Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

hur nogranna o hushålliga är ni då?

Skrivet av mandelblomman


*hur ofta städar ni o vad ingår i en vanlig städning?
*Storstädar ni ibland o i så fall hur ofta?
Alltså torkar ur besticklådor, tvättar fönster, rensar garderober, torkar bakom spis o liknande större saker?
*Hur mycket tid lägger ni i snitt ner på hushållssysslor per vecka?
*Hur mycket tid spenderar ni med era barn per vecka o vad gör ni då?
*Hur mycket egentid har ni bara för dig själv o vad gör du då?
*Vad jobbar du med o hur mycket?
*Hur ser hushållet ut?



Svar på tråden: hur nogranna o hushålliga är ni då?

Svar

Skrivet av  M
hur ofta städar ni o vad ingår i en vanlig städning?
-ca 1 g/vecka, dammsugning och toalettstädning! Ibland dammning och golvtvätt också...
*Storstädar ni ibland o i så fall hur ofta?
-inte särskilt ofta... Har köpt nya besticklådor nu istället för att städa dem... Nån gång per år kanske.

*Hur mycket tid lägger ni i snitt ner på hushållssysslor per vecka?
-Hm inkl matlagning då blir det kanske10-15 timmar? Totalt för mig och maken då.
*Hur mycket tid spenderar ni med era barn per vecka o vad gör ni då?
-helgerna helt o hållet. Vardagar i snitt från 16-20 (då somnar hon). Bortdraget lite tid för träning då o då!
*Hur mycket egentid har ni bara för dig själv o vad gör du då?
-ingen planerad... Försöker träna 1 g/vecka...
*Vad jobbar du med o hur mycket?
Jobbar med personalfrågor, 87,5% (35 tim/veckan)
*Hur ser hushållet ut?
Jag, maken, dotter tre år!
 

Svar från en riktig snuskfamilj

Skrivet av  tesa
(alltid kan mitt svar vara en tröst för er som känner er slöa med hushållsysslor, och så kommer säkert renlighetsivrarna att sätta i halsen och svimma...)

*hur ofta städar ni o vad ingår i en vanlig städning?
Sambon står för städandet för tillfället, och det blir inte så ofta, i bästa fall en gång i månaden (sjävl avskyr jag ständing som pesten, och har inga stora krav på ett skinande hem!). Då ingår dammsugning, dammtorkning, våttorkning av golv, toalettstädning, dammsugning av möbler. Någon gång emellanåt kan det hända att vi tar en trasa och torka upp lite på köksgolvet, eller drar ett tag med sopen.

*Storstädar ni ibland o i så fall hur ofta?
Alltså torkar ur besticklådor, tvättar fönster, rensar garderober, torkar bakom spis o liknande större saker?
Njae, jag brukar väl tycka att man kan göra sånt ungefär en gång per år, men det har inte gjorts senaste året. Vi har inte haft ork och tid över till annat än att ta hand om oss själva efter bästa förmåga, och även om jag ibland tycker att det börjar se lite väl grisigt ut så tycker jag att vi har prioriterat tiden väl!

*Hur mycket tid lägger ni i snitt ner på hushållssysslor per vecka?
Hmmm, svår fråga... Matplanering, inköp matlagning och disk kan väl ta sisådär 10 timmar per vecka. Tvätt någon timme. Städning en gång per månad brukar ta, tja, 4-6 timmar, kanske mer (han är inte så effektiv, sambon...)

*Hur mycket tid spenderar ni med era barn per vecka o vad gör ni då?
All vaken hemmatid, alltså morgnarna och kvällarna 16.30 - 19.00, då vi lagar mat, leker och myser, tittar på Bolibompa, badar och nattar. Helgerna all tid med barnen (om vi inte har saker vi behöver göra på egen hand, typ klädshopping, eller om vi vill ha lite egentid, någon timme var i veckan). Inne och leker, ute och leker, utflykter.

*Hur mycket egentid har ni bara för dig själv o vad gör du då?
Någon timme i veckan, ibland från hemmet (tränar, träffar kompisar eller nåt), och lite strötid när barnen sover, då blir det väl mest TV, surfande, bokäsning, ett skänt bad ibland.

*Vad jobbar du med o hur mycket?
Hlvtrist kontorsjobb, 100%. Sambon inte lika tråkigt kontorsjobb 100%.

*Hur ser hushållet ut?
Jag, sambo, 2-åring, 10-åring varannan vecka. Villa med trädgård, och två bilar, som kräver sitt också (det delar vi broderligt på).



Hoppas ingen tagit allt för illa vid sig av vår (miss)skötsel av hemmet...
 

Jag tyckte det lät

Skrivet av  a
skönt att höra att fler inte är så ordentliga.
 

Bar fråga

Skrivet av  Lingling
*hur ofta städar ni o vad ingår i en vanlig städning?
Jag vet faktiskt inte. Om jag ser dammråttor under helgen tar jag ett tag med dammsugaren, och då åker gruset i hallen upp också. Maken tar ett tag med mopp eller ngt i köket ibland, om golvet klibbar t ex.
*Storstädar ni ibland o i så fall hur ofta?

-besticklådor? Flyttstädning
-tvättar fönster; en gång om året? När det är varmt iaf.
-rensar garderober: När kaoset och trängseln är för stort - eler som nu när jag väntar barn allt jag inte behöver åker i förråd.
-torkar bakom spis o liknande större saker? Maken tar ett tag då och då bakom spisen, men jag har inte koll på hur ofta. Kylskåpet frysen drar han fram i januari när den frostas av för att få bort dammet från kylelementen.

*Hur mycket tid lägger ni i snitt ner på hushållssysslor per vecka?
Vet ej.

*Hur mycket tid spenderar ni med era barn per vecka o vad gör ni då?
R är på dagis 15 timmar per vecka. Tiden med honom är en hel del göra löpande saker och att han leker själv, men han är med ut och handlar och ute på promenader ewller för att leka, vi läser för honom eller han spelar ett datorspel med pappa, eller sitter bara iknät.

*Hur mycket egentid har ni bara för dig själv o vad gör du då?
Beror på om jag tar mig den. Kan ju var auppe hela natten;) men det kostar.

*Vad jobbar du med o hur mycket?
Beräkningsarbete, 40 h vecka, maken är hemma.

*Hur ser hushållet ut?
Sonen 3½, maken, jag.

En fråga jag skulle ställt är hur bor ni.
Vi har just flyttat till en 30 kvm större lägenhet, så det är rätt mkt pyssel just nu.
 

Mina svar

Skrivet av  L
*hur ofta städar ni o vad ingår i en vanlig städning?
Skurar golven en gång/vecka (knäskurar) *S*Renast så.
Dammar även då.

*Storstädar ni ibland o i så fall hur ofta?
Jadå vi storstädar väl kanske 4 ggr /år

Alltså torkar ur besticklådor, tvättar fönster, rensar garderober, torkar bakom spis o liknande större saker?


*Hur mycket tid lägger ni i snitt ner på hushållssysslor per vecka?
Det tar väl kanske 3 timmar att skura och damma..Vi gör det när barnen sover så dom drabbas ej *S*

*Hur mycket tid spenderar ni med era barn per vecka o vad gör ni då?

Vareviga dag *S* Är hemma mamma och vi gör allt möjligt som vi vill!

*Hur mycket egentid har ni bara för dig själv o vad gör du då?
Jag har det när jag känner för det..
Blir att man går till gymet eller äter ute med tjejkompisarna nån gång i bland..Om det var så du menade ?

*Vad jobbar du med o hur mycket?
Ja jag är hemma mamma som sagt och det är dygnet runt*S*

*Hur ser hushållet ut?
rent snyggt och trendigt <*S*

 

*ler* Missförstod sista frågan

Skrivet av  L
*Hur ser hushållet ut?

Det är jag min man och våra tre barn hund bil båt trädgård och hus.

 

klart jag putsar silvret varje vecka!

Skrivet av  Petronelle
Eh, nästan i alla fall...

*hur ofta städar ni o vad ingår i en vanlig städning?

Har varit ambitiös senaset tiden, en gång i veckan, nästan i alla fall. fast när jag haft något annat projekt, typ måla om i köket, så har ju resten fått förfalla, då kan det nog gå en månad mellan damsugningarna.

*Storstädar ni ibland o i så fall hur ofta?
Alltså torkar ur besticklådor, tvättar fönster, rensar garderober, torkar bakom spis o liknande större saker?

Vi behov, när det blivit för kleggigt,eller trångt. Fönstren till våren,vanligen.

*Hur mycket tid lägger ni i snitt ner på hushållssysslor per vecka?

alltså bara städning, eller matlagning med? , Städning, hm, olika, tar nog mer tid än jag tänker, lite här o där, tvätt en kväll, plocka lego och damsugning i reklampauserna under filmen (mer reklam på TV, så att jag får ett renare hem!)Kanske tre timmar i veckan, totalt?

*Hur mycket tid spenderar ni med era barn per vecka o vad gör ni då?

Sover tillsamman framför Bolibompa tycker jag är mysigt.. Tiden är en bristvara, helt klart. Vi bråkar en del av den tiden , är jag rädd.. klä av , klä på, gå o lägga sej, laga o äta mat.... till vardags blir det ju inte så mycket tid över. Går ut med hunden i skogen, åker pulka när det finns snö, simskola på söndagarna.

*Hur mycket egentid har ni bara för dig själv o vad gör du då?

va, egentid, vad är det? Nå, läser tidningen, tittar på tv. Barnvakt en kväll i veckan, går på jumpa då. Hade faktiskt barnvakt förra fredan också, då gick jag på kalas och söp till en smula.

*Vad jobbar du med o hur mycket?

Som tekniker, 75%

*Hur ser hushållet ut?

Jag, dotter 4 år, hund 9 år.
 

Städsvar

Skrivet av  Städaärtråkigt
*hur ofta städar ni o vad ingår i en vanlig städning?
- En gång i veckan städar städerskan. Då dammar hon, dammsuger, våttorkar samt städar kök och badrum. Räddningen i vårt stressiga liv, detta.

*Storstädar ni ibland o i så fall hur ofta?
Alltså torkar ur besticklådor, tvättar fönster, rensar garderober, torkar bakom spis o liknande större saker?
- Inte strukturerat allt på en gång. Det som behövs blir gjort, oftast ett bra tag efter det att det borde blivit gjort.

*Hur mycket tid lägger ni i snitt ner på hushållssysslor per vecka?
- Hu, det blir nog mycket även om man _inte_ räknar städerskans tid. Allt plockande och all matlagning måste ju räknas.

*Hur mycket tid spenderar ni med era barn per vecka o vad gör ni då?
- Om med ni menas vi (alltså maken och jag) blir det tid före åtta på morgonen och efter 16 på eftermiddagen. Samt hela helgerna förstås. Då umgås vi mest.

*Hur mycket egentid har ni bara för dig själv o vad gör du då?
- Inte mycket. Maken har mer, för han har en hobbykväll. Det blir tiden då barnen lagt sig, som mest spenderas framför teven eller i badkaret.

*Vad jobbar du med o hur mycket?
- Kvalificerat akademikerjobb. Jobbar 80-100% plus lång restid.

*Hur ser hushållet ut?
- Två vuxna, två barn. Två fiskar.
 

Är du jag?

Skrivet av  Lisa
Låter ungefär som hoss oss - fast vi har inga fiskar till barnens förtret.
 

saan svarar

Skrivet av  saan med mathilda 0308 & mini bf 0504
*hur ofta städar ni o vad ingår i en vanlig städning?
-en gång i veckan, dammsugning, våttorkning av golv i de rum där det behövs (allltid kök o badrum, hall, sovrum mer sällan), städar badrum toa+handfat o speglar. Plockar gör jag dagligen.

*Storstädar ni ibland o i så fall hur ofta?
Alltså torkar ur besticklådor, tvättar fönster, rensar garderober, torkar bakom spis o liknande större saker?
-gjordes 2 ggr/år innan jag fick barn numera görs någon sådan sak då och då vid behov/ledig tid.

*Hur mycket tid lägger ni i snitt ner på hushållssysslor per vecka?
-ca 7 tim kanske för städning, tvätt, disk, handling o matlagning.

*Hur mycket tid spenderar ni med era barn per vecka o vad gör ni då?
-ca 18 tim per dygn när jag jobbar, dygnet runt på helgerna. försöker få henne att äta och sova, bär på henne, leker ibland försöker hindra henne från att totalförstöra omgivningen alt slå ihjäl sig.

*Hur mycket egentid har ni bara för dig själv o vad gör du då?
-kanske en halvtimme om dagen i snitt men kortare på vekorna och längre på helgerna. duschar, röker en cigarett och läser.

*Vad jobbar du med o hur mycket?
-jobbar med ekonomisk rådgivning, halvtid just nu.

*Hur ser hushållet ut?
-två vuxna+ en ettåring.
 

Oj oj oj

Skrivet av  a
*hur ofta städar ni o vad ingår i en vanlig städning?
-- kör ett par varv med dammsugaren i alla fall en gång i veckan, badrummet städas ibland varje vecka, ibland det värsta varje vecka och ordentligt en gång i månaden (ordentligt=allt samtidigt), byter i sängarna med 2-4 v mellanrum, plockar halvhjärtat ett par gånger i veckan men här är alltid fullt av jox överallt.
*Storstädar ni ibland o i så fall hur ofta?
Alltså torkar ur besticklådor, tvättar fönster, rensar garderober, torkar bakom spis o liknande större saker?
Torkar ur besticklådor sker väl när vi flyttar eller om där är fullt av silverfiskskal, tvättar fönster en del vårar, torkar av på insidan efter barnkladd oftare, rensar garderober om andan faller på, spis kanske en gång om året. Inget sker regelbundet utan sporadiskt.
*Hur mycket tid lägger ni i snitt ner på hushållssysslor per vecka?
Alldeles för lite för att det ska kännas bra.
*Hur mycket tid spenderar ni med era barn per vecka o vad gör ni då?
Se förra frågan. Ett par - tre timmar per dag. Äter, tjatar om att gå i säng, tjatar om att de ska gå upp osv. spelar nåt spel på helgerna.
*Hur mycket egentid har ni bara för dig själv o vad gör du då?
Inte så mycket, surfar.
*Vad jobbar du med o hur mycket?
Eget företag. Minst 50 timmar i veckan.
*Hur ser hushållet ut?
för jäkligt... Eller menade du 2 vuxna ohc 3 barn (4, 8 och 11 år)
 

Svar

Skrivet av  Ella
*hur ofta städar ni o vad ingår i en vanlig städning?

-Städar 1ggr/v och då brukar vi dammsuga, damma, torka golv + göra rent hela badrummet. Kan fuskdammsuga hallen och köket varannan dag. Ser till att det alltid ser frächt ut i tvättstället toan mm. Brukar plocka undan på kvällarna också.

*Storstädar ni ibland o i så fall hur ofta?
Alltså torkar ur besticklådor, tvättar fönster, rensar garderober, torkar bakom spis o liknande större saker?

-Gör detta 2 ggr/år (besticklådorna lite oftare).

*Hur mycket tid lägger ni i snitt ner på hushållssysslor per vecka?
-10-15 timmar kanske

*Hur mycket tid spenderar ni med era barn per vecka o vad gör ni då?
-Har en flicka på 3,5 månad är med henne när hon är vaken gosar, leker, ammar, barnvagnspromenader.

*Hur mycket egentid har ni bara för dig själv o vad gör du då?
-Ja, förutom allt plockande med hushållet så får jag bara lite tid framför tvn och datorn på kvällen.

*Vad jobbar du med o hur mycket?
-Föräldraledig (arbetade 80% som undersköterska innan)

Hur ser hushållet ut?
-Två vuxna, en dotter på 3,5 månad.

 

Artiklar från Familjeliv