Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

men gud vad har jag missat *asg*

Skrivet av mandelblomman
finns det verkligen kvinnor som tycker att man ska städa o byta till julgardiner då barnen sover då det ju går så snabbt.
*hehe* för mig tog det över en timme då jag böt köksgardiner i våras då julgardinerna (bara gröna o lite rött) att få till det...gardinerna i vardagsrummbets gardiner böts *tänk tänk*...på
hösten 97 o de sitter kvar än o nej jag har inte tvättat dem en enda gång!
Samma sak med resten av husets gardiner i stort sett, satte alltså upp dem då jag flyttade in -97.

Inga hushålliga pysselgener i detta hem alltså....
Svar på tråden: men gud vad har jag missat *asg*

Ja

Skrivet av  MaryT
Och hallå - blir det MER jul för att man har bytt gardiner? Åtminstone hemma hos oss så finns det så oändligt mycket annat som är viktigt med julen. Igår hade jag nog hunnit byta till julgardiner, men då valde vi att gå ut på solskenspromenad istället allihopa :-). Jag tror inte barnen sörjer.
 

läste nyss en artikel i Amelia

Skrivet av  mandelblomman
om detta julstressande o alla måsten som i synnerhet vi kvinnor har.
Tycker man det är kul må det väl vara att man dekorerar hela huset med tomtar o byter varenda gardin, men om det blir ett måste eller om man får gliringar för att man inte julstädar eller byter gardiner då har det väl gått lite långt ;)

Jag har väninnor som städar huset från golv till tak, de städar till o med garderoberna, tar ut alla bestick o skurar lådorna, de drar ut spisen o springer som skållade råttor för att hinna koka knäck, köpa alla julklappar o trilla köttbullar.
Och inte tycker de alla att det är särskilt kul utan det är mer måsten för många.

Vi kör den enkla julvarianten, lite ljus o blommor.
Städar som vanlig veckostädning o lagar lite mat.
På julafton som vi firar med släkten (ca 25 personer) så har vi...håll i er nu...PAPPERSTALLRIKAR o PAPPERSDUK!


PS/Jag tror både du o barnen njöt mer av promenaden!
 

Väldigt

Skrivet av  Rosita
Vad en del tycker att saker och ting är jobbiga....Hur jobbigt är det?

Jag har städat och satt upp nya gardiner..MED barnen! Dom älskar att kolla i jullådan och få sina tomtar i rummen..Vi klär alltid julgranen 2 dagar innan julafton och det gör vi med barnen det är jättemysigt!
Dom tycker att hela huset är mysigt då man har julgardiner tomtar pepparkaksbak och Julsånger på radion..Det är stämmning det! Julstämmning! Inget annat än bara mys! Inte alls påtvingat....Prova vetja!
 

INNAN någon hoppar på mig om att

Skrivet av  Rosita
Jag skrev att jag STÄDAT MED barnen så vill jag dementera det! Jag menar att jag har städat(Själv) iofs hjälpte min man till också *S*
Fast det BARNEN hjälpte till med var att fixa med gardiner dukar och jultomtar och allt annat mysigt pynt!
 

Varför skulle någon

Skrivet av  Åsa
hoppa på dig ifall du städat med barnen? Min dotter älskar att hjälpa till med städningen. Bara undrar.
 

ja jag tycker det är jobbigt o tråkigt

Skrivet av  mandelblomman
du gör det inte, man är väl olika helt enkelt o prioriterar olika saker i livet.
Andra år har vi också julpyntat lite grann (tomtar, gran osv) dock inte i år eftersom vi varit bortresta hela december.
Men jag tycker verkligen inte det är kul o det är just det som en del här verkar ha så svårt att tro på eller acceptera.
Att det finns kvinnor som inte är ett dugg intresserad av inredning, hem eller pyssel.
Jag avskyr att byta gardiner, blomkrukor eller sy små söta kuddar som matchar.
Jag tycker det är mördande tråkigt att städa o som ensamstående mamma på heltid o ett krävande jobb, så prioriterar jag att göra andra saker i livet med barnen o för mig själv, än att ha ett vackert hem.

Jag förstår faktiskt inte din uppmaning att prova!
Skulle ditt sätt vara bättre än mitt, det är olika ja men inget är bättre det bara passar dig o mig olika.
Livet har lärt mig att det är för kort för att slösas bort på saker o uppgifter man inte tycker om.
 

Varför då hoppa på?

Skrivet av  Annika60
Jag har reagerat på att så många verkar tycka det är självklart att mor i huset ska "sköta om hemmet". Att låta barnen (och mannen) göra sin del av städningen tycker jag är utmärkt och helt rätt.
 

Läge för feltolkning i Rositas inlägg

Skrivet av  Maria med 3 och en på väg
Hon hade städat med barnen och om man ville så kan man tolka det som att hon använt barnen som golvmopp och doppat håret på dem i hinken innan hon skurade golvet med barnen. Precis som man dammsuger med dammsugaren och inte låter barnen andas in dammråttorna istället. *L*
 

Kanske inte MER jul men garanterat

Skrivet av  Rosita
MER hälsosamt! Hur 17 kan man ALDRIG ha bytt gardiner sen 1997!! *Skakar på huvudet*
Låter som ett skämt..
Nää jag tror väl inte att barnen sörjer för att det inte är just julgardiner....Men kanske att dom nyser eftersom dom suttit uppe i närmare 10 år!

 

nä det är inget skämt

Skrivet av  mandelblomman
måste man byta gardiner var o varannan månad för att vara en duktig mamma?
Och de nyser inte alls det, inte en endaste liten allergi har de heller....
Är det att jag inte byter du tycker är hemskt eller att de skulle vara smutsiga?

Jag dammsuger av dem emellanåt faktiskt.

 

Dammsuger du dem -

Skrivet av  Lingling
- så bör det vara OK; annars kommer jag bara att tänka på skräckhistorier om skolor suttit uppe i tio år utan att vare sig tvättas eller dammsugas - helst i kombination med heltäckningsmattor.... brrr.

 

men varför måste

Skrivet av  sara
den ena valet mot det andra?

Varför är det så lätt för de som väljer bort att städa och pynta att slå sig för bröstet och men att de tillbringat tid med barnen istället? Finns det något som säger att de som byter gardiner missar en solskenspromenad med barnen?

Den dag jag bytte gardiner så var regn! (trots att jag bor i Norrland) Mitt barn gick inte miste om någon promenad, däremot en stor besvikelse över att de "nya" gardiner inte kom upp i dottern rum utan i köket. Hon är jublande glad över sin gran som klär med en stor glädje och påhittighet.

I morgon ska vi baka pepparkakor, hon kommer antagligen att väcka mig i ottan:)
Det enda hon inte är med och gör är koka knäck!

Min glädje över julen vill jag sprida vidare till min dotter, inte som ett tvång, för det är det inte, utan som en underbar månad då vi gör mycket saker som vi inte gör under andra delar av året.

jag prioriterar bort jobbet, trots att jag trivs oerhört bra där. Skulle aldrig kunna tänka mig att låta jobbet gå före allt det underbara som december månad för med sig.

Men jag tröttnar på att få slängt i ansiktet att jag väljer bort dottern till förmån för städ och pynt, för det är en ren kränkning.

I övrigt så gillar jag (och min man) heminredning) så gardiner byts ett par gånger om år, möblera om jag rätt så ofta, för att det är kul.
 

men det är ju jättekul!

Skrivet av  mandelblomman
att ni/du gillar det, då ska du självklart lägga tid på inresning o pyssel i hemmet.
Det jag reagerar på är att en del tycker det är märkligt eller ens tror på att man faktiskt inte alls gillar det.
Jag tror inte alls att du på något sätt försummar ditt barn då du sätter upp julgardiner, men om _jag_ skulle göra det eller ens försöka få i hop ett pepparkakshus skulle det helt enkelt sluta med en katastrof *ler*.
Det skulle ta en halv dag o slutamed bråk...
Jag kan helt enkelt inte o vill inte ens lära mig det, eller prova som någon så hurtigt föreslog *S*.
Varför ska jag lära mig att tycka om något som inte är nödvändigt?


På mitt jobb har jag förövigt de senaste dagaran kommit i kontakt med sååå många stressade företrädesevis kvinnor som söker för allt från bröstsmärtor, yrsel o liknande.
Då man frågar hur de har de omkring sig så bryter de fullständigt ihop o gråter o berättar om alla måste som speciellt nu i juletid blir för mycket....
har faktiskt tänkt på den här debatten då *ler*
 

Skulle

Skrivet av  sara
inte heller ge mig i kast med ett pepparkakshus!

Självklart ska man inte göra det man inte tycker om, men därifrån till att antyda att de som tycker om andra saker (ex. att pynta till jul) försummar sina barn är långt, men många som är emot städning och pynt gör det.

Visst stressar många, men varför inte börja ta ansvar för sitt liv och sina val istället för att för att bara fortsätta i sammma tempo? Jag vet att det är tabu att säga det, för man får inte ifrågasätta det egna ansvaret för det sker i ens liv, men jag börjar tycka att det dags att ALLA (kvinor som män) börjar reflektera över sina liv och inte bara skylla på andra.
Jag vet att det _inte_ lätt, för det svåraste som finns är att granska sitt eget beteende och sina egna val och geomföra ev. ändringar, men det vore nog väldigt bra om många gjorde.
+ att man slutar ödsla energi på vad andra gör eller inte gör, speciellt om man inte har energi att avvara.
 

Jag lugnar ner mig om du

Skrivet av  71:an Nika
lovar att tala om att du åtminstonde _skakat_ de stackars gardinerna några ggr sedan de sattes upp.
Please, mandelblomman, säg att du har gjort det ;))
 

nis pix inte skakat alls

Skrivet av  mandelblomman
jisses då måste jag ju ta ner dem o då får jag aldrig upp dem snyggt igen *ler*.
Jag dammsuger dem däremot med ett specialmunstycke...men visst är de lite smådammiga högst upp, inget som stör mig dock!
 

Pustar ut...

Skrivet av  71:an Nika
Det känns lite bättre nu när jag vet att du iallafall dammsuger dem lite då¨och då :)
 

Hihi

Skrivet av  Åsa
Det här med att torka taken då, känner du inte att det kliar i fingrarna efter att få torka tak..???
Nä..jag är nog som du, här är det vanlig veckostädning till jul, och gardinerna byts när vi flyttar. Om man ska pyssla med nåt så bakar jag hellre nåt med min dotter. Hon gillar att hjälpa till med att laga mat och baka, och till och med att städa sötnosen.
 

precis

Skrivet av  mandelblomman
byter gardiner räknas till flyttsaker.
Jag gör heller saker med barnen än att sitta o pickla o sy gardier.
Och sen är det en ekonomiks fråga också, jag lägger otroligt lite pengar på heminredning o liknande och på så sätt kan jag spara mer som vi reser för.
Har kompisar som är facinerade över att jag kan resa med barnen så mycket som ensamstående, de påstår att de aldrig skulle ha råd trots att de är två.
Men de köper krukor, nya gardintyger o andra vackra saker för tusenlappar i månanden.
 

Det är bara i Sverige

Skrivet av  Tango
du tydligen anses nagot onormal med dina (icke) garninbyten. I resten av världen mattköpes gardiner när man flyttar in i lägenheten/huset och sedan hänger de där tills man flyttar. Möljligen att de vita (hemska) tyllgardinerna tvättas nagon gang vart 5 ar eller sa....

Hur manga tvättar förresten soffan och de äkta mattorna lika ofta som de tvättar gardinerna?

Nä, dammsug du pa bara med dina gardiner och fortsätt njut av livet.
 

Artiklar från Familjeliv