Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

kan hon vägra varannan vecka

Skrivet av pappa
vad gör man vi vill ha varannan vecka..\'men hon vägrar..kan hon göra det ?
gått på samarbets samtal ...men vill inte gå med på en kompremiss...vi vill ha varannanvecka ?
Svar på tråden: kan hon vägra varannan vecka

Undrar jag med!

Skrivet av  Flubber
Vi står inför dom tankarna nu och det vore ju bra att ha lite kött på benen inför konfrontationen i så fall...

Så jag tar gärna emot tips och hänvisningar oxå, om någon vet nåt!
 

Ja det kan hon

Skrivet av  marib
om det inte finns en dom på det.
Det som gäller borde vara rätten.
 

Men om man har...

Skrivet av  Flubber
gemensam vårdnad, varför har hon då större rätt att bestämma om hur mkt barnet ska bo vart??? Borde inte båda ha lika stor rätt i att besluta om det hela???

Eller är det så att om hon säger nej, så måste man ta det till domstol eller nåt??
Trodde att gemensam vårdnad innebar att man just hade lika stor rätt till sitt barn!

Kommer nog alrig bli klok på det här med gemensam vårdnad... *suckar* Det låter så fint och bra, men i verkligheten så är det visst alltid boföräldern som drar det längsta strået iaf!!!
 

Rätt till sitt barn?

Skrivet av  Birgitta, since 1997
Den hatten måste du nog snurra ett varv, för det är aldrig så att vi föräldrar har rätt till våra barn. Det är barnen som har rätt till oss!
Och det gäller i lika hög grad oavsett vårdnadsform.

Om man inte kan komma överens om boende och umgänge ens med hjälp av samarbetssamtal så återstår tyvärr bara tinget.
 

Det går ju naturligtvis åt båda...

Skrivet av  Flubber
håll tycker jag! För visst måste ju en förälder ha rätt till sitt barn oxå. Det är nog svårare för en förälder som "blir av med sitt barn" runt halvåret... (skiljsmässa där dom inte träffas längre eller liknande)att klara sig utan det! Än för ett barn, som från 6 månaders ålder har en styvförälder som h*n växer upp med. Barnet kommer då inte sakna sin förälder i samma grad som pappan sitt barn... Är du med på vad jag menar??

Så jag måste nog iaf säga att det är lika viktigt att både föräldrar och barn har rätt till varandra! Sen kan man ju tycka att det är viktigare att sätta barnen i fokus, just för att dom är barn och inte kan bearbeta saker på samma sätt som oss vuxna. Och dom kan inte heller tänka och resonera på samma sätt som oss. Därför håller jag med dig i det... för att barnen är oskyldiga och ovetande! Medan vi vuxna på ett helt annat sätt klarar av att hantera svåra situationer...
 

Tja, säg det

Skrivet av  marib
men jag förmodar att det har att göra med att bf och uf inte alltid bor i närheten av varnadra och att barnen faktiskt bör ha rätt till en invand miljö *spekulerar*
Och längsta strået... jag och många med mig skulle med glädje slå knut på oss själva för att pappan skulle _vilja_ ha barnen mera, men inte heller där går det att påverka.
Så beroende på vad man har för tidigare erfarenheter så Är det inte lätt med barnhanteringen *s* efter en separation.
 

Visst, det är inte alltid lätt...

Skrivet av  Flubber
att vara den som har barnet mest heller antar jag. Inte i de fall, där den andra föräldern inte har så stort intresse iaf! Så visst påverkas ens uppfattningar av tidigare erfarenheter!!!

Men vad gäller boendet, så är hon ju väl invand och trygg här oxå! Hon har sina kompisar och älskar att vaar här...
Ska inte ta ut nåt i förskott än, vi har ju inte fått nåt nej än! Men man vet ju aldrig... Känns bara så trist att vi och dottern inte ska kunna bestämma att ha halva tiden. Vet att dottern vill det... så om allt löser sig praktiskt, så borde det ju bara vara att hävda att det är våran/barnets rätt, kan man ju tycka!!

Får väl helt enkelt hoppas på att hennes mamma har lite vett kvar nånstanns och inte krånglar till det. För jag vet, att min sambo skulle aldrig gå emot hennes vilja... Oavsett om dottern så blev lidande av det hela... Tyvärr!!!
 

TROLL!

Skrivet av  
"mamma" har skrivit samma på ensamförälder, konstigt? Luktar troll här, tror jag bestämt..
 

och

Skrivet av  troll får finnas
vad spelar det för roll?
Det är frågan som är viktig eller.
Men kontakta redax du också
 

Artiklar från Familjeliv