Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

Jag får alltid dåligt samvete när biomamman säger

Skrivet av trött på att vara mitt i mellan
saker som är negativt om min sambo. Hon kan tex ta saker med mig som gäller sambon tex att han inte lämnade ss på fotbollen eller att de har bråkat om något,ja det kan vara vad som helst som hon berättar och då får jag dåligt samvete eller så känns det som att jag måste ursäkta sambon. Jag tycker det är så jobbigt och jag tycker att de kan ta dessa saker själva,hon måste inte ta det med mig.

Detta gör hon med det mesta,hon frågar mig om vi kan ta ss en extra helg för att hon ska bort eller tom om jag kan passa hennes dotter som hon har med en annan man (han träffar henne aldrig)
För ett tag sedan beklagade hon sig för att hon inte hade någon barnvakt och hjälp när hon skulle renovera lägenheten och det var såååå tydligt att hon ville att jag skulle vara barnvakt och att jag skulle erbjuda henne sambons hjälp vid renoveringen.

Jag tycker det är helt OK att man har en bra relation och att jag och hon kan prata om saker men det viktigaste är ju att DE kan prata med varandra. Hon vill gärna vara typ bästa kompis med mig och vill att vi ska hitta på saker men jag känner att jag vill ha en viss gräns emellan oss. Hon disskuterar gärna tiden då hon var ihop med min sambo och berättar hur han var och att han var så oansvarig ibörjan när de separerade och ja det är inget kul att höra för detta var 12 år sedan och han är inte samma man nu som då.

Nu sist beklagade hon sig över att ss inte vill med oss på semester och det är synd att vi inte kan vara hemma på semestern eftersom att ss tycker det är tråkigt i stugan. Jag visste inte vad jag skulle säga utan jag sa bara att ss kan vara hos oss 4 veckor på sommarlovet när vi jobbar i stället,han klarar sig ju hemma för han är 14 år. Vi åker till stugan på semester oavsett om ss är med eller inte så är det bara.

Jag är bara så trött på att hon försöker ge mig skuldkänslor när det är sambon hon ska tala med,jag har tom slutat svara när hon ringer,jag ger luren rätt till sambon nu.

Hur skulle ni gjort om ni var jag?
Svar på tråden: Jag får alltid dåligt samvete när biomamman säger

Ruggigt likartad situation

Skrivet av  Anna
har inga råd att ge mer än att det känns sååååå bekant. jag får också jättedåligt samvete för att min man kanske inte kunnat gå på någon match osv trots att det kanske inte är befogat. men så vände jag på det och försökte se det hela utifrån istället. borde inte bion ha dåligt samvete för vissa saker? När jag började fundera så kom jag på ett 50-tal saker som jag skulle haft dåligt samvete för om jag varit i bions situation. Nu är inte hon typen som får dåligt samvete vilket jag är. vad jag menar med detta är att kritiken inte alltid är befogad och då kanske man bör släppa den ...

Hoppas någon annan har mera matnyttigt svar.
 

Låter jobbigt

Skrivet av  Astrid
Jag skulle inte heller gilla situationen om jag var du, skulle åxå ge luren direkt till sambon när hon ringde...
Sätt gränser utan att vara otrevlig (svårt, jag vet!) säg åt henne när hon pratar om hennes tid med din sambo att du inte vill höra om det, det borde hon förstå. Vill du inte vara barnvakt, ställ då INTE, alltså _ALDRIG_ upp "bara för att", erbjuder du dig inte lär hon sluta fråga så småningom.

Det är ju jättebra om ni har en bra relation med bion, men den kan ju bli helt förstörd om hon ligger på så!
Tycker absolut du ska prata med din sambo om hur det känns och säga till honom att han faktiskt får ta den största delen av kontakten med bion, annars har ni snart en totalt förstörd relation med henne och DET är knappast bra för din ss!

Hoppas det blir bättre....
 

Sätt gränser

Skrivet av  emmelee
Tala om för henne att din man INTE pratar om henne och deras tid tillsammans, och att du INTE är intresserad av hur dom HAR haft det.

Dessutom verkar det som att du låter henne köra med dig. Dags att sätta gränser. Typ "curling" fast på vuxennivå.

Hon försöker spela på något martyrskap, men låt henne inte göra det.
 

Artiklar från Familjeliv