Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

vad får en umgängesförälder bestämma?

Skrivet av jossan och Onis
Nu är bion ute och rör till det för oss igen..

hennes advokat skickade papper om att vi skulle ha barnen julafton + nyårsafton från juldagen till nyårsafton skulle mamman ha dem..
det hade varit bra om sambon inte jobbar nyårsdagen 9-20 + 2/1 7-13 och mamman brukar hämta barnen runt 13 när hon hämtar dem..

jag tycker det är onödigt att barnen är här när pappan på lör jobbar hela nyårsdagen då barnen är vakna och jobbar tills mamman hämtar dem..
vi ville ha dem tors-lör morgon så kunde dem byta precis som dem gjorde på juldagen på väg till jobbet men mamman vägrar..

mamman tycker antingen tar vi dem ons-fre (fre på dagen) eller fre-sön
det visar ju att hon inte bryr sig om barnen då hon vet att pappan jobbar och skiter i om jag eller deras farmor är dem enda som träffar barnen..

jag anser att det inte är vårt problem om hon ska supa på nyårsafton så hon inte kan hämta dem på nyårsdagen har hon barnen borde hon inte supa så varför supa om hon ska hämta barnen dagen efter? jag måste vara nykter för jag ammar och sambon måste vara nykter för han jobbar och sååå synd är det inte om oss..

ska inte umgängesföräldrar få vara med och bestämma något?

kram J
Svar på tråden: vad får en umgängesförälder bestämma?

I ett fungerande samarbete...

Skrivet av  Eva
... så kommer man överens tillsammans, föräldrarna.

Men i ert fall skulle jag välja en av två vägar, antingen låta bion hållas och senare påvisa hur ovillig hon är att samarbeta eller så dra igång WW3 och utsätta barnen för ytterligare onödiga trauman som de inte behöver.

Självklart är det inte ert problem om bion ska supa skallen av sig på nyår, men å andra sidan kan hon ju hävda tillbaka att det är inte hennes sak att rätta sig efter sitt ex:s jobbschema heller...
 

hon får gärna

Skrivet av  jossan och Onis
supa skallen i bitar varje dag hon inte har barnen så länge som hon tänker på barnens bästa och jag anser att barnen spenderar hela sin tid hos farmor är inte det bästa för dem..inte det bästa för farmor heller..

det blir nog som jag tycker ons-fre trots att sambon blir ledsen

kram J
 

När jag var umgängesförälder

Skrivet av  maria65a
...Så fick jag helt sonika ta semester dom dagar jag hade barnen över storhelger, vilket inte var något svårt val egentligen, det blir ju så när man jobbar obekvämatider/helger. Däremot så hade vi ingen advokat som bestämde utan vi hade dom var sin storhelg och bytte till året därpå oavsett hur mina lediga dagar låg.
 

det måste finnas vikarier..

Skrivet av  jossan och Onis
i detta fall måste det finnas vikarier med medicin deligering samt insulin delegation +körkort och bil
det är inte alltid lätt att ta ledigt
kram J
 

jo

Skrivet av  maria65a
fast man får planera umgänget i god tid från bådas sida så att man kan få semester, min arbetsgivare beviljar julsemester varannat år så det gäller att planera, planera och planera! Eller så tar man föräldrapenning för det får arbetsgivaren inte neka om man lägger in i god tid innan.
Ingen är oumbärlig :-)
 

inom vården

Skrivet av  jossan och Onis
är alla oumbärliga faktiskt..

vi fick besked om detta straxt innan jul..

sen pga katastrofen i asien finns det en anställd som har sin son där och hon kanske behöver semester mer än sambon behöver ha barnen just på nyår

kram J
 

fast...

Skrivet av  maria65a
jag har jobbat inom vården och även där får man ta semester fast om ni inte fick besked förrän sent så kan det ju så klart bli svårt, minns att vi fick lämna in semesteransökningarna sista september när jag var uska!

Ibland när jag läser här och på andra snack tackar jag min lyckliga stjärna för att jag hade en skilsmässa där vi var överens vad gällde barnen, det verkar så oerhört slitsamt när föräldrarna står och stångas mot varandra.

Hoppas att ni tidigt nästa år skriftligt kan lösa alla umgängesdagar för 2005 så att ni har en möjlighet att planera era helger!

:-)
 

problemet

Skrivet av  jossan och Onis
är att vi fick reda på det i mitten av dec vilka helger vi skulle ha nu eftersom vi alla förväntade oss en tid i tingsrätten i dec men ingen tid kom.. enl tingsrätten skulle vi få tiden när mammans utredning var klar och det var den i okt/nov ..allt mamman säger ska gå via hennes advokat verkar det som så det tar ju lite längre tid pga det oxå

kram J
 

Men varför tar ni inte barnen

Skrivet av  Easy
onsdag till fredag då??? Biomamman har ju faktiskt lämnat två alternativ. Passar inget av alternativen? Varför inte onsdag - fredag?
 

för att han vill ha dem på nyår

Skrivet av  jossan och Onis
och nyår är ju kl 00 på fre samt vi ska på fest där barnen ska leka med sina kompisar den kvällen hade väl varit ok om mamman hämtat dem senare runt 18-19 så dem hinner umgås men hon ska hämta dem mellan 10-12 och då får dem inte leka med sina kompisar.. kompisarnas föräldrar är mamman och pappans vänner

vi har oxå lämnat alternativ varför kan hon inte välja något av det?
kram J
 

kan hon inte hämta barnen

Skrivet av  Easy
10-12 på nyårsdagen då? Hoppas det löser sig för alla.
 

det går inte

Skrivet av  jossan och Onis
om man vägrar.. jag funderade på det med för farmor kan ju vara barnvakt den dagen det är bara jag som anser att barnen inte måste vara hos pappan som bestämt om dem inte får träffa honom.. jag är inte så rolig att vara med som ammar eller sover hela tiden jag är trött hela tiden har huvudvärk och mår illa så jag lär nog inte orka ta dem heller..

kram J
 

Artiklar från Familjeliv