Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

Julbord

Skrivet av Missy
Är det fler än jag som har problem med alla julbord? Jag tycker att det är ett snärj att hinna med hem och barn och samtidigt lyckas vara med på alla de julaktiviteter som förväntas av en människa mitt i karriären.

Veckorna innan jul handlar mycket mer om om att få ihop logisktiken barnvakt-skolans julaktiviteter-viktiga kunder/leverantörer än fixa och mysa hemma.

Nu är äntligen alla julbord överstökade för mig och jag kan fokusera på hemmastämningen. Är det någon som känner igen sig? Är julen en högtid för arbetet mer än en högtid för den privata sfären?
Svar på tråden: Julbord

Känner inte att jag "måste" gå på julbord...

Skrivet av  Mamma J
...hade gärna blivit bjuden på ett?!

Däremot har jag aldrig känns dåligt samvete över att jag inte "kunnat" gå eller prioriterat familjen när vi haft personalfester och det är heller aldrig någon som hackat på mig för det. Att gå på julbord är ju ett erbjudande-inte ett tvång...
 

Kanske

Skrivet av  Missy
olika jobb? För mig påverkar det menligt min arbetssituation ifall jag inte är med och representerar.

Antar att grundtanken är att männen ska representera medan kvinnorna är hemma och hänger upp julgardingerna, men jag är dessvärre kvinna, ensamstående och arbetar relativt högt upp i en organisation.

För mig ställer verkligen jobbet till det när det kommer till julfriden, det känns som om jobbet tar alldeles för stor plats.
 

Håller med

Skrivet av  Åsa
Inte för att jag är bjuden på många julbord, bara till ett (jobbets), men för mig känns det som om denna jul mer kommer att handla mer om att lyckas klara alla deadlines på jobbet än att fira högtiden jul hemma.

Släkten kommer till oss denna jul, men jag måste jobba på högvarv t.o.m. 23 december (får inte ledigt) och måste jobba i mellandagarna också. Det kommer att bli svårt att hinna varva ner och skapa stämningen hemma, att lära min dotter vad julen innebär. Hon är 2 år och mer medveten den här julen, så jag hade sett fram emot det. Det är sorgligt att jag är tvungen att lägga energin på jobbet, kommer antagligen vara helt slut på julafton. I min bransch är det väldigt hektiskt inför julen...

Så jag kan hålla med dig om att det inte är lätt.
 

Man kanske

Skrivet av  Missy
kunde fira jul i januari istället*s*. Det känns verkligen olyckligt att julen kommer precis före årsskiftet...
 

Man kan undra

Skrivet av  Lingling
Jag upptäckte i måndags, för sent att jag dubbelbokat mig. Årets julbord är med ´´show´´ på kvällstid, och dessutom en fredag, var övertygad om att det var på torsdagen, och den fredagen är uppbokad med annat sedan gammalt.
Jag är inte alls förtjust över att de flyttat det till kvällen, min son är ofta kinkig och trött på kvällarna och just nu är det extra mkt så efter att vi flyttat.
Olika hur man har det.
 

Omvänt problem!

Skrivet av  Pineapple
Har en helt tvärtom-situation mot vad du har. Jag jobbar nämligen på kommunal förskola och det tråkiga är att man får INGENTING inför julen. Inget julbord, ingen julklapp, ingen julfika, inte ens barnens jullunch fick vi iår som rektorsområdet annars brukar låta oss få äta kostnadsfritt. I vanliga fall betalar vi 25 kronor per lunch när vi äter med barnen (betala när man jobbar, jo så är det här!), men iår fick vi alltså inte ens jullunchen när vi jobbade utan skulle betala som för en vanlig lunch. Gissa om vi inte åt?

Visst, det är kommunen och de behöver spara, men något personalvårdskonto borde det väl ändå finnas? Om arbetsgivaren insåg hur mycket det kan betyda i uppmuntran att bara få en lussekatt till kaffet, så kanske de kunde se vinsten i det hela?

Sen kan jag förstå att det i vissa branscher som din lätt kan bli för mycket också, vem vill gå på fyra julbord under två veckor? Bläää! :-)
 

Artiklar från Familjeliv