Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

Är det ok?

Skrivet av Anonym just nu då detta känns småaktigt
vill bara höra mig för vad ni tycker i dessa frågor.
*Att en styvson (som flyttat hemifrån) kommer hem till er, går direkt upp till DIN dator och sätter sig vid den (jag har alltid uttryckt önskemål om att man bör fråga innan)

*Att samma grabb går till kylen och hämtar mat (jag skulle önska att man frågade först)

* att man sätter sig i telefonen utan att fråga (ringer nästan alltid andra mobiler)

Detta är något som stör mig men känns för fjuttiga för att ta en diskussion om. Saken är den att allt är ok för mig om man bara FRÅGAR!!! När jag t.ex är hos mina biologiska föräldrar så klampar jag inte in och tar saker i kylen utan att fråga. Jag skulle inte heller låna telefonen utan att fråga och ännu mindre använda deras dator. vet inte om jag överreagerar men jag tycker detta känns fel. Därför är jag lite nyfiken på vad ni tycker.
Svar på tråden: Är det ok?

Tja det

Skrivet av  Mustardseed
beror väl på hur gammal han är och när han flyttade hemifrån och vad man har för regler i hemmet för den delen? Lite småaktigt tycker jag väl att det verkar att reagera på nåt sånt, men samtidigt kan jag väl på nåt plan förstå att du vill att nån frågar om de ska använda dina grejer.

Hemma hos mina föräldrar så behöver jag inte fråga om såna grejer fast det är väldigt länge sen jag flyttade hemifrån. Däremot skulle jag ju flytta på mig om tex min pappa själv behövde sin dator när jag satt där. Samma sak med telefonen. Mat i kylskåpet vet jag att jag får ta, men står där något som verkar vara avsett för nåt särskilt så tar jag ju inte.
 

Vet också att jag FÅR ta

Skrivet av  Anonym just nu då detta känns småaktigt
hemma hos mina föräldrar men jag gör det inte utan att fråga först. Jag tycker det tillhör liksom..att man frågar. I min värld så är det en självklarhet och det är så jag uppfostrar våra gemensamma barn. regaerar alltid på detta men har lärt mig att lägga band på mig. styvsonen har aldig bott hos oss på riktigt och flyttade för 4 år sen (23 år)
 

Hmmm...

Skrivet av  Astrid med Alexander och Isak
Jag personligen tycker att man ska fråga, ÄVEN om det är hemma hos föräldrarna. Jag VET att jag får använda/äta/låna vad jag vill hos mina föräldrar men frågar ändå om jag hälsar på. Helt enkelt för att jag tycker att man GÖR så. Mina föräldrar tycker inte jag behöver fråga, de ser mig väl som deras lill-unge fortfarande, men jag gör det ändå.
Tycker inte det är småaktigt av dig att bli lite irriterad på detta, (även om det väl inte är det värsta som kan hända att han gör så utan att fråga) har du pratat med honom om att man kan fråga innan man tar för sig i ett hem där man faktiskt inte bor längre?
 

Precis SÅ resonerar jag också

Skrivet av  Anonym just nu då detta känns småaktigt
Vet också att jag får men tycker det hör till att fråga. Ja, jag har sagt till lite fint att jag uppskattar att man frågar innan. Har dessutom varit med om att han " gått igenom" min dator förr och läst privata brev, kollat privata bilder osv. Så det känns som han missbrukar förtroendet. Då han blir vråltjurig varje gång jag säger till så undviker jag ofta det (han surar i veckor samt går till mamma och talar om hur sträng jag är). Blir dock så irriterad varje gång det händer.
 

Ett tips!

Skrivet av  Anna
Mina sd sitter konstant vid vår dator när de är här. Då jag har många privata dokument, mail osv har jag nu lagt in lösenord på mitt log in. De får gå in på sambons log in istället.

Anna
 

Och

Skrivet av  marib
har ni XP så gör en egen användare som ev datorgäster får anv. Med begränsade befogenheter :-)
 

Hmm

Skrivet av  Anonym just nu då detta känns småaktigt
Så man har olika inlogg alltså..vi kör med samma för enkelhetens skull. Däremot så har vi separata datorer men stora killen tog ju med sig sin när han flyttade. Bra tips i alla fall. tack för det. Men det går väl inte att spärra att han går in och kollar foton och dokument väl? är helt novis när det gäller datorer...
 

Jo det går

Skrivet av  Malva
och då kan han inte titta på det som du har i dina mappar, för de är spärrade för alla utom dig. Saker ni vill att alla inloggningar ska ha tillgång till kan ni spara i en delad mapp. Det är alltid bra att ha en gästinloggning på sin dator, för ofta är den ju som en dagbok som man inte har lust att dela med sig av. Hur du exakt gör för att skaffa ett inlogg kan du säkert fråga om på tekniksnack!
 

Är det ok att du gör det?

Skrivet av  Mia 2+1
Hemma hos honom, alltså.
Har redan börjat prata med mina ungar (som iofs är biobarn, men ändå) om hur jag vill att det ska vara när de blivit vuxna - äldste sonen fyller 18 nästa år, vilket han ofta, länge och mycket påpekar... Jag kontrar då med lilla föreläsningen om hur det åtminstone _borde_ vara i en familj: man tar hänsyn till och respekterar _varandra_! Alltså: när barnen är vuxna har de förstås rätt att bestämma över sej själva, men de har inte rätt att inte respektera andra. Exemplet jag använder mej av är just detta med egen bostad: när de flyttar hemifrån, skulle jag - eller vem som helst annan, för den delen - ha rätt att klampa in närsomhelst och bära mej åt hursomhelst??? Skulle de vilja ha det så i _sitt_ hem?
Svaret är givetvis nej. De är lika rädda om privatliv och integritet som vilken annan människa som helst. Och du har all rätt i världen att ta den diskussionen med din ss. Om han nu anser att han har rätt till ditthem tycker jag att du ska be att få fri tillgång till hans - kanske den aspekten väcker lite förståelse.
Vuxna människor ska bära sej åt som folk mot andra, t o m föräldrar!
 

Intressant synvinkel

Skrivet av  Anonym just nu då detta känns småaktigt
Har inte riktigt vänt på det och tänkt i de banorna. men inte skulle jag göra så i hans hem inte. Och jag är helt övertygad om att han skulle ta illa upp då. men så tänker jag att han är fortfarande "barn" i huset och måste ha sina rättigheter osv. är så rädd för att det ska bli långa konflikter igen vilket det alltid blir när man säger något till denna (snarstuckna pojke):-(

Vad jag är säker på är att de gemensamma barn vi har/får kommer att få en helt annan uppfostran. Tack snälla för ditt svar.
 

Handlar om att bli respekterad i sitt hem. Riktigt

Skrivet av  marika
att du reagerar tycker jag.
 

tack för ditt svar

Skrivet av  Anonym just nu då detta känns småaktigt
Skönt att känna att man kanske inte är helt fel ute.
 

Beror på

Skrivet av  Eva E
Hos min mamma ringer jag utan att fråga, tar mat ur kylskåpet när jag är hungrig och beter mig allmänt som hemma :-). Så vill jag också att mina barn ska bete sig hemma hos oss, när de så småningom har flyttat hemifrån. Jag vill att de ska vara hemtama i föräldrahemmet även efter att de har flyttat.

Men jag skulle förstås aldrig ringa långa, dyra samtal till mobiltelefon från mammas telefon. Jag skulle aldrig länsa hennes kylskåp och t ex ta den sista mjölken utan att säga till. Nu har hon ingen dator, men jag skulle förstås aldrig snoka i hennes privata mappar om hon hade en dator.

Så länge mina barn i framtiden beter sig som jag beter mig mot min mamma, så vill jag att de ska känna sig så pass hemma att de går och tar sig något i kylen om de är hungriga - även om de har flyttat hemifrån. Men kommer de hem och länsar kylskåpet utan hänsyn och liknande så kommer jag säga till! Så jag tycker att du borde prata med styvsonen - inte om ATT han tar mat, ringer och använder datorn utan HUR han gör det. Min åsikt...
 

Din åsikt uppskattas!!

Skrivet av  Anonym just nu då detta känns småaktigt
Tack för den. Saken är den att trots att jag själv alltid frågar så känner jag mig 100% välkommen hos mina föräldrar. Jag är fostrad så och det faller sig naturligt. Jag drar inte parallell med att fråga om saker och att känna sig ovälkommen även om jag förstår vad du menar. Detta är en komplex situation och jag vet att den äldre styvsonen inte är fostrad i denna anda. Det vore nog ok om jag tyckte att hans beteende var ok annars men det upplever jag tyvärr inte att det är. Detta blir bara kulmen på allt annat han tar sig för. Egentligen är detta framför allt han föräldrars fel då de skämt bort honom från dag ett. Han vet ju inte bättre.. tack för dina ord.
 

Jag

Skrivet av  Mamma Mu
tycker att det är helt självklart att ungarna (mina,dina,våra)kan gå till kylskåpet utan att fråga.
Samma datorn och telefonen. Men,ang mobilsamtal säger jag till "bara korta samtal till mobil"
 

Ok

Skrivet av  Anonym just nu då detta känns småaktigt
När han bodde hemma så var det självklart att han fick ta för sig i kyl och frys men nu känns det helt fel. Även då hade jag önskemål om att ha min dator i fred vilket inte alltid respekterades. Då barnen har egna datorer så ser jag ingen bra anledning till att de ska låna min. detta att ringa mobil etc är nog det som stör mig minst även om jag tycker att det faller sig naturligt att man frågar först. Tack för din åsikt.
 

Inte ok

Skrivet av  Biomamman
tycker absolut inte detta är ok. det är du som sätter normen i er familj inte barnen.
 

tack för svar imt

Skrivet av  M bio och bonusmamma
.
 

Artiklar från Familjeliv