Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

En sak som slår mig

Skrivet av Bonus med bonusbarn
är hur ofta den som betalar underhåll vet vad boföräldern använder pengarna till. Varje vecka så dyker det upp inlägg där det står att biomamman (och biopappan med för all del) inte använder underhållet till de gemensamma barnet. Hur vet ni det?

Jag är styvmamma till min sambos barn och jag har ingen aning om vad vår biomamma använder underhållet till (och inte intresserar det mig heller, det är hennes pengar och inget som varken jag eller min sambo har rätt att gräva i)

Samtidigt så undrar man ju hur ni tar reda på det? Går ni husesyn, är ni med på aktiviteter eller biobesök, kräver ni kvitto för varje sak som köps, är ni med och handlar mat och kläder, och sitter ni brevid när hon betalar hyra, försäkringar, dagisavgifter och andra barnrelaterade kostnader? Alltså hur kan ni veta att pengarna inte kommer barnet till godo?

Och vad är det egentligen som hör till kostnaderna för barnet? Säg att min biomamma köper en sockerkaksform, är det en barnkostnad eller inte? Barnet får ju äta sockerkakan som bakas i den, men formen i sig är ju inget som barnet har nytta av. Eller om min biomamma tar en dag på en marknad som aktivitet. De prommenerar runt och äter lite goda saker och köper lite smått och gott, och naturligtvis får hon betala bensin eller busskostnad till marknaden. Är det ok att använda underhållet till det, eller räknas sådant inte?

Varför har ni så svårt att skilja er från exet och gör allt för att hålla henne i er närhet, samtidigt som ni klagar på att hon är jobbig som inte samarbetar. Skulle jag vara en biomamma och mitt ex skulle tjaffsa om pengar för ett barn som var vårt gemensamma så skulle jag få spader till slut och vägra att samarbeta med någon som lägger sig i vad jag gör och hur jag använder mina nuvarande pengar. Har jag skiljt mig så har jag och då har mitt ex inget med min ekonomi att göra alls och allra minst hans nya flickvän om han har någon sådan.

Kan någon på ett rationellt sätt förklara för mig vad det är som gör att man lägger ner så mycket energi på något som ändå inte går att ändra på? Barnet finns, och lagar finns för att skydda barnet från föräldrar som vill smita från sitt ekonomiska ansvar. Varför lägger man då ner all sin energi på vad exet gör med sina pengar, i stället för att jobba på sin egen ekonomi, måna som sina barn och engagera sig i sin nya familj eller om man är ensam, sin framtid.
Svar på tråden: En sak som slår mig

Jo det ska jag säga dig

Skrivet av  Jag VET
Alltså hur kan ni veta att pengarna inte kommer barnet till godo?

SVAR:

Jo, det kan jag veta genom att barnet/barnen kommer varannan helg med samma kläder varje gång, lika små, lika utslitna, lika urtvättade och lika ej ändamålsenliga. Jag kan veta genom att prata med barnen och fråga exempelvis vad dem gjort, fritidsaktiviteter, inköp etc Då VET jag att pengarna inte kommer barnen tillgodo. Däremot kan JAG se när barnen lämnas att biomamman har nya, fräscha, moderna och dyra märkeskläder på sig, till skillnad från barnen som dessutom inte äger ett par gummistövlar, trots behov av ett par, inte har hela skor på sig (samma gamla trasiga skor)etc etc. Jag VET att pengarna inte helt och hållet går till barnen. Och sockerkaksformen, den kan man slänga i väggen! Och på tal om marknader och utlägg från biomamman. Sällan att den snållåpen skulle betala ngt för sina barn, det får dem betala själva, dvs allt de vill ha.
 

Jag tror helt klart...

Skrivet av   karo
.... att båda sorter finns. Det finns såna som du, som VET utan att anstränga sig nämnvärt. Och så finns det såna som med alla medel ska luska och ifrågasätta och missunna och misstänkliggöra. Det är synd att de båda sorterna blandas ihop, men så blir det kanske lätt på ett forum där man förmedlar sig i skrift och inte känner varandra personligen.

Jag har blivit ifrågasatt både från det ena och det andra hållet. *S* Mitt ex kom hem till oss en gång, pekade på vår nypateserade vägg och sa "jaha, det är till sånt här underhållet går?". Han skämtade _inte_. Min sambos ex har ifrågasatt varför jag skickar pengar med mina barn när de ska t.ex åka bort med sin farmor, och hon har frågat min sambo hur många par vinterskor _mina_ barn har (de hade ett par var för övrigt) och tusen övriga idiotiska frågor. Liiite trött blir man... :-)
 

Om barnen inte får...

Skrivet av  Bonus med bonusbarn
vad de behöver så är det naturligtvis fel. Underhållet skall användas till barnets behov, men vad det är, är upp till boföräldern att avgöra. Har man skiljt sig så har man också skiljt sig från varandras ekonomi, så varför håller man då koll på vad boföräldern har för kläder och hur vet man att mamman i fråga inte har köpt märkeskläderna begagnat, vilket det förövrigt finns många butiket som säljer nästan nya.

Jag förstår liksom inte det enorma engagemanget som ligger bakom att hålla koll på vad underhållet används till. Varför pratar man med barn i syfte att snoka i vad mamman gör? Varför orkar man bry sig så mycket om detta?
 

Man känner sig väl förfördelad?

Skrivet av  Pappa F.
Jag kan ju tycka att det är rätt konstigt att det "går" att plugga om man har barnen skrivna hos sig och får underhåll, men att det faktiskt inte "går" att göra det om man är umgängesförälder. Det är ju skevt och visst fan känner man sig förfördelad för det. Klart orättvist, men frågan är ju om det lönar sig att engagera sig i den orättvisan?

Sen tror jag att det är olika vad barn kostar och att alla inte har koll på det.
 

Är det fortfarande så...

Skrivet av   karo
... att man betalar underhåll beräknat på en två år gammal årsinkomst? I så fall förstår jag att det kan vara svårt att dra igång några studier (för övrigt tycker jag det är märkligt att man baserar sånt på två år gamla siffror, för att inte säga helidiotiskt). Är det inte så längre har ju umgängesföräldrar samma möjligheter att studera som boföräldrar.
 

Precis!

Skrivet av  Bonus med bonusbarn
Nu slog du huvudet på spiken. Lönar det sig att lägga ner energi på något som inte är upp till dig att avgöra eftersom du inte längre är gift med ditt ex. Vad kostar det dig i energi att göra så? Det var dit jag försökte komma.

Om man ärligt inför sig själv funderar på hur mycket tid man faktiskt lägger ner på att hålla koll på vad ex/boförälder gör samt hur mycket tid man använder till att fundera på det samt hur mycket det påverkar ens humör i vardagen så kan jag inte se att det är försvarbart inför sig själv att engagera sig så mycket i någon som man inte längre lever med. Förstår du hur jag menar?
 

Hur mycket påverkas du...

Skrivet av  Sarah
...och ditt humör när du lägger ner energi och ork på att debattera hur löjliga uf är som engagerar sig i exets ekonomi?

Mår du bra av att få säga vad du tycker och känner?
Eller tar det av DIN energi?
 

Japp

Skrivet av  Bonus med bonusbarn
Det har tagit mig sammanlagt några timmar i dag att göra det. När debatten är över så släpper jag det och mitt liv går vidare, medans många fortsätter i många år att lägga ner sin tid på något som de ändå inte kan göra något åt.

Uppenbarligen så var ämnet brännbart för dig eftersom du svarar med en sådan otrevlig ton.
 

Det är fortfarande så, karo

Skrivet av  Pappa F.
och jag håller med om att det är puckat. Överklagat F-kassan upp till Länsrätten, men fått avslag, så nu är det bara att börja betala "det andra studielånet" också efter nyår - även avbetalningstakten då grundad på vad jag tjänade för två år sen (men då hade jag ju hunnit få jobb). Ännu sjukare tycker jag att det är att bostadsbidrag (tex) har ett annat system. Röstar för att systemen borde vara synkroniserade!
 

För det första...

Skrivet av  Sarah
...så är det inte biomammans pengar.
Ett underhåll betalas ut av pappan, alltså HANS pengar. De pengarna ska gå till BARNET.

Med all respekt så tycker jag att begär man underhåll så ska de pengarna gå till barnets omkostnader, inte till mammans märkeskläder.

Undrar om en pappa som betalar underhåll får göra avdrag på sockerkaksformen då han ska baka tårta till barnens födelsedagskalas?



 

Vänta nu

Skrivet av  maria65a
Ett underhåll går väl in i familjens ekonomi utan att bli öronmärkta just för ett ändamål?

När jag betalade underhåll för mina tre döttrar så gick pengarna in på deras pappas konto och om han valde att använda dom till räntor på huset, mat, utflykter med barnen, tandkräm eller kläder till tjejerna var upp till hans omdöme och inget som jag, som skilt mig både från honom och hans ekonomi, hade att göra med.
 

Till viss del så...

Skrivet av  Flubber
är det väl så! Men ett underhåll betalas ju ut för att man ska bidra till sitt barns försörjning. Inte för att betala räntor på ett hus som man inte vart med å köpt eller betala av räkningar som nån annan valt att dra på sig!

Så länge ett barn har hela, rena och fräscha kläder. Får näringsrik mat varje dag och får uppleva nåt annat än att sitta hemma å ruttna bort... så behöver man ju inte tjaffsa om exact hur mkt pengar som går till barnet varje månad. I normala fall, så kostar ju barn mer en månad och mindre en annan...
Men däremot, om barnet alltid kommer till en i trasiga eller försmå kläder. Har slitna skor och klagar över att dom bara sitter hemma jämt och inte får tillräcligt med mat. Och det i kombination med att mamman renoverar huset eller kommer i sprillans nya kläder varje gång eller käkar på restaurang var och varannan vecka... Ja, då är det inte rätt att säga att det går till familjens ekonomi!

För pengarna är ju faktiskt till barnet!!! Inte till mamman... Pengarna ska ju på nåt sätt motsvara halva barnets kostnader... Och har inte mamman några direkta kostnader för barnet så borde väl inte ett fullt underhållsbidrag heller betalas ut. Eller egentligen så borde det ses till att hon faktiskt ger barnen det dom behöver...
Eller??

Är det ok att lägga pengar på renoveringar, räkningar och nya kläder till sigsjälv... medan barnen går å fryser eller blir retade för att tröjärmarna sticker ut genom en för liten jacka??? Allt bara för att mamman valt att det kändes viktigare. Tycker iaf inte jag!!

Men sköter man sig och ser till att barnen mår bra och har det dom behöver... Då håller jag absolut med om att underhållsbidraget är en summa pengar som tillfaller familjen! Personligen så skulle jag ge mina barn lika mkt... varesig jag fick underhållsbidrag eller inte...
 

jag är ju lite naiv

Skrivet av  maria65a
men jag förutsätter att varje förälder ger barnen det dom behöver i första hand men inser att ju mer jag läser här ju mer förändras min världsbild!

Tycker fortfarande att underhållet går in i familjeekonomin men då förutsätter jag att mottagande förälder är en ansvarsfull person som älskar sitt barn.

Hela mitt inlägg (världsbild) utgick från ditt sista stycke!
 

håller nog med...

Skrivet av  M med 2 bonusar
gubben betalade 3400 :- till barnens mor. Han hade barnen när hon inte jobbade... Det han hade råd mer var en tvåa där han sov i samma rum som barnen och barnen hade inte något rum att leka i mer än i TV-rummet. Hon däremot bodde i en fyra. Hade underhåll. Jobbade 75% och båda barnbidragen+bostadsbidrag. Inte speciellt rättvis bild tycker jag...
 

Jo visst är det så...

Skrivet av  Bonus med bonusbarn
men nu är det ju ändå så att barnet inte är myndigt och därmed så betalas det ut till boföräldern att nyttja till barnet.

Sedan undrar jag hur du vet att just de pengarna går till mammans märkeskläder? Är du med och handlar dem? Hur vet du att hon inte har köpt dem begagnat, det är väl sällan något man skryter om. Dessutom undrar jag hur du orkar hålla reda på vad boföräldern har för kläder i sin garderob?

Allvarligt, vad är det som gör att detta blir en sådan viktig del i era liv? Att det blir kännbart ekonomiskt förstår jag, men nu är det ju kostsamt med barn, så vad är det som gör att man lägger ner massor av energi på vad en annan människa, som inte ens ingår i er familj, har för kläder, eller vad hon handlar för eller hur hon använder underhållet? Varför inte använda all den energi till att bygga upp en harmonisk familj?
 

Jag klagar inte

Skrivet av  Pappa F.
Tycker inte att det är värt att lägga någon energi på att älta den frågan.

Kan dock som svar till dig säga att när jag studerade så fick jag inte en krona i bidrag för att jag hade ett barn på halvtid och två varannan helg (i praktiken blev det mer sällan av ekonomiska skäl). Inget barnbidrag, inget underhåll, inga extra studiemedel. Fast jag fick ju bostadsbidrag förstås, men betydligt mindre än om barnen varit skrivna hos mig. Jag _vet_ att man inte klarar av att försörja barnen på studiemedel. Systemet är inte byggt för det. Under denna tid tickade min underhållsskuld på med 2x1173kr per månad, eftersom jag hade en inkomst innan jag började plugga (går ju två år tillbaka i tiden). Det innebär att jag gick back ca 4-5000 kr per månad, plus att jag utöver studielånen under mina två års studier fick en underhållsskuld på ca 50-60000 kr.

Om man då jämför med mitt ex, som pluggade samtidigt som jag, så fick hon 2x950 kr i barnbidrag, 900 kr mer i bostadsbidrag eftersom barnen var skrivna där, 2x1173 kr per månad i underhåll av mig. Dessutom bidrog hon inte till en enda umgängesresa.

Tanken med underhållet är att det ska täcka hälften av kostnaderna. 1173 kr per förälder + barnbidrag + ev bostadsbidrag alltså. Jag _vet_ att det är praktiskt omöjligt för exet att betala dessa pengar så länge hon pluggar. Visst, om hon pluggar och jag inte gör det så må det kanske vara hänt, men när vi båda pluggade slog det oerhört orättvist.
 

Fast nu var det inte just det

Skrivet av  Bonus med bonusbarn
som jag frågade om, utan varför man lägger ne så mycket energi på hur exets ekonomi ser ut. Har man skiljt sig så har man väl skiljt sig från varandras ekonomi så varför engagera sig så helhjärat i vad bofärldern gör med sina pengar och hur mycket hon eller han har. Varför läggs inte den energin till att fundera över sin egna ekonomi eftersom den är det enda som du har kontroll över och insyn i. Allt annat tycker jag (och nu menar jag generellt) är bortkastad tid som kan läggas på den familj man har i dag.
 

Men man måste ju se det realistiskt...

Skrivet av  Sarah
Om man själv har det kärvt med pengar och får vända på slantarna och verkligen lägga ner tid på var ens egna pengar går så är det ju klart att man undrar vad underhållet går till.

Jag personligen skiter i vad min sambos ex lägger sina pengar på men när det handlar om pengar som min sambo ev skulle betalar i underhåll för barnens kostnader så är det för mig inte konstigt att han undrar. Speciellt inte när pojken kommer i sönderslitna skor och ärvda kläder.

Underhållet är till för att täcka barnets omkostnader, inte mammans!

Frågar igen då jag inte fick svar senast:
-Om en uf köper en kakform som ska användas till barnens födelsedagstårta, får han göra avdrag då?
Kan fortsätta:
-Om uf:s barn använder ärvda kläder från äldre styvsyskon i bf nya familj och då nya kläder inte köps, får han göra avdrag då?
-Om bilen får puntering på väg till barnets träning kan han göra avdrag för det?
-Om barnet råkar sparka in en boll i fönterrutan och den går i kras, får han göra avdrag då?
-Om barnet blir sjukt för en längre tid (hos oss varade det i tre veckor en gång) får han göra avdrag då?

Kan fortsätta in i det oändliga.

Men svaret på DIN fråga:
-Kan hålla med dig om att det kanske är onormalt att lägga ALL sin energi på exets ekonomi. Men jag anser att det är lika onormalt att inte bry sig alls och värre då att den som får underhåll reagerar negativt på den andras undran. Klart som tusan att man vill veta vart ens pengar går till och jag anser det vara sunt förnuft av bf att kunna stå rakryggad och svara uf om denne undrar.
För är det inte så att om pengarna går till det dom ska så har du ju inget att dölja.
Den känslan du ger mig är att du lägger underhållet på dig själv och därför inte vill att någon lägger sig i. Kanske jag har fel, går bara på min känsla.
 

Jo du har fel

Skrivet av  Bonus med bonusbarn
Jag är bonusmamma till min sambos son så något underhåll får jag således inte.

Jag håller inte med dig om att det är normalt att vilja veta vad pengarna som mamman disponerar åt sin son går till.

Vad gäller dina frågor så blandar du äpplen med päron. Min fråga var om det var ok för mamman att köpa sockerkasformen för underhållet. Eftersom ni inte har samma utgångspunkt så är jämförelsen inte möjlig.
Om du dessutom undrar vad jag personligen anser om saken så tycker jag att det har framgått ganska så klart. Det vill säga jag bryr mig inte alls om vad vår biomamma använder barnets underhåll till. Det är hennes liv med sin son som hon styr över utan att varken jag eller min sambo har rätt att lägga oss i. Det skulle jag tycka var kränkande, om någon gjorde så mot mig.
 

Om jag

Skrivet av  Trött
hade fått underhåll för mitt barn, vilket jag inte har pga VV, så hade jag vägrat redovisa var pengarna går! Ska vi kanske kräva av barnfamiljer att de redovisar var barnbidraget tar vägen också? Det finns familjer som sätter hela summan på ett bank eller fondsparande till sina barn! Det finns också familjer som den 20:e jublar och äntligen kan åka till affären för att storhandla, när det handlat om frysrensning den senaste veckan. Vad är rätt och vad är fel? Oavsett ekonomi så tycker jag att när man valt att skaffa barn och om man inte har sitt barn halva tiden ska man väl åtminstone ta sitt ansvar ekonomiskt!! Jag blir så trött! I sverige idag kan man faktiskt välja att ha sitt barn, umgås med det, betala de faktiska kostnaderna och ta sitt ansvar som mamma/pappa! (Jag vet det finns, men inte många, fall där man nekas ex VV)

Min kompis har en pappa som också "vill se var pengarna går".. Vad han inte vill se är HUR det går för hans dotter i skolan.. till vem hon går och leker med på eftermiddagen.. hur det går för henne i vardagen och i skolan..

Nej! varannan helg träffas de. Mc donalds, lördagsgodis, en liten paket..ROSENRÖTT! Vad är det för jäkla relation till sin förälder??? Inte ett telefonsamtal i mellan, inte en natts övernattning extra. Men var pengarna går vill han veta.. Usch vakna! Dax att ta ansvar för sina barn..

 

Fast återigen...

Skrivet av  Flubber
så borde det ju vara minst lika viktigt att boföräldern då ser till att barnet mår bra och får det det behöver! Det är inte alltid det är så!!! Och i de fallen så tycker jag att det är mer än befogat att ta reda på mer än de tecknen som man uppenbarligen ser! Alltså vart eller vart inte som pengarna går...

Det handlar ju inte om kronor eller att just precis dom pengarna som sätts in som underhåll ska användas till barnet. Exact lika mkt varje månad...
Det hanlar ju om att barnet för dom pengarna ska ha hela rena kläder, mat för dagen, kanske lördagsgodis, en tidning eller ett biobesök... Om barnet kommer i trasiga skor och för små jackor så tycker jag att man har rätt att undra vad bf faktiskt gör av underhållsbidraget! Eller???
 

till Trött

Skrivet av  mumrik
du har så rätt så. Ibland så är de mer intresserade av VART pengarna går än som du skrev ta del av det som måste vara viktigast nämligen barnens liv och utveckling.
 

En intressant fråga :-)

Skrivet av  marib
med ett lite tillägg?
Om vi nu säger att barnet är sjukt i två veckor 0ch bf är arbetslös så blir den totala ekonomiska förlusten ca 2000 (egna siffror) dvs underhållet + bb ungefär. Sen äter barnet för ca 820/mån (kov) + dagisavg ca 500(?)
FÅR bf köpa sig kläder/tapetsera/gå på krogen den månaden då eller beräknas det gå från underhållet?
 

marib...

Skrivet av  Sarah
Bara undrar hur du menar.

Hur kan det bli en förlust på ca 2000 när barnet är sjukt i två veckor om man ändå är arbetslös?

En liten uträkning bara:
2000 + 820 + 500 = 3320
1173 + 1173 + 950 = 3296
Summan: du förlorar 24 ynka kronor.

Vari ligger din fråga?
 

Förstod nån skulle undra *S*

Skrivet av  marib
så här:
Om jag har a-kassa får jag 730 dag/ (just nu, första 100 dagarna) men om barnen blir sjuka och jag är arbetslös så får jag av någon högst oklar anledning kalenderdagsberäknad ersättning för 5 dagar/vecka i mitt fall 439/dag.
Skillnad för 2 veckor = 730-439=2910 före skatt.
Inte uf´s fel, inte mitt men så fungerar det. Blir jag sjuk själv så är det 439*13 som gäller för samma period.
 

Av två anledningar så vet jag...

Skrivet av  Flubber
mer eller mindre vart pengarna går! Iaf som det var förut!

Jag hade nämligen nära kontakt med min sd´s mamma. Hon berättade själv om sina nya klädinköp, sina besök på systembolaget, krogrundor och sminkinköp! Vi pratade oxå dagisavgifter och ekonomi och hon berättade hur mkt hon betalade till dagis osv.

Det i kombination av att dottern berättade om tex. vad hon ätit till frukost och att man när man hälsade på hos dom alltid möttes av ett ekande kylskåp. Maten bestod bara av rostat bröd med smör, tomat och till middag så var det typ lite färdig pyttipanna eller pasta med frysta köttbullar. Mamman själv åt aldrig middag...

Dottern berättade ofta sorgset om hur tråkigt det var hemma hos mamma... att dom aldrig gjorde nåt ihop. Varken i eller utanför hemmet.

Vet oxå att mamman röker, vilket inte heller är gratis... Hon berättar oxå i vilka affärer hon handlat sina kläder, så begagnat är det inte fråga om!

Och saker är väl den... att när man väl fått upp ögonen för hur dottern har det hemma, ja då luskar man kanske lite mer än vad man annars skulle gjort oxå. Har aldrig kört några utfrågningar... men ibland bakat in frågor i naturliga samtal, som dottern påbörjat! På så sätt får man oxå veta en del... (frågorna gällde mer mammans betende jämtemot dottern och hur ofta hon drack vin osv, inte ekonomin såklart).

Men mkt berättar barnen själva tror jag. Speciellt så tror jag att det blir så om dom har det bättre hos umgängesföräldern. Alltså tex. när dom får ett par nya skor eller får gå på bio. Då kan kommentarer dyka upp... som att "det gör aldrig mamma å jag" "mamma köper aldrig nya saker till mig" osv.

Nuförtiden så ber ju inte hennes mamma oss om pengar längre. Hipps vipps så räcker hennes ekonomi till... Man ser dessutom att dottern kommer med nya kläder då och då. Både vanliga innekläder, ytterkläder och skor. Hon har nya leksaker med sig, ny skolväska och hon berättar om saker som hon och mamman gjort. Allt från att ha lagat mat ihop till biobesök och kompisar som vart hemma. Har inte längre någon nära kontakt med hennes mamma... så visst, jag vet inte hurvida allt stämmer, men jag förutsätter att det göra det! På samma sätt som jag skulle förutsätta att ev. missförhållanden skulle stämma om dottern berättade om det!

Så jag klagar inte över ekonomin nu!! Men som det var förrut, så vet jag att hon inte la många ören på sin dotter varje månad. Eftersom att hon bodde i en tvåa oxå (helt normalt för en ensamstående utan barn oxå ju) så kan hon ju inte ens räkna någon direkt extra kostnad för boende... Och fastän att hon fick fullt underhåll och barnbidrag (och dottern aldrig fick nån direkt nytta av dom) så skulle hon ha min sambo att betala ytterkläder, skor, mediciner och cykel!!
Då tyckte jag att det var fel!!!

Visst, kan en kakform räknas som barnkostnad... om barnet får vara med och baka ibland! Bussresor och nån fika kan man väl oxå säga är en barnkostnad, men man får ju inte glömma att boföräldern ska bidra med ung. lika mkt som underhållet är på oxå! Och då blir det många bussturer, kakformar och fikor för att täcka upp det. Och om man väljar ett fika tio ggr per månad och sen vill ha pengar av pappan (i de flesta fall) för att ha råd med kläder... Då har man ju inte lyckats prioritera det hela så bra tycker jag! Mat borde ju vara nr 1 och sen kläder!!! Eller så tycker iaf jag att man borde prioritera. För Mätta magar, tak över huvudet och hela och rena är ju det som egentligen är det enda nödvändiga för att barn ska ha det bra... För att inte glömma det allra allre viktigaste, omtanke och massa kärlek!!!

Näe, tycker inte att det är så konstigt att man har koll på ung. vad barnen får ut av eller inte! Visst man vet ju inte allt (inte ens jag som var nära vän med biomamman) men mkt kan man tyda genom att se vad barnen har på sig när man hämtar/lämnar och på att kanske besöka deras hem nån gång ibland. Och naturligtvis på det som barnen berättar!!!
Så man behöver nog ofta inte klura så himla mkt för att lista ut sånt. Det märks rätt väl i de fallen där det finns befogenhet att klaga iaf!

Sen finns det naturligtvis dom som bara vill hitta fel och letar efter dom!!! Det verkar jobbigt tycker jag...
 

Ja, jag instämmer helt

Skrivet av  Jag VET
Jag vet också eftersom jag har varit hemma hos bonusbarnen och råkade se deras garderob (den råkade stå helt vidöppen...) Det var inte många plagg som hängde där. Vi snackar om en 60-garderob med en hylla och en stång. Det var glest minsann ska jag säga. Så glest och med så gott om plats att där t.o.m. hängde biomammans nya sambos herrskjortor och kavajer, för inte var dem då 8-åringens kläder! Ja, ja nu kommer väl en hel del säga "jamen övriga kläder var väl i tvätten". Nä! Vid samtal med barnen när mamman skickar med "extra" många byxor (hela 3 par!) så visar det sig att grabben bara äger 2 fodrade byxor som används i omgängar mellan tvättar på vintern och sedan 3 par "vanliga" jeans för sommar/vår och höstväder och under termobyxorna då förstås. Hela 5 par byxor! Oj, de var mycket det *ironi* Och hela 2 par långärmade tröjor och 1 (!) tjockare tröja och javisst samma gamla vinterjacka följer med varje år *den går nog ett tag till* Eller som när mamman fick barnen till att ljuga...Flickans termobyxor som gick till strax under vaden "vi ska köpa, mamma ska iväg och köpa, mamma har inte hunnit köpa, *mamma och jag kom överens om att vintern är ju ändå snart slut (slutet av januari) så det är ingen idé att köpa några byxor* Stackars tjej!
Och mina barns biomamma skulle aldrig få för sig att gå och handla begagnat til sig själv! Javisst ja, sedan har hon ju råd med minst 1 solsemester/år och 1 vintersemester/år. Det har inte vi. Vi betalar nästan 4000 kronor i UH. Utöver UH får biomamman lön (heltid brutto runt 21000kr/mån) och sambons lön (de delar ju hyran, elen och andra gemensamma kostnader), barnbidrag (1900 kr) och bostadsbidrag. Dessutom ja, dem bor i en bostadsrätt centralt i en storstad, och det är ju inte billigt det (kontantinsatsen). Inga skridskor äger dem, inga inlines, inga cyklar, det är väl ganska normalt och vanligt att man äger sådana grejer...när man är barn.
 

Men inte helt välinformerad

Skrivet av  marib
uppenbarligen.
Med såna löner får man inga bostadsbidrag.
I övrigt så tycker jag synd om barnen.
 

*S*

Skrivet av  Anonym den här gången
Något bostadsbidrag med den lönen får de INTE. Det finns inga möjligheter.

Fem par byxor tycker inte jag låter som någon kris heller. Tycker du verkligen det? Och några inlines, skridskor är inte alls vanligt att man äger.

Om hon handlar i secondhandbutiker så lär du aldrig få veta det för vem sjutton säger det?

Att förhöra barnen så att de hamnar i en situation där de måste ljuga för er tycker jag är ännu värre gjort av er än att mamman säger att de skall handla men att det inte blir av. Kanske dags att reda ut dina egna känslor för styvmamman istället för att klanka ner på något som verkar vara ganska så ok ändå.
 

Man kan förhöra på olika sätt...

Skrivet av  Flubber
tror jag! Om man ställer några få frågor åt gången... utan att låta negativ eller klanka ner, så kan man få reda på saker utan att barnen känner sig utfrågade. För vart går gränsen för vad som räknas som utfrågning och vad som är rent intresse??

Förut när min sd´s mamma hade problem med alkoholen så kunde dottern börja med att säga nåt om sin mamma... Hon kunde nämna att hon drack vin tex i nåt samanhang. Jaha, gör hon ofta det?? Blir hon glad, arg eller rolig när hon dricker vin?? Såna följdfrågor kunde jag komma med... och samtidigt dra paraller till verkliga livet. Tex. vissa blir ju bara roliga och andra blir jättejobbiga och nästan elaka när dom dricker vin. Andra blir mest trötta...
På så sätt så förde vi en konversation om något som hon valt att prata om, jag fick oxå reda på lite om hennes hemförhållanden utan att hon kände sig pressad eller att hon lämnade ut någon. För även de gånger jag fick höra saker som inte alltid var så kul... så höll jag god min. Om hon själv uttryckte ett ogillade över nåt så kunde jag säga "ja det är ju inte så kul förstås" eller "ja det förstår jag måste kännas jobbigt" eller "ja det är ju ganska mkt" men utan att spinna vidare på det!!! Vill ju inte lägga några av mina värderingar på dottern!

På samma sätt gör jag ju nu när jag vet att allt är bättre... För det är ju faktiskt roligare att höra om kul saker dom gör än att hon inte har det bra!!! Så nu är jag nog ännu mer frågvis än innan... Vet knappt själv vart det går en gräns mellan när man bara är nyfiken och undrar om hennes liv och hur hon har det (missar ju trots allt rätt mkt med henne) och när man försöker snoka reda på saker!! Vad är egentligen ok och vad är inte det??

I somras när vi var på semester med dottern så ringde hennes mamma typ hela tiden och frågade ut henne. Och då var det uppenbart att det var utfrågning det handlade om. För inte nog med att hon frågade vad vi skulle göra idag... hon undrade om morgondagen, om hur alla i huset sov, om varför vi inte gjort det som vi igår sa att vi skulle göra idag, om vilken mat och om hon fick nån egen tid med sin pappa, vilka som skulle basta och varför de andra inte var med osv osv. Snacka om att röra till det i en stackars åttaårings huvud! Det kändes som att hon hela tiden gick och letade efter saker att berätta för sin mamma. Och för att inte tala om alla saker som hon var tvungen att berätta att hon hade köpt nya till henne och vad mkt kul dom skulle ha det när hon kom hem... Och glöm inte att köpa och skicka ett kort till mig!!! *suckar* (till och med dottern sa tillslut ang. det där med kortet... att hon fick se hur hon skulle göra... dom pratade ju ändå så mkt varje dag tyckte hon så hon visste inte om hon skulle skicka nåt kort)
Hade hennes mamma frågat några få av ovanstående frågor så hade det känts mer normalt men att sitta i 40 min på mobil (per dag) och konstant ställa frågor... det känns som lite utpumpning till och med enligt mig! Men kanske har vi alla olika gränser, vad vet jag!!

Själv så tycker jag att fem par byxor är väldigt lite!! Det är ju inte ens ett par om dagen på en vecka... Jag räknar ju med att behöva byta byxor varje dag på mina barn och blir glad om jag slipper! Min sd har nog ca 5-7 par byxor hos oss... och det tycker jag är lite! Men så bor hon ju bara här varannan helg (mer på somrar och lov), så jag har förlikat mig med att då räcker det allt!

Och jag kan nog ärligt säga att jag inte vet en enda här på gården som inte har en cykel (utav barnen alltså). Sen är det lite olika med vem som har sparkcyekel, vem som har inlines och vem som har skridskor. Men något av ovanstående kan man nog klassa som normalt att ha! Iaf om man bor i lägenhet i en stad. Kanske är det inte lika vanligt om man bor i hus på landet...

Men kanske är det olika där oxå... beroende på vart man bor osv. Men som jag minns från min egen barndom, då hade alla mina kompisar cyklar iaf! Och några hade rullskridskor (som det ju hette då) och andra skateboard... Skridskor hade nog de flesta oxå... men det verkar inte vara riktigt lika vanligt nuförtiden tycker jag!

 

Flubber

Skrivet av  sussi
Skulle bara vilja veta hur ni kan veta vad mamman frågade...... Frågade ni ut flickan? Tjuvlyssnade ni på samtalet - jajabaja?

En åttaåring kommer knappast och spontant talar om eller för den delen ens kommer ihåg allt av ett 40 min långt samtal.

Kan ju tala om att jag hade ingen cykel eller liknande när jag var liten - inte förrän jag var 12 år. Jag lärde mig att cykla på min mammas.

Mina barn har cyklar, nya och fina ocg dyra som pappan (och några till i släkten) hjälpt till att betala.
(trots underhåll)

Skulle aldrig haft råd med det annars och då tjänar jag inte speciellt dåligt.

Jag håller helt och hållet med Bonus med bonusbarn att styvmammor borde lägga sin energi på något mer konstruktivt än vad bf gör med sina inkomster.

Ena gången går förmodligen pengarna plus lite till oavkortat till barnens behov för att nästa gång räcka till något mer. Månaderna ser ju knappast likadana ut jämt.
 

Jo det vore ju hemskt

Skrivet av  Anonym den här gången
om du skulle behöva tvätta en gång extra den helgen. Konstigt att det är ok att biomamman skall orka detta då. När du inte orkar så är det inget fel, men när biomamman inte orkar då är det plötsligt kris.

Jag tror att problemet ligger på ett helt annat plan än vad du vill erkänna. Det är rätt uppenbart när man läser dina inlägg.
 

Till Anonym den här gången ;Handlar inte om

Skrivet av  Jag VET
ork, det skrev jag aldrig! Men vi har också kostnader och vi tvättar INTE tomma maskiner bara för att bion inte kan skicka med det antal kläder som behövs vid umgänge. Dessutom har bion SJÄLV valt på EGEN hand att det är HON som ENSAM bäst tar hand om barnen, inte pappan! Pappan vill ha sina barn boendes hos sig men bion vägrar låta detta ske! Och har hon valt att vara BF så får hon ta det med stor tvätthög och allt annat vad det innebär att vara BF och vardagsförälder, det är hennes eget val och hon ska minsann inte klaga, för det är lätt att ändra på. Låt barnen bo hos sin pappa så slipper hon att "orka" med.

Du vet inte ens hälften av vad som ligger bakom mitt agg mot bion, men jag har verkligen befog och pappan med. Hon är helt enkelt knäpp, snål och egoistisk! Vad vet du om det?
 

Sussi!

Skrivet av  Flubber
Vi hade hyrt en stuga som inte var allt för stor... så att undvika att höra samtalet var nästintill svårt eftersom att dottern satt i samma rum som oss övriga i sällskapet!
Visst, jag vet inte de exakta frågorna men man hörde ju på det hon sa att det inte var hon själv som berättade allt det för att hon ville... Hon svarade på frågor!!

Jag hörde inte alla samtal hon hade med sin mamma den veckan, men många av just den anledningen att hon satt i samma rum! Och det är otroligt svårt (iaf för mig) att låta bli att lyssna på ett samtal som sker i samma rum, om man själv inte är upptagen i ett eget!
Skulle aldrig komma på tanken att fråga ut henne om ett samtal hon haft med sin mamma. Mer än att undra om det var bra med hennes mamma och om hon hade nåt kul att säga! Vilket jag kan fråga vem som helst, vuxen som barn!

Menar heller inte att man måste ha en cykel eller liknande... menar bara att det nog räknas som någlunda normalstandard! Det måste inte vara ny... men en begagnad någotsånär fräsch och fin cykel kan man få för 500:- och det är inte nån ren lyx att kunna unna sitt barn det! Tycker iaf inte jag!
Visst finns det barn som inte har cyklar i dagsläget och säkerligen förr oxå... men dom hör nog inte till majoriteten! Kanske gillar ens barn inte ens att cykla och då är det ju än mer onödigt att köpa en cykel men det är iaf inte nån lyx... (såvida man inte promt måste ha senaste häftigaste för 10000:- förstås).

 

Tänk så olika det kan vara!

Skrivet av  AnnaX
Mina ungar har vanligtvis haft 2-3 par jeans som går att använda, och ungefär lika många hemma hos pappan (dom bor 50/50).
Lyckligtvis har exet ingen partner som anser sig ha rätt att lägga sig i hur jag sköter min ekonomi, annars hade jag fått på pälsen tydligen?
För det har fungerat utmärkt för oss nämligen, trots den inte helt fullpackade garderoben. Jag lägger hellre pengar på att göra roliga och utvecklande saker med barnen än att shoppa kläder.
Människor väljer olika, och den som inte har hela bilden gör klokast i att inte döma andra, utefter garderobsinnehåll t ex.
 

Ang klädgarderob

Skrivet av  Jag VET
Nu är det så att 5 par byxor är för lite för detta barn! Han kissar ner sig, smustar ner sig och då behövs verkligen ombyte! Han är faktikst ute hela dagen och leker när han är hemma hos oss, vilket han inte så ofta är hos mamman, och då kanske det inte behövs många klädesplagg (när man sitter inne brukar det oftast inte hända så mycket med kläderna).

Och är det meningen att vi ska sätta igång och tvätta direkt på lördagen (barnen kommer på fredagen) bara för att bion inte kan skicka med fler kläder, som verkligen behövs? Vi tänker inte tvätta tomma maskiner, vi har också kostnader. Visst får vi också tvätt här hemma, vi som bor i huset, men vanligast brukar jag inte ha så mycket tvätt över helgen, då vi vill ta det lugnt och ägna tid åt annat än tvätt och tork och vikning av tvätt.

Angående utfrågning; Nej, vi har inga rena förhör här när bonusbarnen kommer. Svaren kommer vanligast av sig självt i samtal och konversationer med barnen och dem kan ju faktiskt också själva tala om saker, som vi inte efterfrågat. Ett samtal handlar om dialog mellan 2 eller flera parter och då brukar det o normalfallet faktiskt också uppkomma frågor eller undringar när man pratar, rent spontant. Ställer ni aldrig själv frågor när samtalar med någon?

Dessutom har väl vi visst rätt att undra, det är min sambos barn och han har väl rätt att vilja att hans barn ska ha det bra, han vill iaf barnens bästa, till skillnad från mamman. Det är väl inte så konstigt att en förälder vill att ens barn ska få gå i åtminstone hela och rena och i rätt storlek (givetvis ändamålsenliga och väderleksanpassade) kläder och att ens barn ska få ha lite leksaker så att detta barn inte ska känna sig utanför. Det står faktiskt i lagen också att barn ska få ha en bra materiell standard (materiella behov)(kommer inte ihåg texten ordagrant).
Hämtat från www.famratt.com
Klicka på Vårdnad
därefter
Vårdnad Boende och Umgänge
därefter
Barns situation
därefter
Barns grundläggande rättigheter
"I rätten till omvårdnad ingår inte endast rätten för barnet att få sina materiella behov tillfredsställda. Minst lika viktigt är det som kan hänföras till barnets psykiska och sociala behov. " Nu var ju detta i.o.f.s. ingen lagtext kanske men jag vet att jag har läst detta någonstans.
 

Tror att det är olika...

Skrivet av  Flubber
på olika barn då kanske! För även om jag har tvättmaskin hemma, så skulle mina barn inte klara sig länge på tre par byxor. Men så är dom små och det spills, kissas på sig ibland och smustas ner. Men att tvätta och torka (om jag nu skulle tvätta en maskin om dan) tar ju bara det 1 dygn...
Och med tre par byxor (vilket ibland går åt på en dag) så skulle mina barn få gå utan byxor i 1-2 dygn tills dom i tvätten hade torkat! Eller så skulle jag få tvätta några få klädesplagg i taget och ha tvättmaskinen på högvarv dygnet runt!

Men visst har man barn som klarar av att ha ett par byxor i två dagar eller så.. så kanske det räcker!

Dömer absolut ingen efter garderobsinnehåll men jag räknar det som normalstandard att ha iaf ett par byxor per dag. Men visst.. jag tar tillbaks det och inser att det nog är olika på olika barn och på vilken ålder dom är i!!!

Vi är inte rika men lyckas faktiskt både ha en någolunda välfylld garderob och göra kul saker med barnen... Kläder behöver ju inte vara jättedyrt och man kan köpa mkt på rea osv.
 

Fast å andra

Skrivet av  Mustardseed
sidan har man ju ingen aning om vad barnet säger hemma hos den andra föräldern. Att barnet säger "det gör aldrig mamma och jag" eller klagar på att det är tråkigt hemma hos mamma behöver ju öht inte ha något med pengar att göra.

Min särbos barn har tex efter en hel helg fullproppad av aktiviteter sagt på söndagskvällen "ååå vi har inte gjort NÅT kul den här helgen ju, vaaad ska vi gööööra?"...tills man påminde dem om allt vi gjort, och de insåg att javisstja, vi har ju gjort massor av skoj.

Visst finns det säkert solklara fall där barnen får lida av att boföräldern prioriterar fel i ekonomin och då förstår jag att det känns surt att betala underhåll. De allra flesta fallen handlar ju om något helt annat - att man inte vill att boförälderna ska få disponera fritt över underhållet utan vill vara med och styra över hur pengarna används.
 

Ja visst finns det olika fall!!

Skrivet av  Flubber
Tyvärr så vet jag att i hennes fall så var det så illa att dom inte gjorde nåt förr (är ju annorlunda nu). Dottern grät ofta hysteriskt när hon skulle hem och ville aldrig dit. Till oss åkte hon gärna däremot, hurofta som helst och med glädje!

När dottern en gång var med sin pappa på semester så var mammas ord till honom i telefon "Det är så tomt och tyst, jag saknar nån som leker i rummet". Det var precis så det var! Eftersom att vi var nära vänner då, så var jag ju där rätt mkt och hon lekte aldrig med sin dotter, hon bara bestämde hela tiden!

Är jätteglad för att hon ändrat sig och hoppas att dom båda är lyckligare av det! För att missa sitt barns uppväxt måste ju vara bland det största misstaget man kan göra...
 

Nu kunde jag inte bärga mig...

Skrivet av  Kunde inte låta bli
Ett par citat som tro\'t eller ej faktiskt kommer från samma inlägg: "Maten bestod bara av rostat bröd med smör, tomat och till middag så var det typ lite färdig pyttipanna eller pasta med frysta köttbullar."

"Sen finns det naturligtvis dom som bara vill hitta fel och letar efter dom!!! Det verkar jobbigt tycker jag..."

Jo, ibland finns det dem som enbart söker fel hos sin partners ex? Gå in på någon annan föräldragrupp - vilken som helst - och säg att du tycker att den ensamstående förälder som lagar pasta och frysta köttbullar till sina barn är olämpliga föräldrar och bör inte heller inkassera fullt underhåll. Jag tror att en och annan skulle sätta i halsen...
 

Kanske det...

Skrivet av  Flubber
men den som tycker att det är en fullvärdig kost att alltid äta varje dag det tycker inte jag har en sund inställning till mat. På samma sätt som jag inte tycker det om dom som ger sina barn hamburgare och pizza varje dag!
Sen så tycker iaf jag att det är viktigt att laga mat och äta tillsammans med barnen åtminstonne ibland för att ge dom bra värderingar och om inte annat en trevlig stund tillsammans.

Nu var det ju inte bara därför som jag tyckte att hon inte borde ha sitt underhåll (vilket jag inte ens skrev men visst tyckte jag så då). Det var ju mängder av saker. Att ha barn och ett ständigt ekande kylskåp tycker inte jag hör ihop faktiskt! Det borde ju finnas några saker att ge barnen ibland!

Visst får man göra som man vill och skulle man bara ge dom frysmat i sin ensamhet och inte göra fler fel... så kanske det hade kännts mer ok. (skulle dock reagerat). Men det i kombination med så mkt annat gjorde att hon inte la ens i närheten av så mkt pengar på barnet som underhållet är på!

 

Fast...

Skrivet av  Annika
Man KAN vara en bra mamma även om man inte kan laga mat utan serverar sina barn "frysmat" varje dag. Själv älskar jag att laga mat, men jag vet ju att inte alla gör det. Alla är vi inte bra på samma saker (tack och lov). Och med tanke på hur lite mina barn uppskattar all variation i mat de får och ändå mest äter potatis med sås, makaroner med sås och tjatar om köttbullar, fiskpinnar och Billys pizza - så fattar jag att den som inte ens gillar att laga mat ger upp och faller till föga. Förhoppningsvis lägger man sin mammaenergi på andra saker istället.
 

Kunde inte bry mig mindre

Skrivet av  Eva-Ley
Jag är både styvmamma och uf, och vi pytsar ut en bra summa härifrån varje månad i underhåll. Och vi vet vad pengarna går till.

Hur vet vi?

Ja, de har någonstans vettigt att bo. De kommer inte hit hungriga. De har kläder på kroppen. De har _det_nödvändigaste_ för att leva ett normalt vardagsliv.

Jag skiter ärligt talat i om makens ex köper saker till nytillskottet för pengarna. Jag skiter även i om mitt ex köper dataspel för detsamma. Så länge vi ser att det inte drabbar barnen negativt så har vi ärligt talat inte ett dugg med det att göra.
 

Håller med dig...

Skrivet av  Sarah
...och tror att alla andra gör det oxå. För det är precis som du skriver, har barnen vad de behöver och mår bra så finns det ju inget att diskutera.
Det är ju när man ser vad barnen inte får som man ifrågasätter det. Annars är det i alla fall ok för mig.
 

Men

Skrivet av  Jag VET
barnen mår ju inte bra av att få gå i utslitna, urtvättade, för små och ej väderleksanpassade kläder! Inte heller av att aldrig få någonting och att inte bli lyssnade på! Det handlar inte om att rota i och engagera sig specifikt i detta ämne att ens hela liv går ut på att ta reda på fakta från och om bion! Ni vet inte vad ni snackar om, har ni varit med om vad jag är med om?
 

Har vi påstått annat?

Skrivet av  Eva-Ley
*kollar genom flera inlägg i tråden*

Skrika sig hes går bra, men gör det där det passar. Hoppa på folk som inte ens sagt något om att barn inte mår bra av att inte få sina behov uppfyllda ger inte ett dugg förutom förakt mot anonyma inlägg, i alla fall från min sida.

Du må VETA en del, men din sanning är inte allas, lika lite som alla andras är din.

Frågan är om du VET allt du påstår själv, ärligt talat...
 

Underhållsbidrag till barn enligt föräldrabalken

Skrivet av  vovv
Hejsan !!!

Gå gärna in på :

http://www.sos.se/fulltext/114/2001-114-2/2001-114-2.htm

Kopierat från socialstyrelsen !!!

I schablonbeloppet ingår följande poster:
livsmedel, förbrukningsvaror, hälso- och hygienartiklar, kläder och skor, leksaker och fritidsartiklar, husgeråd och inventarier, TV och radio, reparationer m.m. hushållsel, försäkringar och fickpengar.

Till schablonbeloppet läggs kostnader för barnomsorg, fritidshem, inackordering på studieorten etc. Reducering görs med 10 procent av basbeloppet om barnet får mat på dagis, fritids eller i familjedaghem. Denna summa får anses motsvara den kostnad för mat m.m. som barnet får utanför hemmet. Andra kostnader, t.ex. för sjukdom eller för någon speciell fritidsaktivitet, måste ni också komma överens om hur ni vill fördela. Därefter drar man ifrån barnets sociala förmåner, t ex. allmänt barnbidrag, 950 kr/mån (år 2001), studiebidrag samt eventuellt egen inkomst, dock inte mindre inkomst från feriearbete eller liknande.

vovv

 

Skulle tro att det många gånger handlar

Skrivet av  
om när man som umgängesförälder upptäcker att barnen inte har ordentliga vinterskor, trasiga eller för små kläder etc... När det t.ex. kan resas till höger och vänster... Det kan vara nog så frustrerande.
 

Oj, oj

Skrivet av  KE
Alltså en sak som man kan gräla om när man är tillsammans är ekonomi, en annan är barnuppfostran. Däremd är det väl näst intill otroligt att man om man grälade om detta under förhållandet skulle tycka att det var helt OK när man separerat...

Min sväris får inte ut mycket av underhållet i mina ögon, han har alltid taskiga kläder och skor. Däremot går han ofta på mac Donalds och har en massa playstationspel... På nåt sätt så måste man väl acceptera att mamman i detta fall har helt andra prioriteringar än mig.

Jag har alltid köpt kläder och skor istället, mest på klädbytardagar och sånt, billigt och ohippt men i alla fall helt och praktiskt. Gummistövlar t.ex. kan man ju få för typ 10-20 kronor om man bara letar så det behöver inte bli dyrt.

Jag tycker att det känns mer som mitt problem att jag inte gillar vad mamman lägger pengarna på. Jag kan ju inte ställa krav på hur hon vill använda pengarna så länge hon inte rent missköter ungen. Alla har ju olika prioriteringar...