Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

svårt när man har olika värderingar

Skrivet av styvmor
tycker jag. Jag har lärt mina barn sedan de var små att dela med sig och samsas om saker. Om de får ett varsitt tvspel så kan de ju låna av varandra och vips! så har de två spel som båda kan ha roligt med.
Min sambos barn däremot har aldrig behövt lära sig det och det känns jättekonstigt för mina barn och mig. Sambon barn lånar mer än gärna mina barns saker men vill inte låna ut sina.
Den senaste grejen nu är att sambons barn köpt sig ett VARSITT ps2 för att de inte kan tänka sig att låna ut ens till varandra. Ska jag verkligen behöva köpa ett TREDJE ps2 i huset för att mina barn ska få chansen att spela när de lånar mina barns dator och gamecube?
Det känns ju helt vansinnigt! Varför inte samsas och lägga pengarna på nåt annat?
Svar på tråden: svårt när man har olika värderingar

Jag tycker

Skrivet av  Mustardseed
som du att det låter helt vansinnigt!!

Vi tränar min dotter i att dela med sig av sina grejer (hon är inte van eftersom hon inte har några syskon och är så liten att hon sällan har kompisar hemma, 4.5 år gammal) och det går bättre och bättre. Hon förstår varför när jag förklarar att om inte du lånar ut så får ju inte du låna av dem heller till slut. Min pojkväns barn (6 och 8 år) har varit väldigt givmilda mot henne hela tiden (som dina barn då antar jag) så hon har lärt sig av dem att det blir roligare om man lånar ut och leker med varandras saker.

Jag tycker att man får ha vissa grejer man inte vill låna ut alls, men en playstation är ju en typisk sån grej som man har EN i familjen och delar på.

Du kanske får säga till dina barn att inte låta styvsyskonen låna deras dator och gamecube då för att liksom låta poängen gå hem? jag tycker ju att pappan borde prata med sina barn och förklara att man delar med sig, men det låter som han inte är intresserad av det eller?

Isch man vill ju inte vara lika snål själv, men samtidigt vill man ju visa att det inte bara går att få och få och aldrig dela med sig själv. Vad trist.
 

Det var bland

Skrivet av  Häpen!
det dummaste jag hört! Kan de inte dela med sin i den här åldern så hur sjutton ska de bli som vuxna- nej du vad gräsligt!
 

kan

Skrivet av  cio
ni inte enas som vuxna och sätta upp lite ALLMÄNNA "så här beter vi oss i den här familjen" regler hemma? T.ex. att om de spelar på PS2 hemma i ERT hus så innebär det att alla får det. Ge barnen speltider! Det är bra med begränsningar i vissa ramar när det gäller TV/data. De får 1 tim var t.ex. Fasta tider. Sen är det ju upp till er om det ska vara 1 tim/dag eller 1 tim/vecka. Minsta tjafs från deras sida och DRA IN ps2, då får INGEN spela. Förklara för dem så de fattar varför man inte kan vara själviska i en familj. Kan de inte låta någon annan spela på DERAS ps2 så behöver de inte heller använda ngn annans tallrik, gaffel, soffa etc etc. Eller har de eget sånt också? I en familj delar man, så är det bara. Fy vad jag hatar att höra om egoister och föräldrar som inte förstår vikten av att uppfostra sina barn till MEDMÄNNISKOR, och därför går och köper TVÅ ps2, så de slipper tjafs, istället för att lära sina barn vanligt hut...
 

Hmmm

Skrivet av  Svea
Vad säger pappan till barnen? Jag tycker att du ska ta ett rejält snack med honom, han behöver lära dem att dela med sig istället, för deras skull.
Vi har haft lite liknande hos oss, inte så extremt men i alla fall. Jag har pratat lite med pappan om det och dessutom påpekat det vid de tillfällen det varit aktuellt.
I ditt fall så skulle jag ha sagt åt styvbarnen varje gång de ville låna gamecuben eller så att då får de låna ut sitt ps2 till dina barn. Till slut kommer det säkert att bli alldeles naturligt att de lånar ut det, även när de inte behöver det själv. Förhoppningsvis. Annars är det bara att ta ett snack med dem och tala om att ni hädanefter följer deras regler...

Lycka till.