Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

Vad är det som säger.. (ang. stressartikeln)

Skrivet av Kris-Tina
.. att fattiga barn är de som lever med ensamstående föräldrar. Se citat:
"Men trots mina åsikter är faktum det att 20–30 procent av de svenska barnen lever under så kallade” fattiga” förhållanden. Det vill säga att mellan en femtedel och knappt en tredjedel av de svenska barnen lever med ensamstående föräldrar."

Eller var det bara ett missförstånd?
Svar på tråden: Vad är det som säger.. (ang. stressartikeln)

Kan missuppfattas

Skrivet av  Karola / Redax
ser jag. Borde kanske ha formulerat det på ett annat sätt.

Med "fattiga" menar jag alltså barn som lever med ensamstående förälder. Inte "fattiga" ekonomiskt.

 

*skratt*

Skrivet av  Kris-Tina
Jaha.. ok.. du menar alltså fattiga som i brist på tid och energi? :o)
 

Njae, inte riktigt

Skrivet av  Karola / Redax
men så kan man ju också se det. ;O)
 

Vill bara säga, Karola, ...

Skrivet av  Haqvin
...att jag tycker din artikel var mycket bra, och att jag helt och hållet delar din uppfattning och oro för framtiden. Det behövs fler väckarklockor av det här slaget, både för makteliten och för oss "vanliga" människor, som i alldeles för hög grad tar det rådande samhället för givet och "normalt".
 

Jag håller med Haqvin! imt.

Skrivet av  Hemma-mamma
a
 

Det tackar man för. *Imt*

Skrivet av  Karola / Redax
 

eller stress vid skiljsmässa...

Skrivet av  Maria
mina barn hade haft det betydligt mer stressande om vi inte skiljt oss så och har det betydligt mer rofyllt och mer uppmärksamhet m.m nuförtiden så jag tyckte man glömde bort att det faktiskt finns bra skiljsmässor och att en del barn lever i dåliga förhållanden tillsammans med sin biologiska mor och far men ändå mår dåligt.
Jag har nog med dåligt samvete för att jag splittrade min familj eftersom många påpekar hur lätt man skiljs och lite man bryr sig om sina barn då - och ändå vet jag att detta var det bästa för både mig och mina barn - så sluta släng pekpinnar hit och dit för alla är inte stöpta i samma form utan det finns åtskilliga varianter av allt.
 

En skilsmässa, ...

Skrivet av  Haqvin
...och de konflikter den oftast är förknippad med, innebär alltid en känslomässig påfrestning för barnen. Den höga skilsmässofrekvensen är i sig också ett symptom på ett samhälle som inte mår bra. Det innebär förstås inte att det i alla lägen vore bättre att avstå från skilsmässa. Ibland är en sådan "lösning" nödvändig, trots det trauma den kan innebära för barnen under skilsmässoperioden och emellanåt också därefter.
 

Lätt att dra alla över en kam....

Skrivet av  Maria
för vi hade inga konflikter vid skiljsmässan (mer innan) och barnen mådde mycket bättre efteråt för dom har fått en lugn pappa och en lugn mamma som var för sig har tid för dom istället för att plåga varandra.
Ville bara belysa att det faktiskt finns barn som påverkas negativt i ett förhållande/äktenskap och som då kan få det bättre genom skiljsmässa. Fast jag vet ju att alla inte har det smärtfritt vid skiljmässa (före, under och efter) och jag tror inte alla har så eller så som vi.
När man analyserar så är det så lätt att dra alla över en kam - ja det blir ju liksom enklare så och samtidigt så spär man på rädslor som finns så då ska man vara aktsam.
 

Som jag sa är en skilsmässa...

Skrivet av  Haqvin
...och den föregående konflikten alltid ett trauma för barnen, med den kan givetvis leda till en förbättring, om det är enda sättet att få "lugn i hemmet". Jag står dock fast vid att skilsmässofrekvensen i sig är ett mått på samhällets hälsotillstånd.
 

Ledsen om du tog det så.

Skrivet av  Karola / Redax
Jag ville inte slänga ut pekpinnar åt något håll.

Med "fattiga" barn menas alltså enbart att dom är "fattiga" på två biologiska föräldrar som lever tillsammans.

Har medvetet låtet det vara osagt om det är bra eller dåligt, just på grund av att det är så individuellt.
 

Undrar över annat...

Skrivet av  mammuten
Var har du fått uppgiften att depression skulle vara vanligare bland barn än bland vuxna? Stämmer detta verkligen?

Jag trodde att det var andelen depressioner och föreskrivningar av antidepressiv medicin som _ökar_ snabbare hos barn än hos vuxna (vilket i sig är alarmerande).

Tacksam för källhänvisning av detta!
 

Du har så rätt.

Skrivet av  Karola / Redax
Man blir gärna lite blind för vad man själv skriver mellan varven.

Tack så hemskt mycket för att du säger till. Det var en jättemiss från min sida.

Har ändrat det nu.