Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

Sitter ni med era barn vid TV´n?

Skrivet av Annika
Jag undrar för jag kom att tänka på en sak jag hörde berättas för ett tag sedan. Det var en mamma som inte brukade se på TV med sin son, men av en händelse så gjorde hon det en dag. Då var det Snobben och i det avsnittet var det en pojke som hade mycket huvudvärk och det visade sig att han var svårt sjuk i leukemi och senare dog. Någon dag senare så kom den här mammans 4-årige son och sa "Mamma, jag har huvudvärk" och naturligtvis undrade han då om han hade leukemi. Eftersom hon suttit med och sett, förstod hon ju var funderingarna kom ifrån och kunde lugna honom. Jag har tänkt mycket på det sedan min son började se på TV, så att han aldrig ser själv, annat än filmer som jag känner till väl. Även om programmen inte är direkt otäcka, så kan de ju skapa funderingar hos barnen...
Svar på tråden: Sitter ni med era barn vid TV´n?

ibland

Skrivet av  Bian
Nu har äntligen min äldsta flicka ro att sitta ensam framför barnprogrammen, men jag brukar ända försöka att ta mig tid att sitta tillsammans med dem.
Förutom att de kan ha funderingar och frågor kring programmen så är det en mysstund som man kan ha tillsammans för att varva ner.
 

Se vårt svar på Svarsförsök ovan imt

Skrivet av  AJ och Lilla aj
 

Hum.

Skrivet av  molle
I bland undrar jag HUR vuxna ser på tvs barn program.
Snobben avsnittet med leukemi har vi bandat och handlar om en tjej som får leukemi läggs in på sjukhus och efter långt tid äntligen kommer hem och kan börja skolan på nytt får ett åter fall men blir frisk och kan äntligen gunga med Karl.

Själ tittar jag på det mesta med ungarna och diskuterar programmen. Vi bandar mycket så dom kan se om det igen i fall det är något som dom undrar över eller bara för att dom gillade programmet.

Men ofta hör och läser jag föräldras bild av filmen eller programetoch begriper noll, måste fråga ungarna elle titta på videon och kan då se att föräldrar oftast snabbt smman fattar innehållet och skaffar sig en uppfattning och slumrar sedan in framför tv, tänker på annat och har därför inte sett vad som hänt i filmen.

Lika dumt som att tro att man skyddar barnet genom att ta bort delar av barnprogram som man anser farliga eller skrämmande, barn älskar att bli lagom rädda och man kan ta sig tid och sitta med de första gångerna och förklara och diskutera.
Sedan ska man väl välja filmer som inte efter ålder utan efter barnets mognad.


 

Bollibompa...

Skrivet av  Camilla
.. vi ser alltid Bollibompa tillsammans. Det är en stund av gemenskap och mys. Men om min son tex ser en av våra "gamla" videofilmer som han har sett flera gånger då sitter vi inte alltid med. men alltid när vi hyr / köper en ny film för då vet man inte hur reaktionen blir. Köpte Landet för längesen 1 för ett tag sen och min son blev jätterädd för Vasstand som anföll mamman, Lillefot och Cera. Jag trodde inte alls att han skulle reagera så, så då kändes det skönt att vi satt med.
 

Artiklar från Familjeliv