Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

Såhär gör vi!

Skrivet av tessa36
Vi har tre barn i åldrarna 11,10 & 6. Nu när vi fick den nya datorn genom min mans jobb blev de alldeles vilda. Ovänner över ingenting. (Vi har haft en gammal och trögare dator förut)Och vi gjorde likadant nu som då. För det första satte vi upp regler, hur datorn ska användas, när den får användas när de får prova att vara på internet osv. De har valt en dag var i veckan som de kallas sin "datordag". Det är ingen som fått välja helgen exempelvis. Oftast är man iväg de dagar pga arbete och studier eller liknande. Vi skrev ihop ett papper med "datorregler"(det sitter på väggen bredvid). De får t ex inte vra på datorn när de har kompisar hemma. Läxor måste vara gjorda innan. Alla är faktiskt överrens. Trots att det blir straff eller belöning. Prova "datadagar"!!!
Svar på tråden: Såhär gör vi!

Intressant

Skrivet av  Nyfiken
men hur länge tror ni att det fungerar?

Hur vet ni att de inte använder datorn "utan lov"?

Är ni själva datakunniga så att ni kan stänga ute sådant som barn inte bör se eller läsa?

Har ni gett barnen varsitt lösenord?
 

Tro det el. ej!

Skrivet av  tessa36
...men det fungerar faktiskt.Det var faktiskt inte någon som ifrågasatte reglerna. De har accepterat det vi alla var överrens om. Barnen har fått vara med att sätta reglerna. Eftersom de vet att det är en dyr "leksak"(för dem och för oss) att allt inte fungerar annars. Det har blivit mindre "slagsmål" om vem som ska vara på den i tid och otid. Att en del av arbetet som görs på datorn är skolarbete exempelvis det jag gör, oftast ändå när de har gått och lagt sig.
Du undrar om vi vet om de använder datorn iallafall. Det jag sa till dem och visade dem var att det registreras på en dokumentlista i startmenyn. Och sedan finns det de som är villiga att det ska fungera. Skulle vi nu komma på att den blivit använd vet de att deras "datadag" för nästa vecka är försvunnen.
Jag får väl säga att vi är rätt så kompetenta om hur en dator fungerar. Det jag nu inte mot förmodan inte vet tar jag reda på. Det finns bl a. ett datorprogram som heter NortonNanny som "silar" vissa meningar som innehåller t ex. sex osv.
Dessutom är de enbart på nätet när vi är hemma eftersom de inte kan några koder/lösenord till det. Vill de ha hem någon sharewear el. liknande får någon av oss göra det senare isåfall. Varefter deras ålder blir kan jag ju inte göra garantier på att jag kan kolla dem. Men ofta följer männinskor invanda vanor. Det handlar lite om hänsyn tillvarandra. Att låta annat spela roll i livet. Datorn kan visst tillhöra en del i deras vardag men man måste visa att det finns en annan värld också.
Nej, de har inte fått ett varsit lösenord. Men däremot varsit e-mail och hotmail.
 

Artiklar från Familjeliv