Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

Så är man väl först om att fråga om årets semester

Skrivet av Villa
kantänka? Är det någon mer än jag som bävar inför årets sommarsemester när det är dags att umgås med bonusbarn och biobarn 24 timmar om dygnet?

Det är just nu biomammans jullovsdel (barnen bor numer där på heltid) och barnen kom bara över natten då hon skulle på fest. Redan 3 timmar senare är både jag och biopappa helt slut, och då menar jag helt slut, av allt oljud. Närmare midnatt fick jag helt sonika ta och gå hem med en övernattande kompis till barnen då de vägrade ta hänsyn, efter varning om det naturligtvis så de visste att risken fanns...

Fattar inte, vi måste vara fullständigt odugliga som "uppfostrare" eftersom vi uppenbarligen misslyckats så fatalt att få barnen att ta hänsyn och hålla ljudnivån, buset och tjafsen på en uthärdlig nivå??? Tycker att två barn i åldrarna 10 och 13 år ska kunna lyssna liiiite bättre, det är därför jag undrar om det inte är vårt fel...

Skulle inget hellre än att få ha en barnpsykolog med oss en vecka (fast ett dygn skulle nog räcka) för att få veta vad som felas oss! Allvarligt alltså!!! Tror inte att det är något jättefel på oss, men helt uppenbart verkar det som om barnen på något sätt har fått kontrollen eller makten över oss. Inte på så sätt att de verkligen får göra allt de vill, men det känns verkligen inte som om de lyssnar på oss mer än för stunden, sen är det som bortblåst... som en vindtunnel...

Känner bara att jag vill få sommarlovsveckorna avklarade så fort som möjligt av lovet, ju närmre skolstarten desto mer less är dom på varann...

Ni som också tycker det känns jobbigt med sommarlovet redan nu, hur ser er överlevnadsstrategi ut??? Önskar såååå att jag kunde se fram emot semestern med barnen istället och glädjas åt den tid vår familj får tillsammans...
Svar på tråden: Så är man väl först om att fråga om årets semester

lika illa här ibland

Skrivet av  mumrik
jag tycker att det är jättejobbigt med lov. Det är bäst när det är skola som vanligt. Vi har ingen bra stategi att dela med oss tyvärr. Vi har faktiskt avstått den sk barnfria helgen som många strävar efter. Vi har haft antingen mina barn ELLER hans barn. Det har varit nödvändigt för att orka.
Det har gjort att vi haft ca 6 barnfria (vi har dock en gemensam ett åring som damp ner helt oplanerad :-))dagar på ett år. Då blir man lite sliten kan jag lova.
Vi har dock lärt oss att under loven när alla är här så engagerar vi oss mycket i dem och försöker att göra saker med dem t ex grilla korv vid en grillplats, badhuset, hyrt gymnastikhallen mm.
Då har det varit lättare att umgås för om alla är hemma i huset så går man lätt varandra på nerverna. Sedan har vi delat upp oss så jag har åkt med de yngre och badat medans sambon varit hemma och snickrat med de äldre. Ibland har jag gjort något med mina barn och sambon varit hemma och myst med sina och tvärtom. För barnen behöver ju ibland paus från varandra. Tyvärr har vi fått sätta vår relation åt sidan lite grann under en tid då våra barn kräver mycket. Jag kan trösta dig med att det blir bättre när de blir äldre och får andra intressen och tempot blir betydligt lugnare när puberteten slåt till. I alla fall på en del tonårsgrabbar. Vi har en som är jättelat och en som är jättesur samt två på väg in i puberteten :-) Det är stundtals så jobbigt att man vill ta en enkel biljett till Hawaii men stundtals är de faktiskt riktigt mysiga.
Till sommaren har vi bestämt att vi bestämmer vart vi ska åka och den som vill med följer med. Om de inte vill med så får de fråga sin bio om de får vara där. Om de inte får det så är det bara att följa med.
Men visst är vi oroliga hur det ska gå. Vi kommer dock att försöka dela upp barnen under semestern de veckor som går. Hellre gör jag så och det blir lugnare.Det är nog det bästa rådet jag kan ge dig!
Se till att du kan njuta av veckorna med dina barn och att din sambo kan njuta av veckorna med sina barn. Ha sedan en vecka med alla och gör nåt kul för att sedan avsluta med en vecka på tu man hand.
Lycka till med planerna!
 

Mumrik

Skrivet av  Villa
jättetack för ditt svar! Jag kan helt och fullt förstå valet att avstå från "barnfria" helger framför att få lite lugn och ro. Hur gamla är era barn?

Här är det bara totalt tre barn. Mina bonusar är 13 och 10 år och så har vi ett gemensamt på 3. Borde väl kunna vara lugnt tycker jag. Bodde vi i ett större hus med två plan så kanske inte allt skulle märkas så tydligt?

Vi delade också upp semestrarna något förra året, fast det känns lite knäppt. Det var dock i rent överlevnadssyfte, framförallt för mig. Förmodligen gör vi det i år också. En vecka med pappa, två med oss gemensamt och sen en med pappa igen eller åtminstone några dar. Den femte veckan får de vara hemma själva när vi jobbar, fast det blir ju inte så långa dagar förstås och vi jobbar nära och kan alltid rycka ut om något skulle hända.

Än en gång, jättetack för ditt svar! Även om det är tråkigt för er, så känns det bra för mig att veta att det inte bara är vi som delar upp semesterveckorna... och att man inte är ensam!

Lycka till med er semester, och hoppas att det blir många gånger bättre än ni vågar hoppas på ;0))
 

vi har sex barn

Skrivet av  mumrik
i åldrarna 1, 10, 12, 13, 14, 16!!!!!!!!!!!
 

Oh, jösses

Skrivet av  Villa
Med DEN fördelningen så förstår jag att ni har att göra!!! Och jag antar att ljudnivån inte är särskilt låg även när ni delar på dem :-)
 

Vi har stor villa....

Skrivet av  C
...men lika jobbigt för det. Ljudmässigt är det bättre, vi hade ett mindre hus förut och då väckte sambons barn oss/mig vid 05.30 helg som vardag. Nu har jag och min tonårsdotter fått dem att uppskatta att sova en stund, i allafall till 8 på helgerna...suck.
Vad det gäller kvalitetstid med pappa uppskattar min sambo inte det, jag tror han tycker det är jobbigt med all markservice som disk o tvätt o allmänt tjat, när han måste vara ensam med sina barn.
Funderar på att bli särbo...
 

Vi har stor villa....

Skrivet av  C
...men lika jobbigt för det. Ljudmässigt är det bättre, vi hade ett mindre hus förut och då väckte sambons barn oss/mig vid 05.30 helg som vardag. Nu har jag och min tonårsdotter fått dem att uppskatta att sova en stund, i allafall till 8 på helgerna...suck.
Vad det gäller kvalitetstid med pappa uppskattar min sambo inte det, jag tror han tycker det är jobbigt med all markservice som disk o tvätt o allmänt tjat, när han måste vara ensam med sina barn.
Funderar på att bli särbo...
 

Skönt att..

Skrivet av  C
...läsa dina (era) inlägg. Jag håller själv på att bryta ihop. Har en 14-åring som är mitt barn, som bor hos oss större delen av tiden och sambons två 6 o 9 ungefär vav vecka.....vi har olika syn på det mesta. De har INGEN som helst uppfostran, vi har haft ALLA diskussioner, som inte leder någon vart. Samt att min tonåring beter sig som ett totalt monster!!! Hjälp. Jag vill bara flytta ut ensam i en stuga på landet och vara ifred!!! Får man känna så??
 

ska vi ta en sista minuten resa???

Skrivet av  mumrik
så kan vi sitta vid poolen med en paraplydrink och skriva stadgarna till vår nybildade förening "De trötta styvmödrarnas klubb" *skratt*
Nej skämtåsido så är det ju hemskt att det ska behöva vara så här? Undrar om det är lika vanligt att styvpappor känner så här? Nån som vet?
 

JAG tycker ju att det är vettigt

Skrivet av  marib
att dela upp lite. För barnens skull.
Vi har förmånen att ha tillgång till svärisarnas jättefina sommarstuga och dit brukar sambon och hans barn åka nån vecka, själva.
För att barnens ska ha obegränsad tillgång till pappatid.
Under den tiden har mina barn obegränsad mammatid (fast de VILL gärna vara med i sommarstugan)
Det är inte så långt emellan så vi kan åka ut nån em om det känns bra.
Minstingen kommer att få cirkulera lite så han har förmånen att få godbitarna från båda håll.
Så brukar vi tillbringa nån vecka där tillsammans också och SEN är det skönt att komma hem :-)
10 pers i 1 rok ÄR en prövning *s* men det går.
 

Så försöker jag också

Skrivet av  Villa
se det, att det också är bra för barnen att få rå om sin pappa alldeles för sig själva! Och även för pappa att få rå om sina barn alldeles själv. Det är tur att jag inte är svartsjuk av mig (vet att det finns de som är svartsjuka på partnerns barn)... Det känns i alla fall skönt att jag tycker om barnen i grunden, annars hade jag varit tvungen att "gå" för länge sen... Tack för ditt svar!!!
 

Vi har inte henne här!

Skrivet av  Milla
Ja, bara varannan helg som vanligt!
Men aldrig på lov, högtider eller annat! Det har bara blivit så, och vi trivs alla parter med det. :0)

Va olika det kan vara!
 

Oj, det

Skrivet av  Villa
arrangemanget har jag aldrig hört om förut. Vad skönt att alla är nöjda med det i alla fall! Här skulle det aldrig gå, bion värnar starkt om sina "barnfria" dagar... (hennes uttryck, vi har aldrig pratat om "barnfria" dagar/veckor utan bara om dagar/veckor när vi har barnen och inte)