Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

Hur mycket är förmycket

Skrivet av mamma till en 2 åring
för en 2åring att titta på tv?
var tycker ni gränsen går för tvtittande?
Svar på tråden: Hur mycket är förmycket

Vår dotter...

Skrivet av  Trillian och Saga 990403 och en liten i magen
...är två år och hon ser på bollibompa nästan varje vardagskväll, Vi brukar sitta och varva ner tillsammans i tv-soffan i 20 - 30 minuter ungefär.
På helgerna brukar hon titta på en Pippi Långstrump film eller en Emil film... Så hon tittar nog på TV ca 4-5 timmar per vecka. (men emil och pippi filmerna kan hon utantill så hon brukar leka med antingen griseknoen eller "lilla bubben" samtidigt som hon ser på filmen). Det låter rätt så mycket med 4-5 timmar per vecka, men det är mysigt på vardagarna att krypa upp i soffan och gosa och kramas och se på Björne eller något annat, och sen läsa en bok och sen krypa ner i sängen...
 

Nu fick jag nästan dåligt samvete!

Skrivet av  Det finns inget lagom!
Om 4-5 timmar i veckan låter mycket. Ooops!
När mitt barn var 2 år fick barnet en egen video och TV på sitt rum (dock ej ansluten till tv-antennen). Vi köpte alla Astrid Lindgrens filmer och har sedan portionerat upp dem eftersom barnet blir lagom gammalt! Emil var självklart den första filmen.
Barnet fick sin egen dator då det fyllde 3 år (då inte en ny)
Vi har aldrig begränsat tiden, men självklart kontrollerar vi att det är lämpliga program barnet ser, på Tv, video eller datorn för barnet iom att det aldrig har varit nödvändigt. Barnet som nu går i skolan(lågstadiet) tittar på barnprogrammen på tv och går sedan ut och leker med sina kompisar.

Vart jag försöker komma med detta är att vi aldrig har tidsbegränsat tv-tittandet och data sittandet och barnet verkar inte ha tagit någon som helst skada av det. Däremot när man hellre köper en videofilm/dataspel till barnet än att leker med det så ska man nog börja fundera! *ler*
Oj detta blev lite snurrigt tror jag. ;D
 

Vi tidsbegränsar inte...

Skrivet av  Trillian v 6 + Saga 990403
...vill Saga tvunget se både Pippi och Emil en helg så får hon såklart det! Men när man räknar efter hur många timmar det blir totalt kan man känna sig lite skyldig ;-)
 

Vi tidsbegränsar inte heller!

Skrivet av  cleo - som gärna tittar på tv själv
Morgon (helg) och kväll (Bolibompa) tittar de för det mesta mer eller mindre. På dagarna sätter vi på en film, om vi tycker att det finns någon särskild anledning. Än så länge fungerar det bra i vår familj att ha det så här.
 

Överdrifer...

Skrivet av  Elisabeth
Våran Marcus 3 år ser på barntv på kvällarna samt en film då och då som bamse kalle, ALfons eller nån annan barnfilm. Jag tror inte att barn tar skada av tv-tittande så länge som dom däremellan är aktiva och leker. Nu leker han at han är figurena i filmerna. Dessutom så ör det jättemysigt att mysa i soffan och se en film gärna tillsammans med någon vuxen om det går.
 

Artiklar från Familjeliv