Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

har någon här varit med om en boendeutredning?

Skrivet av jossan och Onis
då socialen sagt att barnen bör vara boende hos en föräldre och då antar jag dem menar minskar umgänge med den andra för mamman har boendet nu medans min sambo har 3-5 dagars umgänge/v...

jag funderar lite på hur en utredning som tingsrätten beslutar om går till

kram J
Svar på tråden: har någon här varit med om en boendeutredning?

Har inte varit med om det själv men

Skrivet av  Kattis
min mans kompis går igenom det just nu. Där har mamman stämt honom på ensam vårdnad och vice versa. Vad jag vet har socialen startat en utredning då dom kommer på båda anmälda och oanmälda besök i båda hemmen. Barnet går på två förskoleverksamheter och därför gör dom besök där också, anmälda och oanmälda. Vad jag har förstått så gör dom en bedömning av barnet i dess båda hemmiljöer och föräldrarna också. är inte riktigt hundra på det här så jag kan mycket väl ha fel.
Vad min mans vän säger så kommer detta sedan presenteras i rätten där båda parter har advokat och har möjlighet att prata "för sin sak". Båda har gemensam vårdnad i dagsläget så hur rätten kommer döma har jag ingen aning om. Dom kan kanske lika väl döma fortsatt gv om dom anser det vara det bästa för barnet eller ensam vårdnad åt den ena som den andra föräldern.

Kanske blir det samma sak för er. Är det socialen som har sagt det här? Har mamman eller ni sökt om enskild vårdnad? Fick ingen riktig klar bakgrundsbild men som sagt, jag är ingen expert och det ser kanske inte lika dant ut på inom alla kommuner. Så här verkar det gå till där vi bor. På ett ungefär i alla fall.

 

ska förklara bättre..

Skrivet av  jossan och Onis
sambon har begärt boendet för barnen då mamman vägrar samarbeta och ge honom vv de ska dock fortsätta ha gv

socialen blev inblandad då sambons dotter sa att mamma slog henne och dem kom fram till 2 saker att barnen ska få gå till bup (vilket vi ville sen tidigare) och att barnen bör ha boendet hos en förälder och det sista antar jag blir så att om mamman vinner boendet så får sambon varannan vecka.

från mammans advokat kom papper att dem begärt en boende utredning av tingsrätten och vi skrev samma sak i vårt papper till tingsrätten

usch jag ser inte fram emot en utredning till men det verkar som den blir grundligare än den soc redan gjort för trots att dagis sa att barnen luktar illa så brydde sig inte socialen om det utan klankade på att vi hade för lite leksaker trots att mamman var under utredning...

kram J
 

Artiklar från Familjeliv