Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

Nyfiken ...

Skrivet av *nyfiz*
Hur gammal eller ung är man när man kan kalla sig ung förälder?
Att vara över 20 e inte så himmla ungt tycker jag.
Ung förälder kan man väl kalla sig när man får barn UNDER 20?
Kanske 14-18 år eller så?
Svar på tråden: Nyfiken ...

Jag var 21

Skrivet av  Har idag, som 22åring, en underbar son
skulle fylla 22 precis och jag känner mig ung och kallas ung mamma av andra... Förr i tiden var det säkert ganska sent alt. normalt att skaffa barn runt 20 men idag när väldigt många väntar till över 35 så känner jag nog att 20 är ganska ungt ändå. Den som är runt 15 skulle jag nog placera i kategorin osedvanligt ung.
 

Jag skulle fylla 23..

Skrivet av  Sandra
... 2 veckor efter att jag fick min son.
Det tycker jag är ungt. :)
 

njae..

Skrivet av  Tina
Jag tycker man är ung även om man är 20-22 år också.

Jag var 19 när jag blev gravid och hade fyllt 20 när sonen föddes.

Ingen av mina kompisar hade barn, och nu när jag är 24 så känner jag fortfarande inte någon med barn.

Idag är det väl vanligare att folk skaffar barn när de närmar sig 30-årsåldern, så nog är man ung om man får barn i 20-årsåldern.

Får man barn när man är 14 så är det extremt ungt.
 

jag var 18 då jag blev gravid med min son

Skrivet av  msmalin 2pojkar +bf31/8-05
gick i gymnasiet fortfarande kände ingen som hade barn.. nu är jag 23 o två barnmamma o känner mig fortfarande ung.... avslöjar mig nu oxå o när jag e 24 är jag tre barnsmamma :)

jag tycker att jag är ung trots att några av mina kompisar börjat skaffa sitt första barn nu :)
man är väll inte äldre än man känner sig
 

Grattis! :)

Skrivet av  Sandra
Här är bäbisverkstan i full gång så tar det sig nu på första försöket är vi 2-barns föräldrar i september/oktober :)
 

jasså vad kul :)

Skrivet av  msmalin 2pojkar +bf31/8-05
då får jag ju önska dig lycka till o säga tack för grattiset :)


kram malin
 

snittet i sthlm närmar sig 33år

Skrivet av  Afrodite me Luna
för en förstföderska, så om man som jag var 21 när man blev gravid, o 22 när lillan föds, då känner man sig jätteung i mammagruppen. yngsta över mig var närmre 40 än 30. så flera av föräldrarna hade dubbla åldern mot mig. Så där var jag definitivt ung.
här inne finns ju många som är yngre än mig, o då är jag inte så jätteung längre, men vart jag än vänder mig i samhället, bvc, förskolan, föräldrar i skolan etc så har jag hitills varit yngst, så då måste jag väländå räknas som ung förälder?
 

21 år

Skrivet av  Jen med Nova 040107
var jag när min dotter föddes, i min vänskapskrets räknas jag helt klart som en ung mamma. De flesta av mina vänner lever ett helt annat liv än familjelivet.
 

Jag tycker att jag är en ung mamma...

Skrivet av  Sara bf 17/4, J -99 & N -02
Var nyss fyllda 21 när äldsta dottern föddes och kommer vara trebarnsmamma vid 26 och det verkar inte höra till det vanligaste i min omgivning..
 

20

Skrivet av  Elle med Liam
var jag när Liam föddes, fyllde 21 det året och jag tycker jag var/är ung mamma eftersom medelåldern i Sverige ligger på typ 28 när man får första barnet. Alla under 28 kan väl alltså i princip kalla sig unga mammor. Förstår att dom som får barn vid 14-16 inte tycker att en tex 26-åring är "ung mamma". Beror ju på vad man jämför med...
 

kanske..

Skrivet av  Hanna m. Mira & William
...ett snack för tonårsmammor(och pappor) skulle finnas. För som du säger så är man inte så himla ung när man är över 20. Men jag tycker ändå man kan känna sej utanför i samhället och annorlunda och man behöver kontakt med andra unga mammor. JAg skulle fylla 22 när mitt första barn föddes.
 

Tycker man är ung längre än så

Skrivet av  Annika m. Robin 2,5år & Michelle 4,5 år
För nu är det ju vanligast att man får sitt första barn runt 30 års åldern.

Själv var jag 20 och 22 år när jag fick mina barn.
Och tycker jag var ung, alla okända man träffar tror inte att jag har barn, och absolut inte två!
 

under 25 är ungt tycker jag

Skrivet av  ung mamma
och få barn idag.
Medlet ligger ju på över 30.
I vår föräldrargrupp var alla runt 34 år utom jag o min sambo
 

vill bara säga en sak

Skrivet av  ung mamma
jag fyller 29 år i år.
Och det ringde en kille hit som ville prata med min mamma o pappa ??!!

Inte många som tror att jag är så här gammal heller genom att se mig i verkligheten. Knappt ingen som tror att jag har tre barn.
 

Oproffsigt

Skrivet av  Emilia
Jag tycker det är himla oproffsigt när folk ringer och frågar efter mamma och pappa. Till mig gjorde de också det och jag förklarade att mina föräldrar inte bor hemma hos mig. Det bästa är väl att fråga efter personen vid namn som man söker.

Själv tycker jag också att 25 är en bra gräns.
Fick nr 1 vid 18 och nr 2 vid 21.
 

ung.mamma

Skrivet av  tova
jag är 24 ska fylla 25 men känner mig som en ung mamma många i min föräldragrupp var över trettio så känner igen det ni skriver.
 

Tycker man är ung upp till 25!

Skrivet av  Charlotte med sessorna
..
 

Jag tycker

Skrivet av  Camilla m Nathalie 2 ½ år + bf 1/2
att egentligen är man ung om man skaffar barn under 20 men i dagens samhälle så är ju "reglerna" annorlunda och folk skaffar sitt första barn när de är över 30.

Själv kommer jag hålla till här inne tills jag fyllt 25 sen är jag gammal! :)
Jag blev gravid samtidigt som jag fyllde 20 och nu är jag 23 och väntar nr 2 inom en månad. (hoppas den inte väntar för länge där inne)

Hur gammal är du och dina barn?

 

Ojoj..

Skrivet av  Millan m. Liam & Måns
vad fort tiden går, nu är det snart dags för dig Camilla! Spännande!

Vilken fin mage du har förresten (kikade i infot)

kram
 

Tack...

Skrivet av  Camilla m Nathalie 2 ½ år + bf 1/2
jo jag älskar min mage, det är så underbart att vara gravid. Samtidigt som bebisen gärna får komma ut snart. :)

Ja bara 3½ vecka kvar nu om lillan håller tidtabellen! :) Vilket jag hoppas på att hon gör, eller ja hon kan ju få komma ut lite tidigare om hon vill. :)
 

23 år och snart 2 barnsmamma!

Skrivet av  Hanna m Mira & William
..Inte illa camilla!=) Vilken tur för dej att du fyller så sent på året så du kan hänga här lite längre....Själv blir jag pensionär redan i sommar *haha*

Jobbar du fortfarande eller? jag vill träffa er innan bebisarna kommer.( och efter såklart) Måste få se era stora magar;=)
på måndag ska Mira tillbax till dagis efter ha vart hemma hur länge som helst. Kram Hanna
 

Visst har jag tur...

Skrivet av  Camilla m Nathalie 2 ½ år + bf 1/2
inte blir man pensionär ännu inte! ;)
Ung och fräsch som man är...*hihi*

Jag jobbar heltid hela nästa vecka och sedan är jag arbetslös. Och då har jag all tid i världen för träffar! :)
Kanske ska boka in nån dag....Natti kommer ju bara gå 3 timmar om dagen from den 17/1. Jävla skit dagis, jag är så arg på Margareta för det!
Så vi får ta med alla barn...!

Har du några speciella planer näst nästa vecka...föreslå en dag du, jag kan hela tiden *tror jag*! :)
 

Jag

Skrivet av  Mamma till Kewin 030307 o Casper 041203
va 20 när första kom o precis fyllda 22 när nr2 kom. Fast jag tycker man märker att d e vanligare i mindre städer att d e vanligt att man e under 25 medans d e ovanligare i storstäderna.
 

Artiklar från Familjeliv