Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

Dålig syn av tidigt tv-tittande?

Skrivet av Tindra
Har ni hört talas om att barn kan få dålig syn av att de fått titta på tv när de är bebisar. Vår dotter är ofta med oss på kvällen när vi ser på tv. Efter en lång kväll med aktiv bebis så känns det som att man inte orkar så mycket annat =(. Blev jätteorolig när jag hörde talas om det här. Vet ni något?
Svar på tråden: Dålig syn av tidigt tv-tittande?

Lugn!

Skrivet av  Nattugglan
Det är bara en sån där gammal skröna. Finns inga som helst belägg för något sådant samband.
 

Jo

Skrivet av  Myran
Jag var faktiskt på ett föredrag häromveckan där hon tog upp det.
Hon kallade det för "hoppande ögon".
Det handlar helt enkelt om att barns ögon är inte färdigutvecklade och därför inte "hinner med" de snabba växlingarna.
Speciellt då tog hon upp tecknade filmer och dyl.
där det är mycket färg och mycket snabba bildfrekvenser.

Menar inte att skrämma dej, utan jag ville bara återge vad hon sa.
 

Vem är "hon"?

Skrivet av  Nattugglan
Vad var det för föredrag? Inte för att jag på något sätt ifrågasätter det du säger, frågan är bara vilken källan är?

Enligt hjärnforskarna vid Stockholms universitet finns det inte några som helst belägg för sådana påståenden. Annan forskning kan ju i och för sig visa på något annat. Det är ju så inom vetenskapens värld, olika forskningsresultat kan peka åt motsatta riktningar.

Som pedagog är jag helt övertygad om att det är helt ofarligt att ha ett spädbarn (eller lite större) med sig framför TV:n. Jag anser helt enkelt att om barnet upplever det som jobbigt att titta på TV-bilden (vilket det borde göra om inte ögonen hinner med), låter barnet helt enkelt bli att titta eller protesterar på något sätt. Det är ju så barn fungerar - de gör eller föredrar att göra det som de mår bra av och som stimulerar deras utveckling.
 

Hej igen :-)

Skrivet av  Myran
Lessen att mitt svar dröjt ett par dagar, men om sanningen ska fram så glömde jag av det.
Tittar inte in på denna sidan varje dag *skäms*

Men i alla fall, jag minns tyvärr inte namnet på föredragshållaren men hon titulerade sej som beteendevetare.
"Temat" på föredraget var "Barn i det nya kommunikationssamhället".
Hon tog upp exempel på småbarn (mindre än skolbarn) som redan visade tecken på benskörhet (i samma omfattning som man tidigare såg på människor i 40-årsåldern).
Just för att de var stilla så mycket, satt framför tv-apparaterna, datorerna. Blev burna jämt istället för att gå själva osv.
Hon tog även upp sådana saker som man tidigare vetat om, tex att motoriken hör samman med inlärning.
Barn klättrar, kryper, ålar och springer i mycket mindre omfattning än tidigare.

Sedan att barnet själv skulle protestera eller låta bli att titta om det blev för jobbigt avfärdade hon direkt. Eftersom barnet själv uppfattar inte att det är jobbigt för ögat förrän det är "försent."
Barnet märker ju inte att ögat inte hinner med alla snabba bildväxlingar.
Och ett litet barn förstår ju inte heller att det är viktigt att det rör på sej och tränar sin motorik.

Detta beror ju självklart på _hur_ mycket ett barn sitter framför tv:n.
Jag tror absolut inte att det är farligt om det rör sej om korta stunder.
Men hon pratade om att många barn sitter i flera timmar varje dag _istället_ för att vara aktiva.
 

Det var ju inte riktigt det Tindra frågade om

Skrivet av  Nattugglan
Visst, det här med stillasittande barn det är jag med på. Men Tindras fråga handlade ju om det kunde vara skadligt för en bebis ögon att sitta med vid TV:n en stund på kvällen. Det är ju inte riktigt samma sak. Hon undrade om ögonen (hjärnan) kan ta skada på något sätt. Det kan den inte!

Det här med att barn gör och föredrar att göra det som är nyttigt och utvecklande för dem är jag HELT övertygad om. Men det förutsätter förstås att man presenterar alternativen för dem. Om de från de är små bara sätts framför TV:n varje gång de har tråkigt är det klart att de lär sig att det är det man gör när man har tråkigt. Men detta är ju en helt annan fråga egentligen. Vi kanske får tillfälle att diskutera denna vid något annat tillfälle?
 

Nattugglan!

Skrivet av  Myran

Jo, jag vet att Tindras fråga från början handlade om ifall ögonen kunde ta skada.
Men mitt inlägg var ett svar på din fråga om föredragshållaren och bara ett litet sidospår om henne eftersom du undrade vem hon var.
Eftersom jag dumt nog inte mindes hennes namn så förklarade jag lite om henne istället.

Men för att återgå till föredragshållaren och ögonen var hon helt övertygad om att små barns ögon kan ta skada om de sitter _för mycket_ framför tv:n.
Och det var det här jag berättade om ovan som hon kallade för "hoppande ögon".
Helt enkelt att små barns ögon inte hinner med de snabba bildväxlingarna.
Deras ögon är helt enkelt inte färdigutvecklade för att klara av de snabba bildfrekvenserna.
 

Hej Myran!

Skrivet av  Nattugglan
Det där med att jag frågade efter vem föredragshållaren var handlade väl egentligen inte så mycket om att jag ville ha ett namn (även om det iofs aldrig sitter i vägen). Det jag efterfrågade var väl mer vem hon var mer bildligt. Beteendevetare kan ju nästan vem som helst kalla sig, det räcker ju med att man läst några poäng i något beteendevetenskapligt ämne så är det ju inget som hindar en att göra det (det är ju ingen examen). Gradskillnaden mellan exempelvis mig själv som läst 80 poäng beteendevetenskap och någon av de Professorer/forskare vi har som föreläsare på universitetet är ju väldigt stor.

Du får ursäkta min misstänksamhet men det vimlar av föredragshållare som är mer eller mindre oseriösa. De påstår en massa "enkla" (spektakulära) sanningar som tilltalar många, och kan på det sättet tjäna en massa pengar på mer eller mindre löst tyckande. Nu är det ju inte alls säkert att så är fallet med detta föredrag, men jag ville bara förklara varför jag ställde frågan.

Vad menade hon skulle hända med ögonen hos barnen? Var det själva ögat som skulle ta skada menar du? Eller hjärnan (syncentra) eller hur/var skulle skadan uppstå?
 

Nattugglan.

Skrivet av  Myran

Vad gäller seriösa och oseriösa föredragshållare har jag ingen uppfattning om tyvärr.
Jag går på alla föredrag jag blir erbjuden och sedan sållar jag och tar till mej vad som känns rätt för mej ;-)

Vad gäller ögonen hos barnen så gick hon inte in närmare på det.
Men det var (som jag förstod det) själva ögat som tog skada. Det började "hoppa".
Ett öga är ju inte färdigutvecklat hos barn förrän i 12-årsåldern, vad gäller tex vidvinkelseende.
Därför hänger barns ögon inte med de snabba bildväxlingarna som det ju ofta är på tv:n.

Mer ingående än så var hon inte och min enda avsikt var att påpeka vad jag hört för Tindra.
 

Myran

Skrivet av  Nattugglan
Hej igen!
Det låter som det i såna fall skulle vara musklerna kring ögat som skulle skadas på något sätt. I mina öron låter det helt otroligt att det skulle kunna hända (men det är ju MIN åsikt). Det låter däremot inte alls konstigt att barnen skulle ha svårt att hänga med i snabba bildväxlingar. Just som du påpekar att ögat inte är färdigutvecklat. Men att det skulle ta skada av det, det tror jag _inte_ på. Om så skulle vara fallet är det ju konstigt att man inte hör talas om barn med "hoppande" ögon. Vi lever ju ett liv där TV:n i många hem står på mer eller mindre hela dagarna. Ja, det är vad jag tror alltså. Vi kan kanske inte komma längre i denna diskussion? Det hela blev mer en diskussion om källkritik än TV-tittande tillslut *ler*.
 

Nattugglan

Skrivet av  Myran
Japp, jag håller med dej, vi kommer nog inte längre i diskussionen :-)
Själv vet jag ärligt talat inte riktigt vad jag tror, när jag läser dina inlägg låter det som om det är sant och när jag lyssnade på henne så lät det riktigt och sant. Men det är väl det som är hemligheten bakom en skicklig debattör ;-)
Så vi överlåter väl Tindra till att själv försöka bilda sej en uppfattning av våra inlägg.
Tack från mej!
 

Artiklar från Familjeliv