Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

Till Camilla

Skrivet av Cilla med Hugo 030208
Sitter här och gråter, önskar att du fanns i rummet brevid så jag kunde gå in till dig och ge dig en kram och be om ursäkt för alla oss "dumma medmänniskor" som inte vet hur man hanterar sorg. Förstår att du blir arg på alla goda råd, men det kanske är bättre att säga dumma saker än ingenting alls.Önskar själv att jag kunde gå en kurs i hur man hanterar vänners sorg. När någon i min bekantskaps krets har drabbats av sorg så vet jag inte heller vad jag ska säga eller göra, jag är livrädd för att säga något dumt. I svenska språket finns det inga bra uttryck, som t ex i engelskan. Att säga "jag är ledsen för din skull" låter så konstigt men det kankske är för att vi inte pratar om sorg och att sorgen göms undan som vårt språk är så fattigt på medkännande uttryck. Om personen är en kvinna eller en god vän ocg finns nära mig när jag får veta så brukar jag ge en kram, men vad säger jag till en manlig arbetskollega som som nyss har förlorat en förälder?

Vet inte riktigt vad jag ska skriva mer nu jag vill tacka dig för att du idag med din text har lärt mig
något om livet.

Massor med kramar till dig och din familj.
Svar på tråden: Till Camilla

Skriver...

Skrivet av  Camilla, Simons mamma
ibland bara rakt ut vad jag tycker. Är så trött på dumma kommentarer. Jag har ont, jag försöker överleva det faktum att min son är död. Jag kämpar och kämpar... Det är tufft, otroligt tufft emellanåt. Så ibland orkar man bara inte med dessa dumma kommentarer. Oftast gör man det och tiger, för jag vet ju att ni som inte mist barn omöjligt kan veta och förstå fullt ut. Men...

Jag skriver inte för att såra! Jag skriver som det är, som det känns och förhoppningsvis förstår någon mig och mitt budskap. Om någon lär sig något så har jag lyckats!

Blev glad av dina ord, "jag vill tacka dig för att du idag med din text har lärt mig
något om livet." för det bevisar ju att jag fått någon att tänka till. För oss som mist ett barn känns det viktigt att få folk att förstå.

Så idag är jag glad att jag lyckats nå fram till åtminstone en!

Tack för att du läste.

Kram/