Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

Son som vägrar titta på TV

Skrivet av Catta
Min son är 3 år och vägrar helt att titta på TV. Han tycker att det är jättetråkigt. Han vill hellre leka, rita, måla. Bäst av allt tyckar han om att man läser böcker för honom och vi är flitiga besökare på biblioteket.

Men så bra! brukar kommentaren bli när jag nämner detta för andra småbarnsföäldrar. De flesta brukar ha problem att slita sin barn från TV:n.

Men jag skulle faktiskt önska att han åtminstone ibland kunde sätta sig och titta, för som bekant så kräver det någon vuxens närvaro hela tiden om han ska lyssna på en bok - även om det också är mysigt förstås.

Härmodagen satte jag mig med honom i knät och tyckte att vi skulle titta på "Baren i Bullerbyn" (jag brukar försöka ibland även om jag hittills inte lyckats).

Efter ca 2 minuter stängde han av TV:n med fjärrkontrollen. Jag satte på och han stängde av.
Tillslut plockade jag i smyg ut batterierna ur fjärrkontrollen (för JAG ville se "Barnen i Bullerbyn").

Det tog ett tag innan han insåg att fjärrkontrollen inte fungerade så tillslut gick han därifrån och satte sig för att rita istället.
Finns det någon som upplevt något liknande med sina barn? I min bekantskapskrets verkar alla barn tycka om att se på TV.
Svar på tråden: Son som vägrar titta på TV

tvärtom här

Skrivet av  tovetott
Vi har det precis tvärt om - och nu när Kajsa fått ett syskon blir det nog lite väl mycket TV eftersom hon slutat på dagis. Min första tanke var precis som "alla andra sagt" -så bra du har det!
Samtidigt förstår jag att du behöver någon stund för dig själv i lugn och ro då och då, och det kan man ju faktiskt få med "hjälp" av TV.
Har du försökt med sagor på band/CD som han kan lyssna på?
 

Mina flickor var inte speciellt

Skrivet av  Bian
intresserade av tv när de var mindre. Min yngsta dotter som blir fyra år i slutet av detta år, ser inte speciellt mycket tv ännu. Då måste jag sitta med henne, om ens det. Visst har det hänt att jag stannat framför det tecknade, medan hon gått iväg för att leka.

Så var den äldre flickan oxå, men nu gillar hon barnprogrammen väldigt mycket och sitter gärna där på egen hand.
 

Han kanske är lite för ung.

Skrivet av  Issy
Mina barn har varit 3-4 år innan de började titta på TV.
 

Samma här...

Skrivet av  Protan
när de kom i fyra-fem årsåldern började de intressera sig för teven. För ett tag sedan, när de var runt 10 år var de som klistrade. Såg på allt. Nu är de lite äldre och inte lika intresserade längre. Numera sitter de vid datorn och chattar.
 

Artiklar från Familjeliv