Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

Ny här

Skrivet av Fiddelie
Hur gjorde ni när ni med era respektive familjer/släktingar när ni blev styvfamilj?
Vi flyttade precis ihop, min kille har träffat mina släktingar förut.
Nu är det kalasdax hos mina släktingar men min kille tycker inte att han behöver åka med.
Han har nåt krav om att om han åker med o uppvaktar mina släktingar-ska de uppvakta min kille m barn.
Jag tror att sånt löser sig med tiden.
Tycker bara att det är konstigt att ställa krav på sånt samt tycker det känns konstigt att åka dit själv utan dem man bor tillsammans med som en familj.
Svar på tråden: Ny här

Tja..

Skrivet av  Joa
är man en familj så åker man ju oftast på kalas ihop....kanske han inte är mycket för kalasande? Jag har inte ett enda tips att ge..jag skulle själv inte tycka att det kändes ett dugg kul att inte min sambo åkte med och grattade mina nära och kära med mig...Jag skulle avsky det...
Men alla är olika...
Det löser sig säkerligen på sikt för er! Lycka till!
 

Min sambo följer oftast med på kalas

Skrivet av  extra mamman
men om det är så att han inte kan så händer det att jag åker själv men då har jag ju en ursäkt.

Styvsonen följer bara med om det är kalas på "våran" helg eller som i nyår då han själv ville följa med.
Mina släktingar köper julklappar till styvsonen men bara någon symbolisk inte lika dyrt som till min son eller som till brorsans barn.
Presenter köper de bara till ss och min sambo om vi träffas runt födelsedagen men så gör de även med tex mig eller min son.

Mamma köper alltid presenter och juklappar till ss och min sambo,hon ser dem som mig och min son men däremot har hon aldrig varit på något kalas när ss har fyllt,det har inte blivit av,jag tror heller inte att hon skulle gå på tex konfirmation till honom men hon skulle köpa present.

Det är lite olika med det där på alla håll tror jag men att min sambo går på kalas m.m är mer vanligt än att ss skulle göra det,jag och sambon har ju en son gemensamt också så då går det mer av sig själv.

Mamma sparar tex pengar varje månad till min son men inte till ss och det kan biomamman tycka vara konstigt men ss har ju faktikt en mormor på sitt håll och hon ger ju inte min son pengar eller julklappar så jag tycker inte det är så jätte konstigt,mamma har ju två barnbarn till att spara till.

Ni hittar nog erat sätt att sköta detta på och jag tror att det blir det som passar er bäst och vad som känns naturligt för er. LYCKA TILL!
 

För din skull

Skrivet av  moteld
bör han följa med på kalas och lära känna din familj. Det är ju ni som är ett par nu och vad tiden lider lär väl din familj uppvakta både honom och hans barn när de lär känna varandra men att han drar sig undan det tyucker jag är oacceptabelt.
 

Artiklar från Familjeliv