Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

plugga med barn

Skrivet av rebecca m stephanie 3,5 och daniel 2
är det nån som pluggar på högskole nivå med små barn? Jag funderar på att tacka ja till en plats på lärarhögskolan men är osäker på om det inte påverkar barnen för mycket....
Svar på tråden: plugga med barn

Klart du ska tacka JA!

Skrivet av  AnnaM
Tänk bara på hur positivt det kommer påverka dina barn sedan när du är klar!!! Sommarlov tillsammans, vinterlov, jullov - kanon!

Det blir ett par tuffa år men det kommer gå jättebra!
 

fast jag kan välja

Skrivet av  rebecca m stephanie och daniel
barnskötarutbildningen på komvux också.... tar mig ca 15 min att ta mig dit, till lhs tar det ca 40 min i bil och 1,5-2 timmar kollektivt. lärarutbildningen är 3,5 år på komvuw är det ca 1 år och inte fulla dagar. jag är så kluven
 

välj lärare...

Skrivet av  Froudy
barnskötartjänster försvinner mer och mer och jag LOVAR att du kommer inte ångra dig när du är klar. Det är bättre att skaffa ett yrke som ger mer pengar och utvecklings och arbetsmöjligheter. Jag går lärarutbildningen på distans, och det kanske är ett alternativ. Jag har många klasskompisar som har små barn, och de pluggar när barnen är på dagis/skola... kvällar lediga.. Jag har till exempel en klasskompis som har 4 barn varav en nyfödd. Go for it, du kommer inte att ångra dig. Vill du så kan du, det handlar om motivation. Lycka till!
 

Klart du ska börja!

Skrivet av  Emil
Jag är själv lärare men hade inte barn under utbildningen. Det är jättemånga som går på lärarprogrammet som har barn. Det blir några tuffa år, men i längden kommer du inte ångra dig. Tänk bara på ekonomin jämfört med att vara barnskörare. Dessutom dessa lov....Nu har jag en liten dotter och det är ju inte helt fel att kunna vara hemma mycket med henne fast man jobbar heltid! Just nu har jag ett tre veckor långt jullov...:=)

Lycka till!
 

jag vetvad ni alla menar men

Skrivet av  rebecca
men jag vill vara med mina barn mycket NU när de är små!
Gick du på lhs? om ja kanske du kan svara på det här:
vilken inriktning gick du?
Hur mycket är man i skolan, vilka tider kan jag förvänta mig?
Hur mycket arbete kan jag förvänta mig när jag kommer hem?
Hur ser studierna ut? är det mycket skrivarbeten eller mer praktiskt, föreläsningar?????? Jag har verkligen ingen aning om vad jag kan förvänta mig och det är det som gör mig mest osäker.

Enligt det jag har räknat ut så föloar jag ca 450000kr enbart utebliven lön om jag skulle få jobb på en gång och det skulle ta ca 8 år innan jg börjar tjäna igen de pengarna. jag vill ju jobba igentligen, inte plugga. En annan idé jag har är att läsa till barnskötare och jobba som det några år för att se hur jag trivs och sen läsa upp till lärare... vet inte hur smart det är. Jag vet att det givetvis är bättre att vara lärare (lön, valmöjligheter, utveckling, lov osv) i längden men jag är inte så gammal än och har inte fått chans att jobba på riktigt
 

Läser på Sophiahemmet till ssk

Skrivet av  Afrodite me Luna
o har en dotter på snart 1,5 år.
Tycker att du skall tacka ja, det är jättekul o plugga o på högskolenivå är det ofta upplaggt med föreläsningar och nästan ingen obligatorisk närvaro alls, så kniper det så kan man för det mesta ta igen hemma på kvällar o helger.
Lycka till.
 

jag pluggar till lärare!

Skrivet av  ~johanna~
och började när Alicia var tre månader, nu är hon två och ett halvt. Det har gått jättebra och vi har inte ens behövt dagis! Jag läser på Södertörn och vår utbildning har ett annat upplägg än lärarhögskolans. "Ni" har mer schemalagd undervisning än vad vi har... Vilken nivå ska du bli lärare för? Jag gör annars gärna reklam för Södrtörns interkulturella lärarutbildning som är underbart rolig och intressant.
 

Reklama för mig är du snäll

Skrivet av  mie - på besök
Det där lät ju jätteintressant!

Orkar du slänga iväg ett reklam-mail om den utbildningen till [email protected] skulle jag nästan jubla ;-)

/mie - på besök för _ung_ är jag nog inte längre!
 

till mig med så blir jag jätte glad!

Skrivet av  rebecca
[email protected] är min mail. Det skulle vara roligt att gämföra lite
 

Ja, jag läser till veterinär

Skrivet av  Sara m. Viggo
Klart det går att plugga när man har barn! Fast det underlättar rejält om barnens far ställer upp och tar en större del av jobbet med dem, eftersom man själv ofta har mycket att göra.
 

hej rebecca

Skrivet av  annika
hopps julen har gått bra. här gick det bra men det var jobbigt. nu har ella typ 100 hästar o patrik 100 bilar. i alla fall enligt en kompis t min mamma s´å kommer yrket barnskötare försvinna mer o mer o det söks färre barnskötare o fler f-lärare. f-lärare är ju ett bristyrke o lönen kommer att gå upp. jag tror ingångslönen är över 20 000 kr redan i sthlm. barnskötare har runt 15 000 kr (rätta mig om jag har fel!!). jag ränkar oxå kallt m extrajobb på dagis på somrarna o vintelrloven.
 

Klart att det går att plugga!

Skrivet av  Maria - student med 3 åring
Bara man kan planera sin tid bra..
 

tack....

Skrivet av  rebecca
det är förskollärare jag tänker på men det är ändå svårt att välja när man inte har fått chans att pröva yrket och det är kostsamt att plugga, utebliven lön (förhoppningsvis), milkostnade, p-biljett, bil tullar (antagligen) busskot.... men det jag är mest orolig för är att det blir för stessamt
 

Artiklar från Familjeliv