Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

Försörja en som flyttar hemifrån?

Skrivet av Ragnhild
Läste på svararna att om ens myndiga 18-åriga gymnasist önskar flytta till egen lägenhet, så måste jag som förälder bidra med pengar till det. Jag tror artikeln har fel!
Min 18-åring ger jag mat och husrum mm, dvs försörjer jag. Studiebidraget har hon till kläder och nöjen. Underhåll motsvarande bidragsförskott kommer från pappan.
Enligt svararen så har 18-åringen rätt att flytta till egen bostad om hon vill (och hittar en sådan). Visst, men hon lär inte ha råd. Och det finns ju ingen anledning för socialen att ställa upp på detta, flickan har ju bostad i föräldrahemmet. Då säger svararen att man ska räkna på vad det egna boendet + övr utgifter kostar och så ska föräldrarna bidra med det som behövs! Jaså??!
Hyra 4000 kr + existensminimum 3000 = 7000 kr/mån: Avgår studiebidrag 1000 kr. 6000 behöver hon. Nu kan hon få förhöljt studiebidrag (extra tillägg på 900 kr, tror jag, om de går på bara hennes ekonomi). OK, nu behöver hon bara 5100 kr av oss.
Föräldrarna är försörjningsskyldiga tills ungdomen normalt slutat gymnasiet. Visst, men det förutsätts väl att man bor hemma då??? Om tjejen flyttar och vi betalar för hennes liv, HUR ska vi då veta att hon överhuvudtaget går i skolan? Eftersom hon är myndig, har föräldrarna ingen rätt att kolla i skolan om hon går dit! Det innebär att hon kan leva loppan dygnet runt utan tillsyn och vara helt ledig ända tills hon skulle gå ut gymnasiet och föräldrarna bidrar med flera tusen i månaden utan att veta. :-((
Att vi föräldrar skulle ställa upp och ge 2550 kr var per mån till detta liv, det är absurt! Jag tror INTE att det är så lagstiftarna avsett, när de bestämde att vi är försörningsskyldiga till motsvarande studentexamen.
Nej, jag tillhandahåller bostad med eget rum + mat mm. Passar inte det så får 18-åringen försörja sig själv!
Vad säger ni andra?
OCH JAG TROR SVARAEN HAR HELT FEL!
(Tack och lov har min 18-åring inget sagt om att flytta, men jag detta senario är vad svararen säger kan hända.)
Svar på tråden: Försörja en som flyttar hemifrån?

Jag

Skrivet av  morsan
håller med dej. Jag försörjer mina barn så länge de vill bo hemma. Även om det innebär högskole-studier. Dvs de bor hemma tills de är 21-22. Så länge de bor under mitt tak betalar jag. Vill de flytta så får de vänta tills de kan pröjsa det själv.

Om vår snart 18-åring ville flytta (nu vill h*n inte det) så innebär det att resten av familjen
(2vuxna + 2barn)måste söka ett billigare boende för att klara av två hyror. Det kan man väl ändå inte begära?????
 

Japp

Skrivet av  Sunrise
Ja jag tror mig också veta att svararen har helt fel. Tyvärr är det inte första gången. Ev kan man tolka svararen som att hon tycker att det är en moralisk skyldighet om man har de ekonomiska möjligheterna. Jag betvivlar att det här verkligen någonsin är juridiskt prövat?
 

tror också det är fel

Skrivet av  Theos mamma
Jag läste svaret för ganska länge sedan men tycker precis som du. Jag tror inte det finns en chans i världen att en domstol skulle anse att föräldrarna ska betala för ett myndigt barn som vill flytta hemifrån.
 

pratade om det i dag..

Skrivet av  Ellen...
med min ekorådgivare..vi pratade om vad som händer när dottern fyller 18 (eftersom jag skall söka skuldsannering)..och då fick jag svaret att då är jag inte försörjningskyldig längre så oavsett var barnet bor..hemma eller i eget boende så är det hennes eget ansvar att försörja sig..kan hon inte det så är det sociala som gäller..och sociala måste betala oavsett var barnet bor..sedan om de gör det ver inte jag..de vill nog slippa om de kan..

 

Jo, men det är du...

Skrivet av  En lärare
...om ditt barn studerar.
Då är du försörjningspliktig en längre tid.
Däremot håller jag med om att det måste vara en missuppfattning att föräldrarna ska bekosta egen lägenhet så länge det finns rum i föräldrahemmet.
 

enligt vad jag vet

Skrivet av  Ysh
så är man försörjningsskyldig tills barnet fyllt 19 år eller så länge det går i gymnasieskolan dock längst tom 21 år. Man är inte skyldig att hyra egen bostad åt sin tonårning men man är skyldig att ge dem mat och husrum i sin egen bostad. I de fall som tonåringar bor ensamma finns det ofta sociala problem eller så är det pga resväg till skola etc. Då får man hjälp av samhället till en del av kostnaden.
 

Du har så rätt

Skrivet av  Päronet
Du är försörjningsskyldig så länge barnen går på gymnasiet precis som du skriver. Våra barn hade egen lägenhet i stan, (vi bor långt från skolan) när de kom upp i gymnasiet. Då får man inackorderingstillägg som motsvarar ungefär busskort. Men när barn nr 2 skulle bo ensam i lägenheten blev det för dyrt för oss och han fick flytta hem igen. I vissa fall betalar socialen lägenheten men då är det ju oftast olika problem bakom som gör att man inte kan bo hos föräldrarna. Men du är som förälder inte skyldig att betala någon lägenhet om din 18 -åring vill flytta hemifrån, det skulle ju vara helt befängt om det var så. Det måste ju finnas någon sorts koppling till pengar och vad man har råd med.
 

Om inte reglerna ändrats det senaste året

Skrivet av  tonårsmamma
så har svararen helt fel. Man måste däremot erbjuda husrum hemma om det är möjligt. Men man har inte någon skyldighet att betala något annat boende om man inte godkännt studier på annan ort, då måste man betala elevhem eller det billigaste alternativet.

Mina föräldrar ville inte betala min lägenhet när jag fyllde 18 och studerade och eftersom det fanns en motsvarande utbildning där mina föräldrar bodde så behövde jag flytta hem till dem men fick stöd hos soc istället eftersom jag hade en psykolog som intygade att det var skadligt att bo hos mina föräldrar eftersom de misshandlade mig som barn.
 

vill

Skrivet av  Solen
bara säga att jag blir så glad när läser era inlägg.
Har också hört från olika håll av ungdomar som flyttar hemifrån och sen får hjälp av socialen. Låter ju helt sjukt (om det inte beror på allvarliga problem i hemmet eller väldigt lång resväg)!
Men tydligen är det inte så.