Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

En fråga???

Skrivet av Mii
Vid vilken ålder kan det vara lämpligt att låta ett barn börja titta på tv?
Vår dotter är 15 månader, hon tittat inte alls på tv kanske nån gång ibland om det är något som fångar hennes intresse :)
Tacksam för svar :)
/Mii
Svar på tråden: En fråga???

Låt barnet bestämma

Skrivet av  Callowai
Det är nog väldigt olika när barn kan/vill se på TV. Min son började gilla Bamse vid c:a 2 år, innan hade han inte alls brytt sig om TV. Min dotter är 1 år och 10 månader och inte ett skvatt intresserad av TV (än). Jag tycker knappast att det är något mål att sträva efter i sig att barnen ska se på TV (särskilt inte om de inte vill...) men om man märker ett intresse bör de få se på program som är lämpade för riktigt små barn, typ Bamse, Pingu etc, d.v.s. sådant som går långsamt och där karaktärerna talar tydligt och begripligt. Det är ingen mening med att sätta en 2-åring framför Disneystunden, det blir bara en massa bilder och obegripliga ord som fladdrar förbi. Och åtminstone jag tycker att barn bör få ut någonting av ett TV-program så att det berikar deras fantasi (på ett positivt sätt) och att de kanske samtidigt lär sig något.
 

Mmmm jag håller med dig, tack för ditt svar (Imt)

Skrivet av  Mii
.
 

Nora tittar...

Skrivet av  Matilda & Nora 25/12 -99
jättegärna på teletubbies eller bananer i pyamas. Hon har väl gjort det i ca 2-3 månader. Det är inte så ofta , men tittar hon kan hon göra det länge.
 

Artiklar från Familjeliv