Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

Kan man avsäga sig faderskapet efter 6 år?

Skrivet av undrar...
Min man har en dotter på 6 år sedan ett "one night stand"(detta var innan vi träffades!!!). Vi har ingen kontakt med henne och har aldrig haft det heller. Det enda vi gör är att betalar underhåll. Mamman ifråga träffade sin nuvarande man när flickan var 5 månader och han är "pappa" för henne nu. De har även 2 gemensamma barn. Vi har också 2 barn. De bor 17 mil bort så vi riskerar ju aldrig att träffa dem på stan eller så.
Min man har länge funderat på om det går att avsäga sig faderskapet. Gör det det??? Slipper man underhållet då? Eftersom vi aldrig träffar henne så känns det ju ganska meningslöst att stå som hennes far i papprena! Och har man två små barn så känns ju 1173 kr i mån som ganska mkt pengar... Som man skulle kunna lägga på annat!
Hoppas någon vet hur det funkar med sånt här! Vore tacksam om jag slapp elaka påhopp som jag sett att andra i liknande situationer fått! Jag skriver inte detta för att göra någon arg...
Svar på tråden: Kan man avsäga sig faderskapet efter 6 år?

Jag hoppas också att du slipper

Skrivet av  Catharina
höra alla dessa moraltanter som redan vässar pennorna. För frågan är ju kanske intressant endast ur laglig synvinkel för er del.

Enligt lagen är det nämligen hugget som stucket ifall barnet har kommit till efter en one-night-stand eller som kärleksbarn i ett längre förhållande. Bägge barnen har lika mycket rätt till sina bioföräldrar.

Vidare spelar det ingen roll ifall din man träffar flickan ofta eller inte alls. Han är lika mycket pappa på barnet för det.

Inte ens det ifall pappan nuförtiden har även andra barn som han de facto håller av och även vårdar och träffar spelar någon roll när det gäller faderskapet för flickan.

Sedan håller jag med med dig i att det onekligen måste kännas meningslöst att ha en far på pappret men inte i verkligheten, men det är en annan diskussion.

För att slippa faderskapet borde din man göra vissa saker. Ett alternativ är att övertyga dotterns biomammans sambo att adoptera dottern. Då slipper din man underhållet. Ett annat alternativ är ifall din man kan bevisa t.ex. via DNA-test att han inte är biopappan till dottern. Då ökar hans chanser att få säga upp faderskapet.

Utöver dessa två möjligheter finns inget annat än betala och se glad ut. Och naturligtvis använda kondom i blivande one-night-stands..
 

Jag vet faktiskt inte

Skrivet av  Lotta
ifall det går att avsäga sig ett faderskap.
Jag tror inte att det går faktiskt, men det måste ju gå att kolla med nån myndighet eller nåt.
Om mammans nuvarande man adopterar flickan så borde rimligen alla förpliktelser för din man försvinna, men jag vet inte med säkerhet ifall det är så.
Kolla med myndigheter vad som gäller och så kan han kanske tala om för mamman att han tycker att det är ok om hennes nuvarande man vill adoptera flickan.
 

Ps. Hoppas också att du slipper moralkakorna. imt

Skrivet av  Lotta
imt
 

Jag vet :-)

Skrivet av  Catharina
Att avsäga sig faderskapet går inte. Detta vore en önskedröm för somliga, men likafullt är det en omöjlighet.

Adoption däremot betyder att den nya pappan tar på sig alla skyldigheter och rättigheter när det gäller barnet. Han blir barnet "bio"pappa, barnet ärver honom etc. Den gamla biopappan har inget med barnet att göra efter adoptionen. Inget underhåll heller naturligtvis eftersom försörjningsbördan då ligger hos den nya pappan tillsammans med biomamman.

I det andra fallet dvs DNA-fallet, kan pappan stämma mamman och få åter alla underhållsbidragen eftersom han också har betalat dessa på falska grunder. Men jag tror inte att det blir aktuellt i detta fall.

Alltså är adoption hans enda alternativ..
 

Ja, det låter rimligt

Skrivet av  Lotta
Du har nog rätt i att adoption är det enda alternativet.
 

Kanske oroar sig...

Skrivet av  Ingela E
...biomamman och hennes nya man över vad som skulle hända om mamman dör? Kanske skulle det kännas tryggare för dem och för flickan, om de båda fick stå som lagliga föräldrar till en flicka som känns som deras gemensamma? Skulle det kunna gå att prata med mamman och då bara ta upp denna aspekt? Det viktiga för er är väl att nå fram och då är kanske denna väg den smidigaste?

Att blanda in pengar i samtalet tror jag upfattas ganska osmidigt och plumt. I värsta fall kan flickan då få reda på att ni resonerar på detta sätt och det mår hon nog förmodligen så bra av att höra.

Din man finns ju där inte för flickan i vilket fall som det är nu. Men även om styvpappan skulle adoptera flickan så finns ju ändå din mans namn kvar så till vida att dottern, om hon vill veta något om sina rötter såsom sjukdomshistoria mm, kan söka upp honom i framtiden.
 

Jo - OM han INTE är barnets biologiska pappa

Skrivet av  Inki
och detta kan bevisas med t ex DNA-test, så kan han säga ifrån sig faderskapet.
Dock får han inte tillbaka några underhållsbidrag retroaktivt, men han slipper betala framtida uh-bidrag.

Annars får han adoptera bort barnet, det är liksom det enda sättet att "komma ifrån".

Jag begriper inte hur ni kan resonera som ni gör, men jag ska inte komma med några moralkakor.

Men som sagt att "avsäga sig faderskapet" kan man inte göra OM det inte bevisas att man faktiskt inte är bioförälder till barnet - och tur är väl det!
 

Lite fel trots allt Inki

Skrivet av  Catharina
Dels kan man bara inte säga ifrån sig faderskapet utan det krävs domstolförhandling kring frågan. Det är alltså domstolen som fastställer detta ifall det visar sig via DNA-test att mannen omöjligen kan vara barnets biopappa.

Dels kan man visst få tillbaka underhållsbidraget under vissa omständigheter a) ifall det uppenbart har varit mammans avsikt att komma med osanning b) ifall det är fastställt av domstol att mannen är fadern trots viss tvivel. Då kan staten betala underhållsbidrage tillbaka retroaktivt och med ränta.. Det finns prejuridikat på området.
 

Jag sa inget om hur det skulle gå till

Skrivet av  Inki
vid "avsägandet", sa jag det?!

Självklart fattar jag att det inte bara är att skicka ett brev till soc. *s*

Om jag orkade engagera mig tillfullo i denna fråga så skulle jag be dig om prejudikaten, men jag orkar inte läsa igenom de domar du pratar om. Situationen som inläggsskrivaren försöker lösa är mig så fjärran på alla plan, så därför "tyar jag icke bilda mig tillfullo på området". Jag vet också att det finns fall där "fäderna" icke har fått tillbaka något underhåll, men det kan ju ha varit olika grundförutsättningar (typ: FALL 1 - pappan visste om att han ej var biopappa, men skrev på faderskapet ändå. Ångrade sig sedan, ville bli "avsagd" som fader (via tinget) och ville ha "pengarna åter" - NEJ - inga pengar åter, men JA du slipper faderskapet.
FALL 2 - mamman får barn under ett pågående äktenskap, bara hon vet att barnet är "loverns" egentligen. Hon säger inget, för hon vill inte äventyra äktenskapet som just "ordnat upp sig". Maken tror att han är pappa och förutsätts automatiskt vara det eftersom de är gifta. Han behöver ej skriva på faderskapet. Några år efter konstaterad skilsmässa görs en test huruvida han är pappa till barnet och det framkommer då att han inte är det - JA pengarna åter - JA han slipper vara pappa.

Så kan jag tänka mig att det är.

 

Din man....

Skrivet av  Frk Marmelad
...har inte två små barn, han har tre små barn.
 

Ursäkta mig...

Skrivet av  Jag som undrade
men han har sett flickan 3 gånger på 6 år. Flickan vet inte ens hur han ser ut och tvärt om. Då kan du väl inte komma och påstå att hon är "hans"!? Visst, rent tekniskt kanske, men det handlar väl om vem som är PAPPA i hjärtat och inte är det min man... Hennes nya pappa tar allt ansvar för henne och ser henne lika mycket som sin som de andra barnen (har han sagt). All heder åt honom! För flickans skull vill vi därför att han ska adoptera henne. Vi ska prata med dem om detta.
 

Eftersom du själv önskade inga moralkakor

Skrivet av  Catharina
kring frågan undrar jag varför du omedelbart började med en lång uppläggning till din mans och även styvpappans försvar?

Ingen har sagt något annat än fakta: din man har tre stycken små barn. Vare sig han känner det tredje eller ej. Och helt oavsett vad han känner för henne. Om han t.ex. för myndigheter försöker påstå något annat, då ljuger han.

Jag trodde att du ville låta detta stanna på saklig nivå och inte börja älta i skiten huruvida barnet var planerat och kom till efter 4 sekunders samlag på en herrtoalett..

Men skyll dig själv nu ifall du blir "påhoppad"..
 

Nähä

Skrivet av  Frk Marmelad
Det är väl bara din man som kan ta ansvaret för att låta flickan få veta vem han är och lära känna honom. Faktum kvarstår, han har TRE barn och inte två, hur gärna du än önskar att det såg ut på nåt annat sätt så kan det aldrig bli så. Jag blir jätteledsen när jag läser om pappor som beter sig som riktiga *håller mun nu för att inte bryta mot snackreglerna*
 

Man kan alltid önska sig

Skrivet av  Catharina
en massa. Många saker ogjorda och så. Men ibland går inte ens önskan i uppfyllelse. Det får man också ta. Smärtsamt nog.

Trevlig helg..
 

Ja...

Skrivet av  Frk Marmelad
...det sägs att det är jul snart. Tomten har med sig klappar till alla snälla barn ;-). Trevlig helg till dig också!
 

Ta kontakt med dottern tycker jag...

Skrivet av  Micke
Min pappa blev till i början av 40-talet genom ett kortare förhållande. Hans pappa(min farfar) ville inte ha någon kontakt med sin son utan flyttade 100 mil bort... där bildade han familj och fick två barn. När han sedan dog kom det så klart fram att det fanns ett tredje barn. Min pappas halsyskon blev inte alls glada över att ha blivit undanhållna sin storebror under halva sitt liv. Kanske något att tänka på?

Att avsäga sig faderskapet om styvpappan vill adoptera barnet tycker jag i sig låter som en god idé eftersom jag ärligt talat tycker som det verkar som att han är ett mycket bättre föredöme för dottern än vad din man är. Hur kan man inte vilja ha kontakt med sitt eget barn? Jag har förresten själv tagit över faderskapet när det gäller min styvson... dock inte på papperet, men i praktiken.

Men oavsett hur det blir med faderskapet... uppta kontakten med dottern! För allas skull.
 

Artiklar från Familjeliv