Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

att flytta ihop???

Skrivet av katten
Har en pojkvän sen lite mer än en halvår. Jag har två små barn, 2 o 3 år. De är hos mig varannan vecka. För fyra månader sen flyttade jag med barnen till en tvåa, som vi trivs i. Nu är det så att min pojkvän tycker att vi ska flytta ihop o det vill jag med. Men för barnens skull funderar jag lite. Blir det jobbigt med en flytt till? Kommer det bli svårare med min nya kille? Nu accepterar de honom o tycker om honom men kommer det förändras när vi ska bo tillsammans? Jag skulle aldrig tveka om det inte vore för ungarna. Jag äskar honom hur mycket som helst... Finns det någon med lite erfarenhet av sådant här eller med kloka råd som skulle vilja hjälpa mig lite? Mycket tacksam!
Svar på tråden: att flytta ihop???

Kanske lite tidigt?

Skrivet av  Svea
Om ni bara träffats i ett halvår så kanske det är lite tidigt, jag vet inte? Det känner du väl bäst själv, men det är vad jag känner spontant. Och barnen känner honom antagligen inte så där jättebra ännu, men det kan ju gå hur bra som helst i alla fall, det är svårt att säga.
Rent generellt så förändras ju förhållandet ofta ganska mycket när man flyttar ihop, ännu mer om det finns barn med i bilden. Det är så mycket man måste jämka ihop, det rosenröda som finns i början tenderar att bli lite grådaskigt i vardagens allvar. Jag tror nog att jag skulle försöka behålla det rosenröda ett tag till. *ler*
 

Jag o min sambo

Skrivet av  Mamma Mu!
träffades en vacker aprildag, sedan var han här mest hela tiden och den 1 nov flyttade han in och det har gått så bra i alla år :)
Barnen var då 10 och 4 år gamla!
 

Jag och sambon

Skrivet av  elleka
träffades i maj för några år sen. Det dröjde till aug samma år så bodde vi ihop inom ett halvår hade vi köpt hus...
 

Avvakta!

Skrivet av  Birgitta, since 1997
Vänta ett halvår till, är ni fortfarande lika kära när det gått ett år så slå till. Ett halvår av nyförälskelse säger inte mycket om hur stabilt ett förhållande är.
 

Vi väntade drygt 1 år

Skrivet av  sisla
Fast vi hade känt varann längre, men för barnen så dröjde det ungefär 1 år efter att de blivit presenterade för nye partnern innan vi flyttade ihop. Det kändes ganska lagom.

Men det beror kanske också på hur mycket ni träffas nu? Är det i praktiken så att din sambo alltid sover hos dig, och delar vardagen med er också när du har barnen så blir det ju ingen större skillnad för dem att ni blir sambo.

Att byta lägenhet är ju bara en geografisk skillnad, det är nog minst viktigt för barnen. Viktigare är att de känner sig trygga med de vuxna som de bor med och att de i möjligaste mån får behålla kompisar, dagis osv.
 

Individuellt

Skrivet av  Eva-Ley med T&A+3+sd+bf050524
Det som är viktigt är väl att du pejlar av hur barnen mår och hur de ev skulle reagera på en flytt, det beror väl också på hur man lägger upp det hela.

Själv flyttade jag ihop med min numera make efter ett halvår (bodde först på prov i 5 veckor en period för att testa), och barnen fick själva välja hur de ville ha det, boendemässigt - antingen flytta med mig till maken eller bo kvar med pappa. Det var bästa lösningen för oss.
 

Känns det rätt, gör slag i saken!

Skrivet av  Bonusmamman
Jag träffade min man -94 på min semester. Han är 12 år äldre än mig och han hade 3 barn som då var 4,6 och 7 år. Vi hade distansförhållande i ett halvår. Sedan förlovade vi oss ganska så snabbt, knappt en månad efter vi träffats. Jag flyttade in hans hus efter ett halvår. 70 mil ifrån min uppväxtort!!!! Idag är vi inne på vårt 11:e år tillsammans. Vi har varit gifta i drygt ett år och har en gemensam dotter på 2 år. Hans barn har nu hunnit bli 15,17 och 18 år.

Vi trivs jättebra tillsammans! Lyssna till ditt hjärta och var beredda på att slåss för ert förhållande ska hålla.

För vi hade många olyckskorpar som kraxade över vårt, lyssna inte på de! Bara båda vill så funkar det förhoppningsvis.

Lycka till