egen hand och hon avgudar verkligen William och hon sjunger och roar honom på ett otroligt bra sätt. Och han sysselsätter ju henne på det sättet oxå så jag tycker många saker har blivit enklare.
En jobbig grej är alla kläder som ska på nu när det är kallt..=( Först ska man klä på 2 små, varav den ena tycker det är kul att springa och gömma sej och sen klagar på att alla kläder sitter obehagligt.;=) och sen sej själv. Men även det går över förväntan. ..

Tycker absolut ni ska skaffa syskon=)
 

tack för alla svar!

Skrivet av  sugen på 1 till(?)
Vi funderar på att sluta skydda oss någon gång efter nyår... Sedan får vi se. Det fattas lite övertalning bara! *S*
 

mysigt

Skrivet av  Elin & Tjejerna
och underbart! fast såklart jobbigt också, men det blir nog inte lättare om man väntar längre...
vi har 20 månader mellan våra och det funkar hur bra som helst, har båda tjejerna hemma helt och vi har så kul på dagarna :) så två är mer än dubbelt så underbart mao ;) (jag är 23)
lycka till!
 

Frågan är.

Skrivet av  Muija
Är bara lite kort och gott, har du hunnit att göra allt det vill göra. Jag är idag 24 med en sjuåring och en på 13månader, jag känner lite nu att jag inte hann göra allt det jag ville, det är ju såå mycket lättare att skaffa barnvakt till en unge och inte två. Men det jag även sa när jag skaffade en till var ju att jag ville att min pojk skulle få ett syskon innan det blev alldeles för stor ålders skillnad mellan dom. Det är det enda jag har att komma med.

Ha de gott :)
 

Min lille är ju bara 1...

Skrivet av  sugen på 1 till(?)
så min "bebis-period" pågår ju redan... Om vi skaffar en till nu så växer de upp mer tillsammans vilket gör att den där perioden inte blir så långdragen. Förstår du hur jag tänker? = )

jag har inte hunnit göra allt jag vill men den dagen då barnen är så stora att de kan vara hemma själva har ju ändå inte hela livet passerat... det är väl fördelen med att vara ung mamma? *S*

(är 23)
 

Artiklar från Familjeliv