Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

En seriös fråga...

Skrivet av Cissi m Elliot 0311 + bf 10/3
...och jag hoppas på seriösa svar....
När jag fått mitt första barn började jobba efter ca 4 veckor 8 timmar/vecka hemmifrån. Jag hade helt enkelt tid när han låg och sov, vilket han gjorde som en klocka! Jag tyckte att det var jätteskönt att få nått att göra och dessutom lite "hjärngympa". Nu har min arbetsgivare erbjudit mig samma möjlighet att jobba hemifrån nu när nästa bebis kommer - mest som en tjänst till mig! Jag tror dock att det kan bli svårt, även om jag jättegärna vill. Jag har förstått att ha 2 barn är en helt annan sak än att ha ett. Och jag är helt på det klara med att jag vill sätta barnen främst, jobbet får vänta om det är så att jag känner det minsta press. Men vad tror ni? Är det någon annan som haft möjlighet att jobba på helt fria tider/hemmifrån? Era erfarenheter?
Svar på tråden: En seriös fråga...

Svårt att säga...

Skrivet av  Annika60
Jag har jobbat lite grand hemifrån under en mammaledighet och för det mesta funkade det. Dock hade jag deadlines (glesa) på just det jobbet och det tycker jag i efterhand inte var optimalt eftersom det kunde bli stressigt just då.

Har jobbet väldigt begränsat med stenhårda deadlines skulle jag trivas med att jobba lite grand. Det är ju barnen först när man är föräldraledig, men jag tycker inte man helt behöver abdikera från yrkeslivet.
 

Det beror på

Skrivet av  FiaLisa
Det beror helt på vilka barn du har/får. Har du ett kolikbarn så kan man ju glömma det där med att jobba. Dessutom är det beroende på hur du tänkt att göra med det äldre barnet, ska det vara hemma eller på dagis.

Jag jobbade helt kravlöst när jag var mammaledig med första barnet, och det funkade jättebra, men när jag var hemma med andra barnet var livet ett totalt kaos i ett år, det skulle aldrig ha gått att jobba då, men mina barn kom ju ganska tätt, mindre än två år emellan, fast jag ser att dina barn är ganska nära varandra med.

Så mitt råd är att inte lova något nu, utan vänta och se hur det går.
 

Jag har inga krav

Skrivet av  Cissi m Elliot 0311 + bf 10/3
på att lämna besked innan födseln, vilket känns bra. Min chef är helt enkelt superbra och förstående! Det är nog mest jag som går och funderar på hur det ska bli. Eftersom jag upplevde det så positivt att kunna jobba lite grann helt kravlöst förra gången, så känner jag att det skulle vara så skönt att få någon "vuxen-timme" här och där. Men självklart är det så att om bebisen behöver mig mer än vad storebror gjorde, prioriterar jag ju så klart bebisen - då blir det inget kul att jobba, helt enkelt!
Storebror kommer efter mycket funderande hit och dit att börja på dagis i februari, men inte så långa dagar.
 

Toppenjobb

Skrivet av  FiaLisa
Det låter som ett toppenjobb och en toppenchef :-)

En lösning är ju att redovisa den tid du har jobbat varje månad efteråt, då slipper du ju all typ av press att uppnå något (menar inte att tjata, jag utgår ifrån mig själv hur jag skulle uppleva att jobba så). Tyvärr kan ju fk ha lite svårt att förstå denna typ av flexibla lösningar men det går väl att fixa med arbetsgivaren så att det ser bra ut i FK:s ögon med.
 

FK ja...

Skrivet av  Annika60
De höll på att tjata livet ur mig med krav på att redvisa "vilka dagar jag arbetat"...

FK fattar ju ingenting av flexibelt arbete hemifrån; arbete för dem är att stå i kiosk x antal timmar per dag, typ...

Jag löste det genom att helt enkelt redvisa timmarna lite lagom utspritt...
 

Ingen egen erfarenhet..

Skrivet av  jennypenny
...av att jobba så, men min bästa väninna hade den möjligheten med både barn 1 och 2. och precis som du säger så gick det jättebra första gången, men när 2:an kom tyckte hon det var mycket svårare att få ihop det. Hon gjorde det, men hade inte valt att göra om det.
Dett var innan man hade möjlighet att ha syskon 15 timmar på förskolan.
Men har du möjlighet till det så fukar det säkert att jobba hemifrån 8 timmar i veckan.
Lycka till hur du än gör.
 

Kanske

Skrivet av  Maria
Ska det äldre barnet gå 15 h/vecka på dagis? Om inte skulle jag gissa att det blir väldigt svårt.

Annars beror det ju helt på bäbisens personlighet. Jag känner flera som jobbat så, med både ett och två barn och hoppas själv kunna göra det. Om din chef är så förstående tycker jag definitivt att du kan tänka att "gärna om det går, men kanske går det inte."
 

beror på barnen

Skrivet av  saan med mathilda osv
jag började jobba när dottern var tre månader, först lite hemifrån och sedan allt mer schemalagd tid på jobbet.

min erfarenhet är att det beror på hur barnet/barnen är. har man en lite som sover längre perioder och en stor som klarar sig själv eller är någon annan stan så går det. får man en bäbis som inte sover eller har en större som kräver ens uppmärksamhet så är det svårare. eftersom du inte vet hur din nya bäbis blir tycker jag du ska försöka hålla frågan öppen så länge. säg till chefen att du gärna jobbar om det går men vill ha möjlighet att tacka nej om det inte går.
 

Hur mycket ska du jobba?

Skrivet av  Anna m E&S
Jag pluggade på halvfart nu när jag var hemma med min yngsta. (Jag har två barn med 22 mån emellan) Det gick hur bra som helst och det var verkligen något jag behövde. "Hjärn-gympa" som du skrev. *s*

Klart du ska jobba om du vill. Du kan ju alltid prova ett tag.

Kram
 

Beror på

Skrivet av  Lisa
Hur är barnen? Det kan du ju inte veta än - men i alla fall. Med vissa barn skulle det säkert funka, med andra inte. Sen beror det på hur jobbet ser ut. Har du hårda deadlines som inte får missas eller kan du anpassa arbetsinsatsen till hur din vardag ser ut.

Du verkar ha en vettig chef. Prata med henne/honom om din oro. Be att få prova dig fram till en vettig lösning.

Men var glad att du får denna chansen också. Det jag hatat mest med att vara föräldrarledig är den intellektuella stimulansen. Bara barn försoffar mig.
 

Har nu fått vikarie!

Skrivet av  Cissi m Elliot 0311+bf 10/3
Eftersom jag hela tiden jobbat med Elliot ( under hösten 50% )har företaget valt att inte ta in någon vikarie. Nu har man, i samråd med mig, tagit in en vikarie som börjar i januari, så att jag kan "skola in" honom på min tjänst. Sen när bebisen kommer har jag möjlighet att jobba lite grann i projektform! Min arbetsgivare borde få nobelpris!!!
På så sätt känner jag mig fullständigt trygg med att min tjänst sköts medan jag är borta, dessutom kan jag om jag så önskar få föreslå egna projekt jag vill jobba med några timmar/vecka!
Och jag behöver inte lämna besked nu, inte heller direkt efter bebisens födelse, utan helt enkelt när/om jag känner att jag vill ha nåt annat att göra!!!
Så skönt!
 

Ingen frågar om pappans inblandning?

Skrivet av  Mamma J
Jag jobbade halvtid en period när vi hade ett litet barn och pappan heltid och vi hade inget dagis.

När barn nummer två kom-så jobbade jag extra en hel del-även borta från hemmet...men det hade ju aldrig funkat om det var under pappans arbetstid...utan han var ju hemma och tog hand om barnen när jag jobbade.
Ditt jobb verkar ju vara i "projektform" så då borde det väl inte vara några problem att sitta ett par kvällar i veckan när barnen (förhoppningsvis) sover och pappan ändå är hemma. Då hinner du ju ändå vara med barnen det du vill och jobba...

Eller?